پرتو بلاگ
دكتر طهرانچی در گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه های كشور:

دانشگاه باید رفتارساز باشد

دانشگاه باید رفتارساز باشد

به گزارش پرتوبلاگ رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: حفظ و ارتقاء امنیت روانی، افزایش راندمان و کیفیت یادگیری در کلاس، هدف آراستگی و شئون رفتاری است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی در چهل و هفتمین گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه های سراسر کشور با اعلان اینکه در موضوع تربیت، تزکیه بسیار مهم می باشد، از تقلیل مفهوم «آموزش» به «تدریس» در نظام آموزش عالی انتقاد نمود و اظهار داشت: در نظام آموزش عالی کشور، آموزش محدود به آموزش تخصصی شد و در دانشگاه با مفاهیمی همچون آموزش عالی، دوره تحصیلات تکمیلی و دوره تحصیلات عالی مواجه هستیم، این در حالیست که در کشورهای غربی ترجمه آموزش مترادف با تحصیلات دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و شخصیت است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی با موضوع «تعلیم و تربیت اجتماعی، رسالت فراموش شده دانشگاه ایرانی اسلامی» با اعلان اینکه دانشگاه بعنوان نهاد برآمده از مدرنیته بین خانواده و جامعه قرار گرفته است، اظهار داشت: این نهاد مقرر است آموزش تخصصی، مهارتی، اجتماعی عرضه نماید.
وی دانشگاه را متشکل از چهار محیط آموزشی، رفاقتی، زندگی و کار دانست و اضافه کرد: متأسفانه ما این چهار محیط را از هم جدا کرده و استاد را از محیط آموزشی دور و وارد محیط سازمان کرده ایم که در نتیجه این سیاست گرفتار مشکلات فراوانی شدیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: زمانی که استاد در محیط آموزشی وجود نداشته باشد، دیگر دغدغه تعلیم و تربیت دانشجو را ندارد و بجای آن در کوشش برای ارتقای مرتبه علمی، بهبود معیشت، چاپ مقاله و... است که این مساله سم مهلکی برای نظام آموزشی کشور است. غربی ها نیز معتقدند که کارکردگرایی و تخصص گرایی سبب خروج محیط آموزشی از شاگردپروری شده است.
دکتر طهرانچی با اشاره به این که حکمرانی فرهنگی توسط محیط رفاقتی انجام می شود، اظهار نمود: محیط رفاقتی تحت تأثیر فضای مجازی و محیط عمومی و زندگی، متأثر از محیط مجازی است.
وی اضافه کرد: محیط رفاقتی از تأثیرگذارترین محیط های تربیتی است. بیشترین ساعات زیست و زندگی فرزندان ما در محیط های رفاقتی سپری می شود و آنها به شدت از این محیط الگو می گیرند.

باید محیط آموزشی را بعنوان محیط تعلیم و تربیت احیا کنیم
وی با تاکید بر این که باید محیط آموزشی را بعنوان محیط تعلیم و تربیت احیا و در مقابل هجمه های غرب چاره اندیشی نماییم، اظهار داشت: دانشگاه کارخانه آدم سازی است و القاء محبت باید در محیط آموزشی رخ دهد. دانشجو باید جلوی چشمان استاد باشد. در همین رابطه معیت و همراهی دانشجو و استاد بسیار مهمست.

رسالت و ماموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: دانشگاه باید دستاورد اجتماعی داشته باشد. «تحصیل» و «رفتارسازی اجتماعی» دو دستاورد دانشگاه است. دانشگاه باید رفتار ساز باشد.
وی با اشاره به این که تعلیم و تربیت اجتماعی رسالت فراموش شده دانشگاه هاست، اشاره کرد: ماموریت دانشگاه فقط ارائه تعلیم و تربیت تخصصی نیست، بلکه رسالت و ماموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است، دانشگاه باید علم گرایش ساز، کنش ساز و بینش ساز عرضه نماید.
دکتر طهرانچی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: در امر به معروف و نهی از منکر، مهم تر از ادبیات، نتیجه است. یعنی باید به شکلی صحبت نماییم که نتیجه مورد نظر از امر به معروف و نهی از منکر حاصل شود.

کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه ها هستند
وی با اعلان اینکه درباب هنجارهای پوششی و رفتاری در محیط دانشگاه به این باور رسیدیم که باید ادبیات و چارچوب نظری را تغییر دهیم، اظهار داشت: باید با ادبیات مناسب، مؤثر و معطوف به نتیجه وارد صحنه شویم و یک وفاق جمعی ایجاد نماییم.
دکتر طهرانچی با اشاره به این که کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه ها هستند، اظهار داشت: باید جایگاه اساتید را دراین زمینه دریابیم و به کمک و مدد آنان هنجارهای را اصلاح و برطرف نماییم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که دانشگاه اولین محیط مشترک زن و مرد است، اضافه کرد: این محیط مشترک نباید به محیط مختلط تبدیل گردد.
دکتر طهرانچی با اعلان اینکه تبرج در محیط های مشترک سبب بی نظمی می شود، دانشگاه را محلی جهت زندگی مشترک دانست که از آن نباید ترسید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: از محیط مشترک نترسیم، بلکه آنرا مدیریت کرده و برایش مدل تعیین نماییم. شئون رفتاری و آراستگی یکی از الزامات محیط مشترک برای رشد است.

همه مسئولان دانشگاهی باید در حوزه آراستگی و شئون رفتاری احساس مسئولیت کنند
دکتر طهرانچی با تاکید بر این که دانشگاه باید روی جامعه اثربگذارد، نه بالعکس، اشاره کرد: از آنجا که مسأله آراستگی و شئون رفتاری زیرمجموعه تعلیم و تربیت اجتماعی است، همه مسئولان دانشگاهی باید دراین زمینه احساس مسئولیت کنند و این مساله فقط به معاونت یا اداره خاصی اختصاص ندارد.
وی با اشاره به این که پوشش مناسب و رفتار عفیفانه قسمتی از حقوق دانشجویان است، اظهار داشت: حفظ و ارتقاء امنیت روانی، افزایش راندمان و کیفیت یادگیری در کلاس درس، هدف آراستگی و شئون رفتاری است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آخر با اشاره به این که دانشجویان باید پایبندی به حقوق و قوانین را بیاموزند، تاکید کرد: آراستگی ظاهری و پوشش رفتاری اساتید، کارکنان و مدیران بعنوان کنشگران الگو نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردارست که باید به آن توجه گردد.
چهل و هفتمین گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه های سراسر کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع فرهنگی فدک الزهرا مشهد مقدس انجام شد.




منبع:

1401/02/24
13:42:09
5.0 / 5
558
تگهای خبر: دانشگاه , دستاورد , سازمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog