پرتو بلاگ

احتمال افزایش اقبال به رشته های مهندسی با انتشار كرونا

احتمال افزایش اقبال به رشته های مهندسی با انتشار كرونا

به گزارش پرتوبلاگ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به علل اقبال كم داوطلبان كنكور به انتخاب رشته های فنی و مهندسی اظهار داشت: به علت ریسك بالای بخش بهداشت و درمان در طول بحران كرونا، افزایش تدریجی اقبال مجدد به آموزش مهندسی محتمل است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر حسین معماریان در میزگرد بررسی علل کاهش اقبال دانشجویان به آموزش علوم و مهندسی با بیان این که در چهار دهه ی گذشته تعداد دانشجویان مهندسی در ایران ۲۴ برابر شده است اظهار داشت: در همین مدت، تعداد اعضای هیئت علمی ۲۷ برابر و تعداد رشته ها ۲۰ برابر شده است.
وی با نمایش نموداری درباره ی پذیرفته شدگان فنی و مهندسی در یک دوره ی چهل ساله (از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵) اظهار داشت: اوج پذیرفته شدگان دوره کارشناسی فنی مهندسی در سال ۱۳۹۰ بوده است. طی دو سال، ۶۰ هزار نفر در رشته های فنی مهندسی دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند.
عضو هیئت علمی بازنشسته ی دانشگاه تهران بیان نمود: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تعداد ۴۰۷۳۸۲۷ در آموزش عالی ایران مشغول به تحصیل بوده اند که حدود ۲۹ درصد آنها دانشجویان فنی مهندسی بوده اند. در همین سال، ۴۶۶۲۲۳ دانشجو از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند که تعداد دانش آموختگان فنی و مهندسی ۱۹۴۲۲۹ بوده است. نرخ بیکاری در ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲ درصد بوده است. این در شرایطی است که نرخ بیکاری دانش آموختگان رشته های مهندسی ۳۷.۵ درصد بوده است.
معماریان افزود: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ بیشتر از ۴۷ رشته و ۴۵۹ گرایش مهندسی در مقاطع مختلف تحصیلی فعال بوده است. از این ۴۵۹ گرایش فنی مهندسی ۱۲۹ گرایش برای دوره کاردانی، ۳۲ گرایش متعلق به دوره کارشناسی، ۱۷۳ گرایش برای کارشناسی ارشد و ۱۰۶ گرایش برای مقطع دکتری تعیین شده است.
به نقل از وی، ۴۱۸ دانشگاه، دانشکده های مستقل و مراکز آموزش عالی دولتی، موسسات غیرانتفاعی و موسسات وابسته به سازمان های دولتی رشته های فنی و مهندسی را عرضه می دهند.
معماریان بیان نمود: با گذر حباب جمعیتی بوجود آمده در دهه ۶۰ از دوره دبیرستان، تقاضا برای آموزش عالی از اوایل دهه هشتاد به سرعت افزایش پیدا کرد. در طول یک دهه (۹۲-۸۲)، متوسط نرخ رشد سالیانه دانشجویان کشور ۹.۸ درصد بوده است. در همین مدت، رشد سالیانه دانشجویان در گروه فنی- مهندسی ۱۳.۴ درصد بوده است.
عضو انجمن ترویج علم ایران تصریح کرد: با گذر تدریجی حباب جمعیتی از مانع کنکور، تعداد متقاضیان این آزمون در اغلب گروه های آموزشی به تدریج کاهش پیدا کرد. طی یک دوره ی پنج ساله (۹۴-۹۰) تعداد داوطلبان گروه ریاضی و فنی از ۳۶۰۸۷۳ به ۱۸۱۸۵۶ رسید. این در حالی بود که در همین مدت، تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی از ۴۵۱۰۲۸ به ۴۹۸۸۲۲ رسید.
وی در توضیح علل کاهش داوطلبان رشته های فنی و مهندسی، گسترش کمی بی رویه و سریع آموزش مهندسی بخصوص در چند دانشگاه، عرضه آموزش های بی کیفیت در خیلی از مراکز آموزشی، انتشار آمارهای سال های اخیر در مورد میزان بالای بیکاری دانش آموختگان فنی و مهندسی و افزایش جاذبه گروه های علوم پزشکی به دلایلی چون تصور بهتر بودن بازار کار را موثر دانست.
معماریان نتایج کاهش اقبال داوطلبان کنکور به انتخاب رشته ی ریاضی را کوچک شدن مراکز آموزش مهندسی، افزایش صندلی های خالی، غیراقتصادی شدن و توقف فعالیت مراکز آموزشی برتر دانست و اظهار داشت: تعداد زیاد صندلی های خالی نقش کنکور را کمرنگ کرده است و در شرایط جدید گزینه های انتخاب متقاضیان بیشتر شده و اولویت های آنان تغییر کرده است.
عضو انجمن آموزش مهندسی ایران درباره علل ایجاد چنین شرایطی اظهار داشت: جای خالی آینده پژوهی در تصمیم گیری های کلان آموزشی، اولویت دادن به توسعه و غفلت از توسعه پایدار و کم توجهی به تجربیات ملی و بین المللی در ایجاد چنین شرایطی موثر است.
وی با تاکید بر ضرورت شناساندن جاذبه های مهندسی به دانش آموزان اظهار داشت: اولویت دادن به کیفیت، گذر موفقیت آمیز از فرایند ارزشیابی برنامه های آموزشی و ادغام یا مأموریت گرا کردن مراکز آموزشی کوچکتر و با امکانات کمتر همچون اقداماتی است که می توان برای افزایش اقبال به رشته های فنی و مهندسی انجام داد.
معماریان در انتها اظهار داشت: به علت ریسک بالای بخش بهداشت و درمان در طول بحران کرونا، افزایش تدریجی اقبال مجدد به آموزش مهندسی محتمل است.




منبع:

1399/06/24
23:20:58
5.0 / 5
1049
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog