پرتو بلاگ
طی دوره ۵۰ ساله اخیر؛

تغییرات مكانی فاكتورهای حدی بارش و دمای ایران بررسی گردید

تغییرات مكانی فاكتورهای حدی بارش و دمای ایران بررسی گردید

پرتوبلاگ: تغییرات مكانی فاكتورهای حدی بارش و دمای ایران طی دوره 50 ساله اخیر توسط پژوهشگران دانشگاه های حكیم سبزواری و كاشان بررسی گردید.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از وزارت علوم، تغییرات مکانی فاکتورهای حدی بارش و دمای ایران طی دوره ۵۰ ساله اخیر، در پژوهش مشترک دکتر مهدی زارعی عضو هیئت دانشگاه حکیم سبزواری و دکتر سید حسن علوی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تحلیل و بررسی گردید.
دکتر زارعی در تشریح این پژوهش اظهار داشت: نتایج تحقیق نشان از افزایش مدلول دار میانگین حداکثر و حداقل دما در بیشتر مناطق کشور داشته است بطوریکه دمای حداقل با سرعت بیشتری نسبت به دمای حداکثر افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: بر طبق نتایج، افزایش دما منجر به تغییر و جابجایی در فصول و طول فصول مختلف شده و فصل رشد انواع مختلف گیاهان را می کاهد.
زارعی افزود: همین طور این تحقیق نشان داد، فاکتورهای حدی دما در کشور درحال افزایش است و فاکتورهای حدی بارش رو به کاهش بوده که علت اصلی آن تغییرپذیری طبیعی اقلیم است.
این پژوهشگر اشاره کرد: یافته های تحقیق می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار برنامه ریزان بخش کشاورزی و امنیت غذایی و مدیران منابع آب کشور قرار دهد.
همچنین نتایج حاصل از این پژوهش در نشریه International Journal of Climatology که از مجلات برتر حوزه هواشناسی و علوم جوی (Q۱) با IF: ۳.۹۲۸ می باشد، انتشار یافته است.
گفتنی است علاقه مندان جهت دریافت این مقاله می توانند به آدرس اینترنتی https: //rmets.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/۱۰.۱۰۰۲/joc.۶۸۴۵ مراجعه کنند.


منبع:

1399/07/11
17:03:54
5.0 / 5
948
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog