پرتو بلاگ
به بهانه روز جهانی علم؛

رخداد تلخ دانشگاه كابل نتیجه بیم جاهلان از نور علم و دانش

رخداد تلخ دانشگاه كابل نتیجه بیم جاهلان از نور علم و دانش

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به بهانه روز جهانی علم، در یادداشتی با جامعه علمی و خانواده چند ده شهید دانشكده حقوق دانشگاه كابل، ابراز همدردی كرد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متن یادداشت دکتر علیرضا زالی به بهانه روز جهانی علم به شرح زیر است:
"علم واژه ای است که تعریف آن بسیار مشکل است، چونکه هیچ واژه ای به اندازه آن روشن نیست تا بتواند بیان کننده عمق این ظرفیت فاخر جهانی باشد. جایگاه علم اندوزی هم از جایگاه هیچ سلاحی برای صلح، مذاکره ای برای اتحاد و ثروتی برای توسعه پایین تر نیست.
بی شک ارزش هر انسانی به دانش اوست و دانشجویان در تمام این کره خاکی فارغ از دین و مذهب، کشور و اصالت، مثل شمعی می سوزند تا عالم را از تاریکی جهل بیرون بکشند؛ آینده سازانی که زیر سقف مراکز دانشگاهی با ناآگاهی مبارزه می کنند، اما این مسیر گاهی به اندازه ای دردناک و دشوار است که دیگر زبانی را یارای بیان رنج آن نیست همچون زمانی که علم، مهمترین ابزار در جنگ نرم، بهانه ای می شود برای آغاز یک جنگ سخت.
شهادت دانشجویان و اساتید دانشکده حقوق دانشگاه کابل به دنبال یک حمله تروریستی، جنایتی بود که گروه قلیل مخالفان و جاهلان به علم در این کشور، تلخ ترین لحظه را برای دانشجویان افغانستانی که راهشان مستدام است، رقم زد و قلب دانشگاهیان را آزرده کرد.
جامعه علمی ایران و به خصوص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتخار دارد که بر عهد برادری با ملت شریف افغانستان ایستاده و در طول سالیان متمادی، میزبان فرزندان و برادران و خواهران سختکوش و پر تلاش این کشور بوده و امیدوارتر از همیشه می کوشیم تا استقلال و بالندگی علمی کشور دوست و همسایه مان میسر و تثبیت شود.
حمله به کانون تحصیل، دانش و پژوهش و به شهادت رساندن پرچمداران علم و تفکر که بطور قطع هدفی جز ساختن وطنی متعالی و سربلند در سر نداشتند، نشان از عجز و ناتوانی تروریسم و بیم آنان از نور علم و دانش و سلاح قلم دارد.
فروغ اندیشه علم جویان همیشه مسیر پیشرفت دانش را روشن می کند. این واژه سه حرفی که نابرابری، مرزها و محرومیت ها را از بین می برد، عامل اصلی اقتداربخشی به جوامع در سطوح بین المللی است.
گفتمان علم و انگیزه برای پیشرفت کشور باید حفظ و تقویت شود و شکی نیست که بالابردن توان علمی جوامع، جایگاه آنان را در موضع قدرت دانشی تثبیت می کند.
به امید آن روز که هیچ علم جویی در هیچ جای این کره خاکی دغدغه ای جز خدمت به مردم نداشته باشد.
بار دیگر ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، مراتب تسلیت و همدردی خودرا با ملت شریف افغانستان خصوصاً جامعه دانشگاهی آن کشور و دانشجویان افغان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام می دارم و برای مجروحان حادثه آرزوی شفای عاجل و برای مردم عزیز افغانستان، عزت و امنیت و آرامش آرزو دارم."



1399/08/22
12:54:25
5.0 / 5
756
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog