پرتو بلاگ
آموزش عالی كرونایی در بوته نقد و نظر،

ارائه دروس به صورت مجازی اثربخشی لازم را ندارد

ارائه دروس به صورت مجازی اثربخشی لازم را ندارد

به گزارش پرتوبلاگ عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر كرمان اظهار داشت: در شرایط فعلی ما با برگزاری كلاس ها به صورت مجازی به صورتی درس را سركوب كرده ایم و ارائه دروس به شكل مجازی ممكنست اثر بخشی لازم را نداشته باشند و نخواهد داشت.


دکتر محمد باقر رهنما در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: از آنجائیکه بیماری کووید19 ناشناخته بود و فضای جدیدی را برای ما ایجاد کرد، طبیعی بود که عملکرد آموزش عالی در این دوران چندان مطلوب نبوده و اشکالاتی دراین زمینه وجود داشته باشد که این موارد به مرور مورد توجه قرار گرفته و می توانیم از اشکالات موجود برای آینده آموزش عالی درس بگیریم.
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده از کرونا اظهار داشت: شیوع این ویروس درس های بزرگی به ما داد و ما کم کم متوجه شدیم که اگر در بسیاری از کارها از قبل برنامه ریزی کرده بودیم، الان به بعضی از مشکلات موجود برنمی خوردیم.
دکتر رهنما اضافه کرد: کرونا به ما یاد داد اگر ما در گذشته بسیاری از کارها را انجام نمی دادیم، در شرایط فعلی بهتر می توانستیم آموزش عالی را هدایت نماییم. بعنوان مثال، ما با ایجاد سلف سرویس در دانشگاه، این توقع را در دانشجو به وجود آورده ایم که غذای ارزان به آنها ارائه می دهیم. اگر دانشجو در شرایط فعلی از دانشگاه خوابگاه و سلف سرویس درخواست نمی کرد، ما هم می توانستیم کلاس ها را برگزار نماییم. اگر این ها به عهده وزارت علوم و دانشگاه نبود، ما کرونا را راحت پشت سر می گذاشتیم و می توانستیم کلاس ها را با جمعیت کمتر برگزار نماییم.
وی اشاره کرد: مسئول و رئیس دانشگاه نباید موظف به تامین غذا، خوابگاه و رفت وآمد دانشجو باشد بلکه باید مسئول درس و علم دانشجو باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به ضعف های کشور در آموزش عالی در دوران کرونا اضافه کرد: تجربه برگزاری کلاس ها و امتحانات به شکل مجازی در ترم گذشته نشان داد ابتدا باید برای این کار فرهنگ سازی شود تا که دانشجو با علاقه درس بخواند. چون در این ایام بودند شرکت هایی که تقلب را تقویت می کردند. اگر دانشجو با آزادی و عشق به درس وارد دانشگاه شود، در امتحانات تقلب نمی کند چون هدف او یادگیری است و اگر غیر این باشد ممکنست متوسل به چنین شرکت هایی شود.
دکتر رهنما با اعلان اینکه ما به سبب کرونا مجبور به ارائه آموزش به صورت مجازی هستیم اظهار نمود: به نظر من کلاس ها باید به صورت حضوری اجرا شود ولی با تعداد کم حتی ۵ یا ۷ نفر. چون حضور دانشجو در دانشگاه به او ایده، فکر و بزرگی می دهد. اینکه دانشجو در خانه به دروس گوش کند، علاقه یادگیری را از او سلب می کند.
وی در نهایت یادآور شد، اگر کلاس ها را به صورت مجازی برگزار می نماییم، امتحان ها باید به صورت حضوری باشد. همانطور که کنکور را برگزار کردیم، امتحان ها نیز باید حضوری برگزار شود، چونکه امتحان حضوری دانشجو را مجبور به درس خواندن می کند.




منبع:

1399/07/27
11:42:16
5.0 / 5
1120
تگهای خبر: دانشگاه , سرویس , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog