پرتو بلاگ
كارشناس نجوم ؛

شروع اوج بارش شهابی برساووشی از فردا

شروع اوج بارش شهابی برساووشی از فردا

كارشناس نجوم از شروع اوج بارش شهابی برساووشی اطلاع داد و اظهار داشت: از فردا ۱۷ مرداد، اوج این بارش شهابی شروع می شود و تا ۲۳ مرداد ادامه دارد.



احسان مهرجو کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: یکی از مهم ترین و جذاب ترین رویدادها در مردادماه هر سال بارش شهابی برساووشی است که موقعیت رصدی بسیار خوبی دارد.
وی با اشاره به اینکه این بارش شهابی ناشی عبور سیاره زمین از میان توده ذرات به جامانده از دنباله دار سوئیفت تاتل (که هر ۱۳۳ سال یک مرتبه کنار خورشید عبور می کند) است، بیان نمود: این بارش از اواخر تیر تا اواخر مرداد روی می دهد اما بهترین بازه رصد آن ۱۷ تا ۲۳ مرداد ماه است و اوج بارش هم ۲۲ مرداد خواهد بود.
به گفته وی، این بازه زمانی بهترین زمان برای رصد بارش شهابی برساووشی است که لازمه رصد خوب این بارشها آسمان تاریک و بدون آلودگی نوری است؛ در واقع روستاها و اطراف شهرها بهترین مکان برای رویت بارش شهابی است.
این کارشناس نجوم تصریح کرد: شدت هر بارش شهابی در زمان اوج آنرا اصطلاحا نرخ ساعتیِ سرسویی یا ZHR می گویند؛ ZHR این بارش حدود ۱۰۰ است یعنی در اوج بارش، رصدگر در یک ساعت تعداد ۱۰۰ شهاب را می تواند با چشم غیر مسلح رصد کند.
مهرجو با اشاره به اینکه هر شهاب ردی رنگی و روشن از خود به جای می گذارد که به اندازه ۰.۵ الی ۲ ثانیه در آسمان قابل رویت است، اضافه کرد: هر یک از این شهاب ها از ناحیه ای از آسمان عبور می کنند که با رصد گروهی و تقسیم آسمان به چند ناحیه، پس از اتمام بارش می توان اطلاعات جالب و جامعی از آن بارش شهابی را استخراج و برای کشف جزئیات بیشتر به انجمن های بین المللی مربوطه ارسال کرد.
وی با اشاره به اینکه کانون این بارش در صورت فلکی برساووش قرار دارد و بخاطر اثر پرسپکتیو به نظر می آید تمام شهاب ها از این صورت فلکی به سمت ما می آیند، اظهار داشت: این صورت فلکی در کنار صورت فلکی ذات الکرسی است که می توان با پیدا کردن این صورت های فلکی به سادگی بارش شهابی برساووسی را رویت و رصد کرد.
به گفته مهرجو، بر خلاف خورشیدگرفتگی یا ماه گرفتگی که تنها برای بخشی از ساکنان زمین قابل مشاهده می باشد، مردم در سرتاسر دنیا می توانند این بارش شهابی را رصد کنند اما تنها در شب قابل رویت است.
کارشناس نجوم عنوان کرد: طالقان، میانه های جاده تهران قم و سمت دشت های دماوند بهترین مکان ها برای رصد بارش شهابی برساووشی است که علاقمندان در استان تهران می توانند در این مکان ها بارش شهابی برساووشی ۹۹ را رصد کنند.

1399/05/19
20:42:43
5.0 / 5
1495
تگهای خبر: اطلاعات , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog