پرتو بلاگ
پاسكاری آموزش حضوری دانشگاه ها بین مسئولان و بلاتكلیفی دانشجویان؛

مسئولان آموزش عالی یا دایه مهربانتر از مادر!

مسئولان آموزش عالی یا دایه مهربانتر از مادر!

پرتوبلاگ: با وجود الزام دانشگاه ها از طرف رییس جمهور در خصوص از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی 1400-1401، مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه ها بعد از اظهار نظرهای متفاوت در این خصوص، مجدد همان اظهار نظرها و تصمیمات تکراری یعنی ˮآغاز آموزش حضوری به شیوه تدریجیˮ را تکرار کردند!


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، هفته گذشته صحبت های رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباب الزام دانشگاه ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ مجدد بحث آموزش حضوری در دانشگاه ها را به یکی مباحث داغ آموزش عالی تبدیل کرد، بحثی تکراری و متاسفانه بی نتیجه که بعد از هر بار مطرح شدن مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه ها با صراحت آمادگی خودرا برای حضور فیزیکی دانشجویان اعلام می دارند و بیان می کنند با وجود فراهم بودن شرایط تابع تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم؛ اما در نهایت بعد از اظهار نظرهای متفاوت باز به همان جمله تکراری یعنی "آموزش حضوری را بصورت تدریجی از سرمی می گیریم"، می رسند!
آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها باتوجه به وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: "با توجه به کاهش آمار مبتلاشدن و فوت شدگان و از سویی دیگر واکسیناسیون گسترده، ستاد ملی مقابله با کرونا بعنوان مرجع تصمیم گیری، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را بلامانع دانسته است.
رئیسی اضافه کرد: هر زمان که وضعیت شیوع بیماری تغییری کند ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم گیری و اقدام خواهد کرد".
پس از این تصمیم طبق روال تکراری، مسئولان آموزش عالی آغاز به اظهار و نظرهای متناقض کردند. هفته گذشته محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی و سخنگوی ستاد از سرگیری آموزش حضوری وزارت علوم در اظهارنظری اشاره کرد: " ستاد از سرگیری آموزش حضوری تاکید بر اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازگشایی دانشگاه ها از نیم سال دوم ۱۴۰۰_۱۴۰۱ دارد و برمبنای مصوبه اخیر ستاد بنا شد از بهمن ۱۴۰۰ آموزش دانشگاه ها با همکاری و هماهنگی استانداران در ۳۱ استان کشور حضوری شود".
آهنچیان همین طور اظهار نمود: "تاکید ستاد برای از سرگیری آموزش های حضوری این است که تمام دانشجویان خصوصاً مقطع کارشناسی حتما در دانشگاه بصورت حضوری از ترم بهمن آموزش بییند، اما از آن جایی که نسبت دانشجویان کارشناسی به نسبت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور یکسان نیست خود دانشگاه ها باید دراین زمینه تصمیم گیری کنند".
از سوی دیگر دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران نیز در گفت و گویی با ایسنا به نحوه آموزش دانشجویان در نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بعد از دستور اخیر رئیس جمهور، اظهار نمود: حقیقتاً بحث بازگشایی و آموزش حضوری دانشجویان یکی از دغدغه های ما در دانشگاه تهران است و حدودا می شود گفت هر روز درباب این مساله فکر کرده و آنرا بطور جدی دنبال می نماییم. ضمن این که رئیس جمهور تاکید دارند شرایط به شکلی برنامه ریزی شود که حتما بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها اتفاق بیفتد.
وی در ادامه اشاره کرد: اگر تصمیمی در خصوص بازگشایی حضوری دانشگاه از ترم دوم سال تحصیلی باشد، حتما ما تمهیدات لازم را برای اجرائی کردن این مساله در دانشگاه تهران به کار خواهیم گرفت.
رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: از نظر محدودیت امکانات اساسا عنوان می نماییم مانعی برای بازگشایی حضوری دانشگاه نداریم بلکه مهم ترین مانع ما برای بازگشایی کامل دانشگاه، بحث همه گیری ویروس می باشد که اگر جمع بندی نظرات در ستاد مقابله با کرونا این باشد که از این نظر مشکلی وجود ندارد اساسا ترم جدید دانشجویان حضوری خواهد بود و مشکلاتی هم اگر دراین زمینه باشد برطرف خواهیم کرد.
در ادامه اظهارنظرهای مسئولان آموزش عالی برای از سرگیری آموزش حضوری، دکتر هاشم داداش پور، رییس سازمان امور دانشجویان در جلسه معاونین دانشجویی و دبیران مناطق ده گانه دانشگاه های سراسر کشور طی سخنانی با اشاره به موافقت ستاد ملی کرونا با بازگشایی دانشگاه ها اعلام نمود: دانشگاه ها برای از سر گیری آموزش حضوری خودرا آماده کنند.
وی اشاره کرد: با موافقت ستاد ملی کرونا و تاکید رییس جمهور، اولویت ما از سرگیری کامل آموزش حضوری دانشگاه ها از نیمسال دوم تحصیلی و بهمن ماه است و در همین مسیر آماده دریافت پیشنهادات معاونان دانشجویی دانشگاه ها هستیم.
مسئولان آموزش عالی بااینکه در اظهار نظرهای خود اعلام می کردند آمادگی کامل بازگشایی حضوری دانشگاه ها را دارند در عین حال صحبت های خودرا با "اما" به انتها می رساندند!
در نهایت قرار بر این شد نشست مشترک روسای دانشگاه ها، سازمان های تابع وزارت علوم همچون صندوق رفاه دانشجویان و سازمان امور دانشجویان که مهم ترین مراکز متولی و تامین نیازهای رفاهی و خوابگاهی دانشحویان هستند در روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه جاری با وزیر علوم اجرا شود تا در این هم اندیشی سیاست و ساز و کارها برای نحوه اجرائی سازی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگ و به صورتی تکلیف ترم آینده دانشگاه ها ازنظر حضوری یا غیر حضوری شدن مشخص و اعلام گردد.
در حالی که دانشجویان و دانشگاهیان منتظر شنیدن تصمیم قاطع و شفاف وزارت علوم درباب آموزش حضوری دانشگاه ها از ترم پیش رو بودند در نهایت برآیند این جلسه به چیزی جز تکرار به مضمون همان جمله همیشگی " آعاز آموزش حضوری بصورت تدریجی از بهمن" ختم نشد.
دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در نشست مشترک روسای دانشگاه ها، سازمان های تابع وزارت علوم به بیان دو جمله کوتاه و کلی بسنده کرد و اعلام نمود: هدف از تشکیل این جلسه رایزنی با روسای دانشگاه ها و گرفتن آخرین پیشنهادات و راه حل ها برای اجرای شدن تاکید رییس جمهور درباب ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها از شروع نیم سال دوم تحصیلی است که از بهمن ماه بصورت تدریجی آموزش آموزش حضوری شروع می شود.
وی با اشاره به این که آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایای زیادی است و در میزان و اثربخشی یادگیری نیز تاثیر زیادی دارد، اظهار داشت: این اجماع در بین روسای دانشگاه ها و مسئولان آموزش عالی وجود دارد که ازسرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز است و نکته ای که الان مورد تاکید است تلاش و برنامه ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، با نگاهی گذرا به تصمیمات چند ماه گذشته مشاهده می نماییم دستور و قول بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها توسط وزارت علوم و مسئولان تصمیم گیر برای ابتدای مهر بود و قرار بر این بود که واکسیناسیون تمامی دانشجویان از مرداد ماه شروع شود و این پروسه تا اواخر شهریور ماه به پایان برسد. اما به علت این که برنامه واکسیناسیون دانشجویان عملا در مهلت مقرر به پایان نرسید، در نهایت قرار بر این شد بازگشایی حضوری دانشگاه ها برای تمامی دانشجویان به اواسط آبان ماه موکول گردد.
در این راستا اواسط مهر ماه سال جاری ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور مصوبه ای اجازه بازگشت به آموزش حضوری دانشجویان را از ۱۵ آبان ماه به وزارتخانه های علوم و بهداشت ابلاغ نمود. بر این اساس قرار شد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از روز ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از روز شنبه ۱۵ آبان ماه بصورت حضوری در کلاس های درس فعالیت داشته باشند. در این مصوبه تاکید شد که دانشگاه ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خودرا برای اجرای آن مبذول دارند.
بلافاصله بعد از ابلاغ این مصوبه وزیر علوم نیز بخشنامه ای در خصوص بازگشایی حضوری دانشگاه ها را صادر کرد در این بخشنامه به دانشگاه ها تاکید شد مبنای آموزش حضوری را واکسیناسیون دانشجویان قرار بدهند به شکلی که در این بخشنامه تاکید شد: در پی مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا و ضرورت شروع و ادامه آموزش های حضوری دانشجویان در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مقتضی است که آموزش های حضوری به شکلی تدریجی و باتوجه به شرایط منطقه موردنظر و میزان واکسیناسیون دانشجویان و شرایط خوابگاهی برقرار شود تشخیص این امر بر عهده شورای مدیریت استانی آموزش عالی است. همین طور موضوع در جلسات فوق العاده شورای مدیریت استانی آموزش عالی مطرح و تصمیمات لازم متناسب با وضعیت مؤسسات آموزش عالی مستقر در استان اتخاذ شود. تصمیمات شورا نیز با امضای رییس شورا به مؤسسات ابلاغ شود و مؤسسات ملزم به اجرای آنها هستند.
در بخش پایانی نامه وزیر علوم امده است: مسئولیت نظارت و پیگیری برنامه برگزاری آموزش های حضوری در سطح وزارت بر عهده معاون آموزشی است.
در نهایت بعد از اعلام ابلاغیه ها و بخشنامه های متوالی، باردیگر موضوع بازگشت حضوری تمامی دانشجویان خصوصاً دانشجویان دوره کارشناسی در نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دست خوش اما و اگرهای مسئولان آموزش عالی خصوصاً روسای دانشگاه ها شد. وزیر علوم نیز در این راستا در گفت و گویی با ایسنا اصرار کرد اختیار آموزش حضوری را به خود دانشگاها واگذار کرده است.
دانشگاه ها نیز عنوان کردند چون آمار واکسیناسیون دانشجویان به درصد قابل توجهی نرسیده است و همه دانشجویان دوز دوم واکسن را تزریق نکردند. بدین سبب نگران سلامت آنها در وضعیت فعلی هستند و صلاح است تا اتمام روند واکسیناسیون آموزش ما همان روند ترکیبی آموزش (که البته برای دوره کارشناسی صدردصد مجازی بود) ادامه پیدا کند.
این در حالی است که گزارش واکسیناسیون کووید- ۱۹ نظام آموزشی کشور تا تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۰ نشان میدهد بیش از ۳ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۲۵ دانشجو در دانشگاه های دولتی، علوم پزشکی و آزاد اسلامی دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند. طبق این گزارش "سلامت" نمی تواند بهانه ای قابل قبول از دانشگاه ها برای امنتاع آنها در اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا باشد.

جدول واکسیناسیون اساتید و دانشجویان آذرماه ۱۴۰۰



عدم پوشش کامل واکسیناسیون و به خطر افتادن سلامت دانشجویان در نهایت احتمال شیوع موج دیگری از کرونا در حالی به بهانه دانشگاه ها برای از سرگیری آموزش حضوری تبدیل گشته است که پیش از تسریع پروسه واکسیناسیون در کشور خیلی از همین این مراکز خصوصاً دانشگاه های بزرگ با ارائه آمار و ارقامی خبر از واکسیناسیون بیش از ۹۰ درصد و حتی صددرصدی دانشجویان خود تا آواخر مهر و اوایل آبان ماه جاری دادند که گزارش های آن موجود است. این در شرایطی است که مسئولان دانشگاه ها همیشه تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا را مبنای تصمیم گیری خود دراین زمینه عنوان می کردند.
حال این پرسش مطرح است که با پوشش حدودا کامل واکسیناسیون در کل کشور و دستور ستاد مقابله با کرونا برای از سرگیری آموزش های حضوری دانشجویان و از طرف دیگر حذف خیلی از محدودیت های کرونائی در کشور همانند صدور مجوز فعالیت و بازگشایی مدارس، ادارات، تالارهای عروسی، استخرهای سرپوشیده، سینماها و بلیت فروشی صد درصدی برای قطار، هواپیما، اتوبوس و غیره، چرا دانشگاه ها همچنان از پذیرش کامل دانشجویان امنتاع می کنند؟ آیا واقعا دانشگاه ها دایه مهربان تر از مادر شده و برای از سرگیری آموزش حضوری، فقط نگران سلامت دانشجویان هستند؟!
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، بعد از ثبات نسبی شرایط کشور از نظر تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش آمار مرگ و میر روزانه، به نظر می آید نگرانی از به خطر افتادن سلامت دانشجویان تنها سرپوشی بر مشکلات بودجه ای و رفاهی دانشگاه ها و عدم آمادگی آنها برای بازگشت صد درصدی دانشجویان به این مراکز است؛ همچنان که خیلی از روسای دانشگاه ها نیز به صورتی درباب مشکلات بودجه ای برای تامین هزینه های رفاهی دانشجویان شامل تغذیه و خوابگاه ها در صورت دایر شدن آموزش حضوری ابراز نگرانی کرده اند. با عنایت به این که در جلسه هم اندیشی هفته گذشته وزیر علوم با روسای دانشگاه ها درباب اجرای دستور رئیس جمهور، مسئولان سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند، اما گویی در این نشست نیز گره ای از مشکلات بودجه ای دانشگاه ها در عرصه های رفاهی دانشجویان باز نشده و با این شرایط به نظر می آید دانشجویان باید قید حضور در دانشگاه ها برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ را بزنند.




منبع:

1400/10/26
21:08:14
5.0 / 5
592
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog