پرتو بلاگ
در یك شركت دانش بنیان؛

ساخت ردیاب تجهیزات بیمارستانی

ساخت ردیاب تجهیزات بیمارستانی

پرتوبلاگ: پژوهشگران در یک شرکت دانش بنیان ردیاب مخصوص تجهیزات بیمارستانی را با اینترنت اشیا طراحی کردند.



نیما عطایی مدیر شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: عمده فعالیت این شرکت دانش بنیان در زمینه طراحی و تولید سیستم های هوشمند مدیریتی، داشبوردهای BI، سامانه های جمع آوری و تحلیل کلان داده ها (سامانه مدیریت استراتژیک، داشبورد مدیریت واکسیناسیون و عوارض واکسیناسیون کووید ۱۹، سامانه هوشمند کشاورزی و باغداری، مجموعه سامانه های تشخیص و درمان طب سنتی مبتنی بر کلان داده ها و …) و سامانه های اینترنت اشیا صنعتی در حوزه ایمنی و بهره وری معادن است.
وی اظهار داشت: در صدد بر آمدیم تا با عرضه بستر شبکه بی سیم اینترنت اشیا صنعتی و استقرار سامانه موقعیت یاب درون ساختمانی برپایه فناوری (RTLS-۰Rial Time Location System) مبادرت به ردیابی تجهیزات پورتابل بیمارستانی، پزشکان، پرستاران و بیماران در محوطه بیمارستان ها نماییم.
مدیر شرکت دانش بنیان تصریح کرد: با عنایت به این که آگاهی پرسنل از تجهیزات بیمارستان در لحظه احتیاج به حضور فیزیکی دارد طراحی چنین سیستمی می تواند از حضور فیزیکی افراد در بخش های مختلف بیمارستان جلوگیری نماید. همینطور استفاده از این سیستم برای رجوع کنندگان به بیمارستان هم می تواند کاربردی باشد.
وی افزود: یکی از بخش های این سیستم ساعت هوشمندی است که توسط افراد رجوع کننده به بیمارستان و پرسنل استفاده می شود؛ این ساعت با هوش مصنوعی می تواند آخرین وضعیت مکان ها و تجهیزات یک بیمارستان را نشان دهد.
به گفته وی، از دیگر سو، یک سیستم کوچک به همه دستگاه ها نصب می شود که وضعیت اشغال یا آزاد بودن تجهیزات را به کاربرد می دهد.
عطایی با اشاره به اینکه این سیستم هوشمند می تواند مسیر را هم به استفاده کننده نشان دهد، اظهار داشت: همینطور می تواند برخی افراد را ردیابی کند.
عطایی اضافه کرد: ما در این سیستم با کمک فناوری هوش تجاری و یادگیری ماشینی مدیریت استفاده از تجهیزات، برنامه زمانی، تعمیر و نگهداری و بهینه ترین مسیر و زمان تردد برای پرسنل را محاسبه و در اختیار مدیریت بیمارستانی قرار می دهیم.
مدیر شرکت اضافه کرد: هنگام طراحی پروژه، ضمن مطالعه مشکلات ساختمان های نظام سلامت و با تاکید بر زیر ساخت شبکه طراحی شده برای بیمارستان نقاط حادثه خیز بیمارستان ها شناسایی و راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا برای این مشکلات عرضه شده است.
وی با اشاره به اینکه در این سیستم ایمنی بیمار در بیمارستان مد نظر بوده است، بیان نمود: با مطالعه نرخ سوانح بیمارستانی کشور مبادرت به طراحی سامانه کرده ایم.
عطایی اظهار داشت: سامانه مدیریت ایمنی سرویسهای بهداشتی، مدیریت تأسیسات و سیستم های احضار از مهم ترین بخش های جانبی این سیستم به حساب می آید.
مدیر این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه خوشبختانه اغلب زیر ساخت های بیمارستانی در کشور تولید شرکتهای داخلی هستند، اظهار داشت: اما در حوزه هوشمند سازی و فناوری اینترنت اشیا و کاربردهای آن در محیط های درمانی ورود نکرده بودیم که در این شرکت چنین سیستمی را طراحی کردیم.
وی اضافه کرد: تا کنون نزدیک به ۲۶۰ میلیون تومان به صورت مستقیم و از محل سرمایه گذاری بنیان گذاران برای تکمیل آزمایشگاه، طراحی، نمونه سازی، تست های آزمایشگاهی، کالیبراسیون و نمونه سازی بر روی این طرح هزینه کرده که این هزینه ها به غیر از هزینه های مستقیم و غیر مستقیم کسب دانش فنی، تجهیز آزمایشگاه و … پیش از شروع این پروژه بوده است.
عطایی به مزیت های رقابتی این سیستم اشاره نمود و اظهار داشت: استفاده از این سیستم سبب کاهش اتلاف وقت و هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود در بیمارستان ها می شود و از طرفی هزینه مدیریت تجهیزات و منابع انسانی با RTLS را هم کمتر خواهد نمود.


منبع:

1401/02/15
16:14:33
5.0 / 5
546
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog