پرتو بلاگ

كوشش برای ایجاد زبان مشترك میان دانشگاه و جامعه در رویدادهای نوآورانه بوت كمپ

كوشش برای ایجاد زبان مشترك میان دانشگاه و جامعه در رویدادهای نوآورانه بوت كمپ

رئیس پارك علم و فناوری شهید بهشتی ضمن اشاره به قابلیت ها و توانمندی های شركتهای دانش بنیان، اظهار داشت: رویدادهای فناورانه ای چون بوت كمپ كه در این پارك برگزار شده است، علاوه بر تربیت نیروی انسانی درصدد ایجاد زبان مشترك میان صنعت و دانشگاه است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان امروز در آیین افتتاح رویداد بوت کمپ با اشاره به اینکه اگر بخواهیم اتفاقات نوآوری کشور را تقسیم بندی نماییم، می بایست سه موج قایل شویم، اضافه کرد: موج اول در دهه ۷۰ و با توسعه آموزش عالی، موج دوم توسعه پژوهش و فناوری در دهه ۸۰ و موج سوم از اوایل دهه ۹۰ با گذار از اقتصاد دانش بنیان ایجاد شدند.
وی ضمن اشاره به تشکیل حدود ۵۴۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور، تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان به خوبی توانستند قابلیت های خویش را نشان دهند و همین قابلیت ها سبب شده تا جریانی ایجاد شود تا صنایع و جامعه به شرکتهای دانش بنیان توجه و اعتماد کنند.
خیاطیان ضمن اشاره به نقش مهم دانشگاه در توسعه دانش بنیان، تصریح کرد: دانشگاه بعنوان مزرعه ای است که بذر دانش بنیان را می افشاند و توسعه می دهد، ازاین رو لازم است دانشگاه هایی که در این حوزه برنامه دارند، دست به دست هم دهند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی رویداد بوت کمپ را یکی از روش های جدیدی دانست که ارتباط دانشگاه و جامعه را بعنوان معضلی که نه تنها ما بلکه جهان با آن درگیر است، مرتفع می کند، خاطرنشان کرد: هدف این رویداد تربیت و پرورش انسان هایی است که می توانند از دانشگاه به صنعت بروند و زبان مشترکی بین این دو ایجاد کنند.
وی افزود: افتتاح بوت کمپ در پارک علم وفناوری شهید بهشتی قدم اول است، امیدواریم دانشگاه ها و مراکز دیگر هم در جهت این مهم حرکت کنند و این صنعت نوآورانه را بکار گیرند.
لزوم گسترش تفکر و تصمیم گیری علمی در کشور
دکتر سعدالله قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم ضمن اشاره به برگزاری رویداد بوت کمپ در پارک علم وفناوری این دانشگاه، اظهار داشت: باید تفکر علمی بگونه ای در کشور نهادینه شود که هر تصمیم گیری بر اساس دستاوردهای علمی و کارشناسی باشد تا تصمیم گیری ها به سادگی و سریع نباشد و همینطور به سادگی و سریع نقض نشود.
نصیری قیداری با تکیه بر اینکه باید تفکر علمی در برنامه پنج ساله و حتی بودجه های سالیانه در نظر گرفته شود، افزود: دیدگاه ما آپارتاید و انحصار علمی نیست، بلکه از علم به جای زورگویی به دیگر کشورها که الان در جهان رایج است، برای کمک به پیشرفت و زندگی راحتتر بشر استفاده می نماییم.
وی ضمن اشاره به قانون شرکتهای دانش بنیان که به صورت کارشناسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تدوین شده است، اظهار داشت: هر چند قطعا اصلاح قوانین حق مجلس است، اما نباید این قانون کارشناسی شده سلیقه ای دستکاری شود.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی، این دانشگاه را دومین دانشگاه بزرگ کشور و متشکل از ۱۹ دانشکده، ۱۰ مرکز تحقیقات و سه پژوهشگاه دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه ها بهترین زمینه برای توسعه دانش بنیان ها و اقتصاد آن در کشورند که باید به آنها توجه ویژه شود.
ایجاد عمق راهبردی با استفاده از توسعه علم و فناوری
دکتر قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم توجه به اقتصاد دانش بنیان را به منظور تأمین نیازهای جامعه و همینطور توسعه همکاریهای علمی در داخل و حوزه بین الملل ضروری دانست و اضافه کرد: باید در دهه آینده به نیازهای ۴۵۰ میلیون جمعیت منطقه در کنار نیازهای ۸۰ میلیون جمعیت از نظر علمی بیندیشیم و در دهه بعد از آن هم به نیازهای بیشتر از دو میلیارد جمعیت آسیا دقت کنیم.
قاضی زاده با اشاره به اینکه باید از مهندسی معکوس به تولید خلاقانه و نوآوری در مرزهای علمی برسیم، بر توجه به اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد و خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان نقطه پیشران اقتصاد و دیگر بخش های کشور همانند یک لوکوموتیو است و نه تنها به رفع نیازهای جامعه و زندگی راحتتر انسان ها کمک می نماید بلکه خود، پیشران دیگر بخش ها به حساب می آید.



1399/08/18
13:40:12
5.0 / 5
762
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , تحقیقات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog