پرتو بلاگ

نخستین تصاویر رنگی از قطب شمال قمر مشتری منتشر گردید

نخستین تصاویر رنگی از قطب شمال قمر مشتری منتشر گردید

مشتری یكی از سیاره های رمزآلود منظومه شمسی با اقماری متنوع است و ناسا برای نخستین بار تصاویری رنگی از قطب شمال یكی از قمرهای مشتری به نام گانمید تهیه كرده است.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از اسلش گیر، گانمید بزرگترین قمر موجود در منظومه شمسی است که هر هفت روز یک دفعه به دور مشتری می گردد و بر روی مدار دو قمر دیگری مشتری یعنی آیو و اروپا نیز تأثیر می گذارد.
این نخستین بار است که ناسا توانسته تصاویری رنگی از قطب شمال قمر گانمید تهیه نماید. تصاویر مورد اشاره توسط فضاپیمای جونو در دسامبر سال ۲۰۱۹ تهیه شده اند، اما تا به امروز منتشر نشده بودند.

این قمر مشتری دارای میدان مغناطیسی قدرتمند اختصاصی است، اما فقدان اتمسفر در آن موجب بمباران قطب های گانمید توسط پلاسما می شود. نتیجه این امر تغییرات جدی در وضعیت یخ هایی است که در قطب این قمر مشتری قرار دارند.
برف های موجود در قطب شمال گانمید به سبب برخورد مکرر پلاسمای ناشی از قدرت مغناطیسی سیاره مشتری کریستالی نیستند و ساختاری متفاوت دارند که امید می رود با بهره گیری از تصاویر تهیه شده اطلاعات جالبی در مورد آنها به دست آید.
جونو بیش از ۳۰۰ عکس از قطب شمال قمر گانمید تهیه کرده است. این عکس ها از فاصله صدهزار کیلومتری قمر مذکور گرفته شده اند و دقت آنها ۲۲ کیلومتر به ازای هر پیکسل است.

1399/05/06
13:20:40
5.0 / 5
1763
تگهای خبر: اطلاعات , سیاره , فضا , مشتری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog