پرتو بلاگ
بر اساس تحقیقات جدید؛

جهش های جدید كرونا در دانمارك خطری برای واكسن ها شد

به گزارش پرتوبلاگ پژوهشگران در دانمارك نسخه های جهش یافته ویروس كرونا را رصد كرده اند كه احیانا كارآمدی واكسن های بالقوه را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش پرتوبلاگ به نقل از تلگراف، از زمان ظهور ویروس کرونای جدید در ژانویه سال جاری میلادی پژوهشگران از نزدیک هرگونه نشانه ای از جهش آنرا رصد می کردند برای اینکه ویروسی که از لحاظ ژنتیکی تثبیت شده است، یک هدف ثابت برای توسعه واکسن کووید ۱۹ محسوب می شود. تا حالا نسخه هایی از این ویروس کشف شده اند، اما در کل کد ژنتیک آنها تقریباً ثابت بوده است و همین مورد امید کارشناسان برای تولید واکسنی که بتواند پاندمی را کنترل کند، افزایش داده است. اما اخباری که اخیرا از دانمارک انتشار یافته تمام این روند را تهدید می کند. در مزرعه های مینک واقع در مناطق زیلند (Zealand) و جاتلند شمالی(North Jutland)، این ویروس به شدت شیوع یافته و از انسان به حیوانات مزرعه ها و باردیگر به مزرعه داران و ساکنان منطقه منتقل شده است. حالا کارشناسان کشف کرده اند ویروس حین انتقال گرفتار جهش ژنتیکی قابل توجهی شده است. آنها تا حالا ۵ خوشه از تغییرات در کد ژنتیک آنرا یافته اند. بعضی از این تغییرات روی پروتئین اسپایک ویروس کرونا تأثیرگذار هستند. ویروس با بهره گیری از این پروتئین به سلول های بدن انسان نفوذ می کند. پژوهشگران دانمارکی چند ماه است که از وجود جهش ها در ویروس کرونا باخبر هستند اما نتایج تحلیل های آزمایشگاهی هفته قبل، تأثیرات مخرب آنها را نشان داد. این نتایج حاکی از آن بود که قابلیت آنتی بادی ها برای دفاع از بدن در مقابل شاخه های جدید ویروس کرونا کمتر است. وزیر امور خارجه دانمارک نیز به این فاجعه اشاره نمود و اظهار داشت: ما متوجه نشانه هایی شدیم که جهش های خاص این ویروس واکنش نسبت به آنتی بادی ها را کاهش داده اند و همین مورد احتمالاً روی کارآمدی واکسن های بالقوه تأثیر می گذارد. این اخبار در حالی منتشر می شود که پژوهشگران دانشگاه گلاسگو نیز یک شاخه دیگر ویروس به نام N439K را کشف کرده اند که احتمالاً قابلیت اجتناب از آنتی بادی را دارد. این شاخه از ویروس در ماه مارس در اسکاتلند کشف شد، بعد در رومانی ظهور کرد و الان در ۱۲ کشور همچون نروژ، آلمان و آمریکا رصد شده است.

1399/08/19