پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه تهران در نشست مدیران ارشد وزارت علوم با معاون اول رئیس جمهوری اعلام كرد

برگزاری ۴۲ هزار و ۴۰۸ كلاس برخط از زمان انتشار كرونا

برگزاری ۴۲ هزار و ۴۰۸ كلاس برخط از زمان انتشار كرونا

به گزارش پرتوبلاگ دكتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اقدامات دانشگاه تهران در جهت مسئولیت های اجتماعی اظهار داشت: اقدامات این دانشگاه در سه محور آموزش، بین الملل و پژوهش انجام شده كه بر همین مبنا در حوزه آموزش بیشتر از ۴۶۰ هزار كاربران برخط، بیشتر از ۳۷ هزار آرشیو قابل دانلو و به طور كلی ۴۲ هزار و ۴۰۸ كلاس آنلاین از ۱۰ اسفندماه تا ۱۰ خردادماه برگزار شده است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معاون اول رئیس جمهوری که امروز (دوشنبه) در محل این وزارت برگزار شد، با اشاره به سابقه ۱۷۰۰ ساله آموزش عالی اظهار داشت: بحران کرونا در کشور نشان داد که مفهوم و سبک فعلی آموزش نیازمند بازبینی است.
ایشان در ادامه به ۵ مدل نوآورانه آموزش عالی طبق گزارش اکونومیست اشاره نمود و اضافه کرد: مدل آنلاین به معنای استفاده از تکنولوژی دیجیتال و آموزش برای همه، مدل کلاستر به معنای تجمیع توانایی های دانشگاه های مختلف، مدل تجربی به معنای ترکیب آموزش سنتی با تجربه حرفه ای، مدل مشارکتی به معنای جذب همکاری و سرمایه گذاری بیرونی و مدل شخصی شده به معنای آموزش عمیق و بین رشته ای همچون مدلهای آموزشی است.
ایشان در ادامه اظهار داشت: با تغییر مسیر ناگهانی به سمت آموزش های الکترونیکی دو سوال عنوان شد یک وضعیت آموزش الکترونیکی در دوران پسا کرونا چگونه خواهد بود و تأثیر این تغییر مسیر ناگهانی بر اقتصاد آموزش عالی چیست؟ در این حوزه دیدگاه های متنوعی وجود دارد. برخی معتقدند تغییر مسیر سریع و برنامه ریزی نشده بدون توجه به زیرساخت اینترنت و عدم عرضه آموزش کافی با توسعه پایدار در تناقض است. برخی هم معتقدند مدل جدید آموزش به صورت هیبریدی است و به سرعت جایگزین مدلهای فعلی خواهد شد چون که مزایای زیادی دارد و دیدگاه دیگر هم اعتقاد دارد که آموزش الکترونیکی امکان ارتباط بهتر استاد و دانشجو در زمان های مختلف را فراهم می آورد و کارآیی آن در برگزاری جلسات و به اشتراک گذاشتن منابع درسی بسیار زیاد است.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به مزایای آموزش الکترونیکی اضافه کرد: افزایش ثبت نام ها، کاهش هزینه های یادگیری، مزیت های اقتصادی، افزایش دسترسی توسعه دانشگاه و حذف مرزهای جغرافیایی، تقویت مهارت های دیجیتالی دانشجویان، کاهش مشکلات ناشی از کمبود اعضای هیئت علمی، رفع مشکلات کلاس های شلوغ، کاهش هزینه های زیرساخت، بهبود جنبه دانشجو محوری آموزش، کاهش میزان تبعیض و بهبود زمان ماندگاری دانشجویان و رشد آماده فراغت تحصیلی همچون مزایای استفاده از این نوع آموزش است.
دکتر نیلی احمد آبادی درمورد تأثیر آموزش مجازی در کشور مطرح کرد: مطالعات نشان می دهد در مناطقی که دسترسی به اینترنت و امکانات وجود دارد، آموزش مجازی بسیار موثرتر از آموزش حضوری است و دانشجویان بین ۲۵ تا ۶۰ درصد منابع بیشتری جمع آوری می کنند در صورتیکه برای کلاس حضوری فقط ۸ تا ۱۰ درصد منابع کلاس را جمع آوری می کنند. دلیل این مساله آن است که دانشجویان در آموزش مجازی، ۴۰ تا ۶۰ درصد وقت کمتری نسبت به کلاس حضوری نیاز دارند و می توانند با عنایت به وقت خود مفاهیم درسی را انتخاب، چشم پوشی یا مطالعه مجدد کنند. با این وجود میزان تأثیر بستگی به زیرساخت و محیط فراهم شده برای آموزش دارد.
‏وی ضریب نفوذ و دسترسی به اینترنت، اقبال کمتر به آموزش های مجازی و کمبود منابع زبان رسمی هر کشور را از مشکلات اصلی آموزش الکترونیکی در خاورمیانه دانست و تصریح کرد: نتایج مطالعه IAU بر روی ۹۶۷۰ مرکز نشان داده است ۱۰۰ درصد مراکز آموزشی جهان متاثر از همه گیری کرونا هستند، ۵۹ درصد آموزش حضوری را به صورت کامل متوقف کردند و ۹۱% هم زیرساخت لازم برای اطلاع رسانی را دارا هستند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه در مورد تأثیر کرونا بر ثبت نام سال آینده دانشگاه ها مطرح کرد: حدود ۸۰ درصد معتقدند ثبت نام دانشجویان جدید در سال تحصیلی پیش رو با مشکل مواجه خواهد شد، ۴۶ درصد معتقدند دانشجویان داخلی و دانشجویان بین المللی با مشکل مواجه خواهند شد. دو سوم مراکز آموزشی اعلام نمودند که دولت مربوطه با ایشان در جهت تدوین سیاست مبارزه با کرونا مشورت نموده است و حدود ۴۸ درصد دیگر هم اعلام نمودند که دولت از ایشان در جهت کاهش آثار کرونا حمایت می کند.
دکتر نیلی احمد آبادی با اشاره به اینکه حالا چالش اصلی آموزش مجازی، نداشتن زیرساخت، مجوزها و هم عدم دسترسی به مواد آموزشی است، در مورد دیدگاه دانشگاه ها نسبت به شرایط جدید اظهار داشت: تقریباً همه مراکز آموزش عالی اعلام نمودند ویروس کرونا یادگیری و یاددهی را تحت تأثیر قرار می دهد که دو سوم این جمعیت یادگیری از راه دور را جایگزین کرده اند. همینطور از دیدگاه همکاری ها، ۶۴٪ دانشگاه ها اعلام نمودند که همکاریهای بین دانشگاهی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. نصف این جمعیت، تضعیف همکاری ها را اعلام نموده اند. ۱۸٪ هم آنرا سبب تقویت همکاری ها دانسته اند. ۳۱٪ هم معتقدند که فرصت های جدیدی در این عرصه بوجود آمده است. برپایه بررسی ها، بیشترین نگرش منفی در آسیا وجود دارد چونکه ۸۵% مراکز آموزش عالی معتقدند کرونا تأثیر منفی زیادی بر ثبت نام ها خواهد داشت.
ایشان در ادامه سخنان خود به بعضی از چالش های دانشگاه در نیمسال جاری و ترم آینده در حوزه آموزش الکترونیکی اشاره نمود و اظهار داشت: آماده سازی ذهنی مدیران، اساتید و دانشجویان با عنایت به وضعیت پیش آمده و اجرای آموزش از راه الکترونیکی، آنجام آموزش های لازم به اساتید برای عرضه آموزش به شیوه الکترونیکی، توسعه زیرساخت ها و امکانات آموزش الکترونیکی، مشکلات دانشجویان در زمینه دسترسی به اینترنت، هزینه آن و سخت افزارهای مورد نیاز، تصمیم گیری در مورد مشکلات آموزشی دانشجویان مانند حذف ترم و درس، برگزاری کلاس های عملی، آزمون ها و ارزشیابی نهائی، دفاعیه ها و چگونگی انجام رساله و رساله ها، بازگشایی خوابگاه ها، شهریه دانشجویان و… همچون چالش دانشگاه ها در شرایط جدید است.
رئیس دانشگاه تهران به اقدامات این دانشگاه در جهت مسئولیت های اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: اقدامات این دانشگاه در سه محور آموزش، بین الملل و پژوهش انجام شده که بر همین مبنا در حوزه آموزش بیشتر از ۴۶۰ هزار کاربران آنلاین، بیشتر از ۳۷ هزار آرشیو قابل دانلو و به طور کلی ۴۲ هزار و ۴۰۸ کلاس آنلاین از ۱۰ اسفندماه تا ۱۰ خردادماه برگزار شده است.
وی افزود: مشارکت حداکثری اساتید و دانشجویان در اجرای برنامه های آموزش الکترونیکی، اینترنت مجانی و کمک مالی به دانشجویان در جهت خرید تبلت، آزمون ها و ارزشیابی نهائی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شیوه غیر حضوری، کارشناسی حدود ۳۰٪ حضوری به کمک دانشگاه پیام نور، دفاعیه ها به شیوه حضوری و الکترونیکی، بازگشایی خوابگاه ها برای دانشجویان ارشد و دکتری، دانشجویان بین المللی مشابه دانشجویان ایرانی، آمادگی نسبتاً مناسب برای عرضه آموزش مجازی در نیمسال آتی صورت لزوم، بودجه و وضعیت مالی دانشگاه، با عنایت به افزایش حقوق و دستمزد، پاداش بازنشستگی، کاهش درآمد دانشگاه، بودجه دانشگاه کسری در حدود ۸۰ میلیارد تومان همچون برنامه ها و اقدامات دانشگاه در دوران کرونا است.
دکتر نیلی احمدآبادی اظهار داشت: در بحث آموزش هم ایجاد شبکه های اجتماعی در رابطه با کرونا، تشکیل کارگروه های علمی و خوشه های تخصصی، ایجاد شبکه علمی مشترک با مشارکت مسؤلان و صاحب نظران دانشگاه تهران، دانشگاه های بزرگ و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برگزاری جلسات و نشست های منظم در کارگروه های مختلف و ارسال گزارش جلسات به نهادهای بالادستی حسب نیاز صورت گرفت.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: محورهای موجود در ایجاد شبکه های اجتماعی در رابطه با کرونا (خانواده تهران) شامل پژوهش و فناوری در مبحث کرونا، اقتصاد در دوران کرونا، امور اجتماعی در دوران کرونا، امور فرهنگی، هنری، سرگرمی، و ورزشی در دوران کرونا، کسب و کار و کارآفرینی است. همینطور محور کارگروه ها و خوشه های تخصصی هم مشتمل بر فعالیتهای پارک علم و فناوری دانشگاه، خوشه مشورتی اقتصاد کلان و سرمایه اجتماعی، کارگروه تشخیص و مقابله با ویروس کووید ۱۹ با رویکردهای بیوفیزیکی، کارگروه زیست حسگرها و کیت های تشخیص ویروس کووید، کارگروه عرضه روش های درمان و تولید واکسن برای ویروس کووید ۱۹، کارگروه سیستم های هوشمند و آنالیز داده و کارگروه امنیت غذایی است.
وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در حوزه بین الملل افزود: مکاتبه با روسای بیشتر از ۴۰۰ دانشگاه همکار خارجی، پیگیری وضعیت دانشجویان خارجی، هماهنگی برنامه ها با دانشگاه های سطح یک در حوزه بین الملل، پیگیری وضعیت قراردادهای بین المللی و پیگیری وضعیت اساتید و دانشجویان در فرصت مطالعاتی اقداماتی بود که در این عرصه طی این مدت انجام شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر نیلی احمدآبادی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: بحران کرونا یک مسئله جهانی است که آثار آنرا می توان تنها با همکاری جهانی و پیاده سازی چاره ها در مقیاس محلی به حداقل رساند. حرکت به سمت آموزش الکترونیکی یک لزوم است چونکه شیوه سنتی آموزش در بعضی جنبه ها کارآیی خویش را از دست داده است و لازم است که دانشگاه ها از قالب فعلی خود که به جای آموزش و ترویج تفکر انتقادی (که لازمه جهان آینده است) به سمت آموزش مجازی حرکت نمایند. بحران کرونا نشان داد که سرمایه گذاری در آموزش عالی یک سرمایه گذاری هوشمند برای حرکت به سمت آینده ای ایمن است.



1399/03/27
14:33:08
5.0 / 5
1664
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , الكترونیك , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog