پرتو بلاگ
حمایت مدیران وزارت علوم برای از سرگیری آموزش حضوری

باید زیست دانشجویی را در دانشگاه ها احیا نماییم

باید زیست دانشجویی را در دانشگاه ها احیا نماییم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اعلان اینکه فعالان دانشجویی بازوی حمایتی رؤسای دانشگاه ها هستند، اشاره کرد: باید زیست دانشجویی را در دانشگاه ها احیا نماییم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر عبدالحسین کلانتری در نشست رؤسای دانشگاه های کشور با مبحث از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها ضمن اشاره به این که فعالیت دانشجویان در چارچوب تشکل های سیاسی، کانون های فرهنگی و هنری و انجمن های علمی یار و یاور رؤسای دانشگاه ها خواهند بود؛ اظهار داشت: فعالان دانشجویی بازوی حمایتی رؤسای دانشگاه ها هستند و رؤسای دانشگاه ها زمینه فعالیت هرچه پر رونق تر دانشجویان را فراهم نمایند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با استقبال از برقراری آموزش حضوری در دانشگاه ها پس از حدود ۲ سال تعطیلی به خاطر کرونا اظهار داشت: به جهت اینکه از سرگیری آموزش حضوری به شکل کاملاً جدی شکوهمند و همراه با رونق و نشاط صورت گیرد اساسا نیازمند آغاز فعالیت جدی و با مشارکت حداکثری دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی و هنری هستیم.

رئیس سازمان سنجش: بازبینی و به روزرسانی فرایندهای آزمون ها
دکتر عبدالرسول پورعباس معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم در این جلسه با استقبال از عزم و اراده رؤسای دانشگاه ها برای از سرگیری آموزش حضوری اظهار داشت: سازمان سنجش در دوره جدید فعالیت خود می کوشد تا با دقت افزون تر نسبت به گذشته و استفاده از روش های نوین بهترین دانش آموزان را در مقطع کارشناسی و بهترین دانشجویان را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به دانشگاه ها معرفی نماید.
وی ضمن اشاره به این که سازمان سنجش به صورت متوسط هر ساله ۴۵ آزمون سراسری برگزار می نماید و اکثریت این سازمان و آزمون ها در نیمه دوم سال هستند اظهار داشت: از دانشگاه ها تقاضا داریم در برگزاری آزمون ها به این سازمان کمک کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اشاره به این که در دوره اول فعالیت خود در این سازمان نسبت به ایجاد روش های نوین و الکترونیکی کردن فرآیندهای آزمون اقدام نموده بود اظهار داشت: هم اکنون هم نیاز داریم تا تمام فرایندهای اجرای آزمون های تحصیلی را به روزرسانی نماییم و الان برنامه آن در دست تدوین است.

معاون سازمان امور دانشجویان: لزوم استفاده از مراکز مشاوره
دکتر اردوان ارژنگ معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در این جلسه تاکید کرد: مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه ها نقش و اهمیت جدی هم در دوران کرونا داشتند و در دوران از سرگیری آموزش حضوری هم نقش این مراکز پررنگ تر شده است، بنابراین از رؤسای دانشگاه ها تقاضا می شود با مسؤلان مرکز مشاوره هماهنگی و تعامل تنگاتنگی داشته باشند.
دکتر اردوان ارژنگ از رؤسای دانشگاه ها درخواست نمود که این امکان را فراهم نمایند که مسؤلان مراکز مشاوره در یکی از نشست های هیئت رئیسه و یا شورای دانشگاه حضور پیدا کرده و وضعیت آن دانشگاه را از حیث مسائل روانشناختی به مسؤلان گزارش کنند.
وی ضمن اشاره به این که از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها پس از دو سال تعطیلی برای دانشگاه ها، بار مالی و هزینه خواهد داشت اظهار داشت: سازمان امور دانشجویان هم در حد وسع و توان خود از رؤسای دانشگاه ها حمایت می کنند و اخیراً هم مبلغ ۱۸۵ میلیارد تومان بین دانشگاه های مختلف برای انجام امور در ارتباط با از سرگیری، توزیع شد.
معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان ضمن اشاره به این که معاونت آموزشی وزارت علوم بخشنامه هایی را در زمان کرونا برای تسهیل آموزش دانشجویان، صادر کرده است سفارش اکید کرد که رؤسای دانشگاه ها به بخشنامه های صادره از ستاد توجه کافی و وافی داشته باشند و با عمل به این بخشنامه ها نیازی به طرح پرونده های دانشجویان در کمیسیون های موارد خاص نباشد.
دکتر اردوان ارژنگ عنوان کرد: در بخشنامه تسهیل آموزش دانشجویان که از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم صادر شده است؛ دانشجویان در شرایط کرونا می توانند تا سه ترم بدون احتساب در سنوات از مرخصی استفاده کنند که انجام همین یکی دو مورد از بخشنامه خیلی از مشکلات دانشجویان را حل خواهد نمود.
او همینطور عنوان کرد: در بخشنامه های صادره از جانب معاونت آموزشی بر تسهیل و آسان گرفتن میهمان بودن دانشجویان تاکید گردیده است. اگر این امکان را فراهم نماییم که دانشجویان در شهر محل سکونت خود به ادامه تحصیل بپردازند خیلی از مشکلات از سرگیری آموزش حضوری هم حل خواهد شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان: اعطای وام تحصیلی و پشتیبانی از ارتقای خوابگاه ها
دکتر مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ضمن اشاره به این که این صندوق بنا بر وظیفه قانونی خود در بخش خوابگاه ها و تغذیه دانشجویان، همراه و همیار رؤسای دانشگاه ها است؛ اظهار داشت: ارتقای آشپزخانه های دانشگاه ها همچون برنامه های اعلامی این صندوق بوده است و تابحال دانشگاه هایی که گزارش پیشرفت و ارتقای آشپزخانه های خویش را به این صندوق ارسال کرده اند از بودجه حمایتی صندوق استفاده نموده اند و بقیه دانشگاه ها هم بمحض ارسال گزارش مورد حمایت مالی صندوق قرار خواهند گرفت.
دکتر گنجی ضمن اشاره به این که اعطای وام تحصیلی به دانشجویان از وظایف ذاتی صندوق رفاه دانشجویان است اظهار داشت: در نیم سال قبل مبلغ ۱۷۷ میلیارد تومان وام تحصیلی به دانشجویان اعطا شد. در نیم سال گذشته این مبلغ به ۳۵۵ میلیارد تومان افزوده شد و ۸۴ درصد دانشجویانی که تقاضا کرده بودند موفق شدند وام خویش را دریافت نمایند.
وی با اشاره به اینکه صرفا ۱۶ درصد از دانشجویان ثبت نامی هنوز موفق به دریافت وام خود نشده اند؛ اظهار داشت: بمحض تخصیص مابقی بودجه این صندوق از جانب سازمان برنامه و بودجه؛ در اسرع وقت وام تحصیلی دانشجویان باقیمانده پرداخت خواهد شد.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: در زمینه بازسازی و ارتقای خوابگاه ها هم این صندوق از دانشگاه ها حمایت جدی می کند. امسال از دانشگاه هایی که برای ارتقای خوابگاه های خود اقدام نموده اند حمایت مالی شده است و بیشتر از ۶۳ میلیارد تومان به این دانشگاه ها پرداخت شده است.
وی ضمن اشاره به این که پشتیبانی از ارتقای خوابگاه های دانشجویی منوط به تکمیل و ارسال گزارش پیشرفت فیزیکی است اظهار داشت: در صورتیکه دانشگاه ها گزارش پیشرفت کار ارتقای خوابگاه های خویش را ارسال نمایند قسط دوم حمایت مالی صندوق هم به آن دانشگاه پرداخت می شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، رؤسای دانشگاه ها هم در این جلسه نظرات و پیشنهادات خویش را در ارتباط با مبحث از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها بیان کرده و از دغدغه های خود سخن گفتند.
مهم ترین مسائلی که رؤسای دانشگاه ها مطرح نمودند شامل موارد ذیل بود؛
اگر بخواهیم کلاس های دانشگاه ها را به صورت حضوری برگزار نماییم به خاطر کسری بودجه برای اداره دانشگاه ها احتیاج به حمایت مالی و کمک به ترمیم بودجه سال ۱۴۰۱ داریم.
تجربه ثابت کرده است که استفاده از آموزش تلفیقی در دانشگاه ها(حضوری و مجازی) موثر بوده بنابراین در شرایط پسا کرونا هم می توانیم از شیوه تلفیقی استفاده نماییم.
برای کم کردن هزینه های دانشگاه می توانیم از پتانسیل وزارت جهاد کشاورزی برای کمک های غیرنقدی در بحث تغذیه دانشجویان(گوشت، مرغ، روغن و برنج) استفاده نماییم.
همینطور از پتانسیل وزارت نیرو و مخابرات برای در اختیار گذاشتن آب، برق، گاز و تلفن مجانی جهت کم کردن هزینه های مصرفی دانشگاه ها بهره مند شویم.
دولت با تسویه بدهی های دانشگاه ها به پایگاه های علمی بین المللی از راه استفاده از دارایی های بلوکه شده کشور می تواند مشکل بزرگی از دانشگاه ها را برطرف کند.
باید به بحث حساسیت فضاهای دانشگاهی مانند خوابگاه ها و فضاهای مشترک و ایجاد امنیت و استانداردهای لازم بهداشتی توجه ویژه ای داشته باشیم.
بخشی از آموزش ها که نیازی به حضور فیزیکی نداشته و صرفا به صورت نظریه تدریس می شوند کماکان به صورت مجازی ادامه داشته باشند.
شرایط روحی و روانی دانشجویان به سبب حضور در خانه و دوری از دانشگاه باید مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته تا دانشجویان گرفتار مشکلات روحی مانند افسردگی نشوند.
برگزاری کلاس ها با در نظر گرفتن طبقه بندی مقاطع و رشته ها با عنایت به دروس نظریه و عملی باشد به صورتی که در تحصیلات تکمیلی و رشته هایی که فعالیتهای عملی به صورت حضور در آزمایشگاه نیاز دارند با در نظر گرفتن این شرایط به صورت گروهی طبقه بندی شوند.
و در نهایت دیگر مساله ای که توسط روسای دانشگاه های کشور عنوان شد این بود: پیش از برنامه ریزی برای بازگشایی دانشگاه ها بایستی به وضعیت انتشار کرونا در هر شهر یا استان توجه گردد و استان ها و شهرهایی که شرایط یکسانی ندارند برنامه ریزی واحدی برای بازگشایی نداشته باشند.



1400/10/25
14:23:36
5.0 / 5
560
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog