پرتو بلاگ
معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به پیگیری مطالبات دانشجویان توسط پرتوبلاگ عنوان كرد

نحوه برگزاری امتحانات آخر ترم دانشجویان

نحوه برگزاری امتحانات آخر ترم دانشجویان

معاون آموزشی وزارت علوم با تکیه بر اینکه وزارت علوم، اختیاری در نحوه برگزاری حضوری و یا مجازی امتحانات ندارد، اظهار داشت: اینکه امتحانات آخر ترم دانشجویان به صورت مجازی برگزار می گردد یک انتخاب نیست بلکه تصمیمی است که از جانب ستاد ملی مقابله به کرونا اعلام می شود؛ به همین جهت در چارچوب دستورالعملی به دانشگاه ها اعلام کردیم که دانشجویان در طول ترم مورد ارزیابی قرار بگیرند و سهم کمتری به آزمون آخر ترم دانشجویان داده شود.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، به دنبال اعلام فراخوان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با عنوان "دغدغه ها یا مطالبات این روزهای دانشجویان چیست؟" که در آستانه روز دانشجو و با هدف انعکاس دیدگاه ها، نظرات، دغدغه ها و مشکلات دانشجویان در حوزه های مختلف رفاهی، صنفی و آموزشی در شرایط تعطیلی ناشی از انتشار کرونا ویروس دانشگاه ها اعلام شد، برخی از دانشجویان در مورد وضعیت آموزش مجازی، عدم دسترسی به اینترنت رایگان، نحوه برگزاری آزمون های آخر ترم، کم کاری اساتید در کلاس های مجازی و همینطور لغو آزمون جامع دکتری و بلاتکلیفی دانشجویان انتقاداتی داشتند که معاون آموزشی وزارت علوم در گفت و گو با ایسنا به این دغدغه ها پاسخ داد.
یکی از مخاطبان ایسنا به نام" حسین" در پیامی خطاب به وزیر علوم از شرایط بلاتکلیفی دانشجویان دکتری به علت لغو آزمون جامع اشاره کرده و اظهار داشت: با عنایت به گسترش ویروس کرونا و شرایط ویژه ناشی از آن، معضلات بسیاری برای دانشجویان دکتری به وجود آمده که از آن جمله می توان به عدم امکان شرکت در آزمون جامع و پیش بردن رساله به علت لغو آزمون های زبان اشاره نمود. این مورد علاوه بر بلاتکلیفی دانشجویان دکتری، سبب شده عده زیادی در آستانه اخراج از دانشگاه قرار گیرند.
وی تصریح کرد: در این برهه از زمان که مشکلات فراوانی گریبان گیر کلیه اقشار جامعه شده و هر بخش در تلاش است تا با همکاری و همیاری با مخاطبین از فشارها و آلام ناشی از این معضل جهانی بکاهد. ازاین رو از وزیر علوم بعنوان عالی ترین مقام حوزه علمی و آموزشی کشور تقاضامندیم در مورد به تعویق انداختن تحویل مدرک زبان تا زمان دفاع، دستور مساعدت لازم را صادر فرمایید تا با همراهی و همدلی از این مرحله سخت عبور نماییم.
در این رابطه دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در گفت و گو با ایسنا از تغییر در آئین نامه های آموزشی دانشگاه ها در شرایط آموزش مجازی اطلاع داد و اظهار داشت: باآنکه متناسب با شرایط کرونا در اسفندماه گذشته تغییراتی در آئین نامه های آموزشی دانشجویان بوجود آمد اما بعضی از موارد حساس و کلیدی وجود دارند که دانشگاه ها در اجرای روند آموزشی بر آنها اصرار دارند. یکی از این موارد مبحث آزمون زبان انگلیسی دانشجویان دکتری است که دانشجویان باید مدرک زبان انگلیسی را عرضه کنند و دانشگاه ها مصر هستند داوطلبانی که بخواهند آزمون جامع بدهند حتما باید نمره زبان خویش را پیش از این آزمون کسب کرده باشند و با رایزنی های انجام شده به تعویق انداختن آن مورد موافقت دانشگاه ها قرار نگرفته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیل مخالفت دانشگاه ها در به تعویق انداختن نمره زبان پیش از آزمون جامع این است که معتقد هستند که اگر دانشجویان پیش از آزمون جامع نمره زبان خویش را کسب نکنند این روند تا روز دفاع هم طول می کشد و حتی امکان دارد دانشجویی دفاع کند و برای فارغ التحصیلی نیازمند نمره این آزمون بماند که در این صورت مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد و دانشجو مایل است حتما فارغ التحصیل شود و بدین سان آزمون زبان برای آنها به فراموشی سپرده خواهد شد.
خاکی صدیق تصریح کرد: دانشگاه ها موافق تعویق برگزاری آزمون زبان و شرط زبان برای آزمون جامع نیستند و این مورد از مواردی است که بررسی آن در دستور کار وزارت علوم قرار دارد. بهرحال این مورد طبیعتا یکی از اشکالات دانشجویان است که ما با عنایت به شرایطی که در آن قرار داریم و آزمون های زبان که مدام به تعویق می افتند این مسایل سبب شده دانشجویان با مشکلاتی مواجه می شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم همینطور تاکید کرد: تصمیم گیری در مورد آزمون زبان دانشجویان دکتری دانشگاه ها بر عهده دانشگاه ها و از اختیارات این مراکز است. دانشگاه ها هویت مستقلی دارند و توسط اعضای هیأت علمی که نخبگان علمی کشور هستند مدیریت می شوند، طبیعتا خیلی از امور توسط خود آنها تصمیم گیری می شود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که دانشگاه ها استقلال تصمیم گیری دارند بحث شرایط احراز توانمندی یک داوطلب دوره دکتری است که شرایطی نظیر آزمون زبان و امتحان جامع برای آنها در نظر گرفته اند؛ این تصمیمات برپایه سال ها تجربه اتخاذ شده و هم اکنون هم در یک وضعیت غیرعادی شیوع کووید ۱۹ قرار گرفته ایم و باید برای حل این موضوعات به شکلی مصالحه انجام داد. اما مصالحه باید بگونه ای باشد که هم دانشجویان متضرر نشوند و هم اینکه دانشگاه استانداردهای خویش را تغییر ندهد چون که به هر حال فارغ التحصیلان دوره دکتری باید استانداردهای قابل قبولی داشته باشند و امیدواریم به تصمیماتی برسیم که نفع دانشجو و دانشگاه در نظر گرفته شود.
دکتر خاکی صدیق همینطور با تاکید بر اینکه در جریان افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه های غیردولتی شامل غیرانتفاعی یا حتی دانشجویان پردیس ها و دوره های شبانه نیستم، اظهار داشت: کاهش یا افزایش شهریه این مراکز توسط هیأت امنای این مراکز تصمیم گیری می شود و هیأتهای امنا با عنایت به شرایط دانشگاه ها و هزینه هایی که دارند میزان افزایش شهریه ها را تعیین می کنند و شهریه تمامی دانشجویان شهریه پرداز و پردیس ها هم در هیأتهای امنای دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.
"یکی دیگر از دانشجویان " هم در پیامی به ایسنا خواهان مجانی شدن اینترنت برای دانشجویان شد که معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به درخواست این دانشجو تصریح کرد: هر دانشگاهی سامانه مخصوص خویش را برای دسترسی دانشجویان به آموزش الکترونیکی در اختیار دارد و هر دانشگاهی هم که مشخصات این سامانه ها را در وزارت ارتباطات ثبت کرده باشد، دانشجویان آن دانشگاه به اینترنت مجانی برای آموزش الکترونیکی دسترسی خواهند داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: به دنبال جلساتی که با مسؤلان وزارت ارتباطات داشتیم، وزارت ارتباطات از وزارت علوم در خواست کرد فهرست سامانه های آموزش الکترونیکی را به آنها اعلام نماییم تا دانشگاه هایی که اسامی آنها به این وزارتخانه ارسال می شود هزینه ای بابت استفاده از این سامانه از دانشجویان دریافت نکنند. ما این اطلاعات را با کمک دانشگاه ها جمع آوری کردیم و در ابتدای ترم جاری به وزارت ارتباطات عرضه دادیم و این وزارت خانه هم به وعده خود عمل کرده است و هم اکنون در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که اسامی آنها در فهرست اعلام شده باشد، دانشجویان آنها برای آموزش الکترونیکی به اینترنت مجانی دسترسی خواهند داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: سامانه های دارای اینترنت مجانی با عنوان سامانه های آموزش الکترونیکی هزینه ای جهت استفاده از آن پرداخت نمی گردد و با عنایت به این که اینترنت این سامانه ها جدا از اینترنت سطح کشور نیست و اینترنت ویژه ای هم ندارند ازاین رو سرعت آن تحت تاثیر اینترنت کشور است. اگر سرعت اینترنت کشور پایین باشد این سامانه هم تحت تاثیر اینترت سرعت پایینی خواهند داشت.
خاکی صدیق تصریح کرد: البته یک حالتی امکان دارد اتفاق بیفتد و آن این است که دانشگاه یا موسسه ای نتواند سامانه آموزش الکترونیکی خویش را به خوبی مدیریت کند که در این شرایط کیفیت کاسته می شود و این مورد هم ربطی به وزارت ارتباطات ندارد. ازاین رو به مسائل داخلی آن دانشگاه ارتباط خواهد داشت. البته این مشکل هم کاملا موردی است و گزارش هایی که دریافت کردیم بیشتر دانشگاه ها کارشناسان مُجربی دارند و تجربه کار با این سامانه ها را کسب کرده اند.
"محمدصادق ملکشاهی"دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر و یکی از مخاطبان ایسنا هم در کامنتی ذیل خبر فراخوان ایسنا در مورد افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان اظهار داشت: با عنایت به شرایط اخیر، تقاضای وجود امکان حذف ترم بدون سنوات برای دانشجویان ارشد دارم که دکتر خاکی صدیق در این رابطه پاسخ داد: آماری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مورد عملکردشان در ترم قبل دریافت کردیم. وضعیت این گونه نبود که سنوات تحصیلی را برای دانشجویان اعمال نکنند اما بگونه ای هم نبود که هر دانشجویی درخواست سنوات کند مورد موافقت دانشگاه قرار بگیرد و این مورد جزو مواردی است که معاونین آموزشی دانشگاه ها در شوراهای آموزشی و کمیسیون موارد خاص خود مطرح می کنند و درصدی که سنوات آنها پذیرفته شده اند بیشتر از درصدی است که مورد موافقت دانشگاه ها قرار نگرفته است و وقتی بررسی می نماییم برای دانشجویانی که درخواست آنها مورد موافقت قرار نگرفته است معاونین آموزشی عموما علل موجهی دارند و برای دانشجویانی هم که درخواست سنوات آنها مورد پذیرش قرار گرفته است علل منطقی دارند. ازاین رو این گونه نیست که همه درخواست ها رد یا مورد موافقت قرار بگیرد.
"یکی دیگر از دانشجویان مخاطب ایسنا" در پیامی خواهان برگزاری آزمون های حضوری شد که معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ، در مورد سیاست این وزارتخانه برای امتحان آخر ترم دانشجویان اظهار داشت: برگزاری آزمون های غیرحضوری توسط دانشگاه ها یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است یعنی در شرایط حاد کرونایی نمی توانیم دانشجویان را وادار به حضور در دانشگاه ها نماییم. در واقع این ترم نمی توانیم تمامی دانشجویان را از اطراف کشور در یک نقطه جمع نماییم و از آنها بخواهیم که امتحان حضوری بدهند چون که مشکلات زیادی از جهت مبتلا شدن به کرونا پیش می آید.
خاکی صدیق تصریح کرد: حفظ سلامت دانشجویان اولویت اول تصمیم گیری های وزارت علوم است، اینکه آزمون ها به صورت غیرحضوری برگزار گردد بعنوان یک لزوم تلقی می شود نه یک انتخابی که بین حضوری و غیرحضوری، آنرا انتخاب نماییم. در مقابل تعداد دانشجویانی که مایل هستند در آزمون های حضوری شرکت نمایند خیل عظیمی هم از دانشجویان هستند که خود یا خانواده های آنها مایل نیستند به شهرستان های دیگر بروند و با حضور در خوابگاه ها امتحانات آخر ترم خویش را بدهند چون که در این شرایط تراکم خوابگاه ها و بحث خدمات رفاهی پیش می آید و ستاد کرونا چنین مجوزی را به ما نخواهد داد.
به گفته وی، در شرایط فعلی با عنایت به این که انتخابی در مورد نحوه برگزاری آزمون های آخر ترم نداریم سراغ این مورد می رویم که این آزمون ها را چگونه به صورت الکترونیکی با کیفیت بالا برگزار نماییم. در جلسات شورای عتف با عنایت به تجربه ی ترم قبل و ارزیابی های ترم گذشته از آموزش الکترونیکی به این جمع بندی رسیدیم که اول خود نظام های آموزش الکترونیکی بهتر شناخته شوند و روش های آموزش الکترونیکی که هم اکنون در دنیا استفاده می شود توسط دانشگاه ها شناخته تر شوند و بهتر بتوانند با ضریب امنیتی بالاتر عمل کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: نکته دیگر این است که از آغاز ترم دستور العملی که به کل دانشگاه ها و موسسات آموزشی داده شده است این است که در سیستم آموزش الکترونیکی نباید یک آزمون آخر ترم داشته باشیم و این به تنهایی عملکرد دانشجویان را ارزیابی و سنجش کند، برپایه گزارش هایی که به دست ما رسیده، در اغلب دانشگاه ها و موسسات از همان ابتدای ترم ارزیابی دانشجویان به صورت آزمون های هفتگی، دو هفته یک مرتبه یا سه هفته یک مرتبه و همینطور برپایه پروژه های درسی، تمرین ها، ارتباطات چهره به چهره الکترونیکی و میان ترم شروع شده است و این ارزیابی در کنار یک آزمون آخر ترم مبنای نمره آنها قرار می گیرد. یعنی امتحان آخر ترم امتحان اصلی ارزیابی دانشجویان محسوب نمی گردد بلکه مجموعه ای از ارزیابی ها نمره دانشجو را تعیین می کند. در گذشته بیشتر از ۱۲ نمره به امتحان آخر ترم داده می شد اما امروزه این گونه نیست و امیدواریم این شرایط مقداری اطمینان ارزیابی دانشجو را بالا ببرد.
"عمار محمدی آلاشلو" یکی دیگر از مخاطبان ایسنا هم به ناتوانی اساتید در برگزاری کلاس های مجازی اشاره نمود و اظهار داشت: مشکل بسیار پررنگی که در شرایط فعلی کاملا احساس می شود ناتوانی اساتید در برگزاری موفق کلاس های مجازی است. در واقع آموزش صحیحی به اساتید داده نشده و آنان در برگزاری کلاس، مدیریت کلاس مجازی، عرضه مطلب با کیفیت حرفه ای و تفهیم درست مطالب به دانشجویان ناتوان هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه جدی این وزارتخانه برای ارزیابی اساتید و وضعیت حضور آنها در آموزش های مجازی اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به این که ما ترم گذشته را به شکل آموزش مجازی داشتیم و اساتید ما تجربه این آموزش را کسب کرده اند و همینطور با عنایت به فرصت ترم تابستانی که داشتیم و اساتید می توانستند ده ها و صدها فیلم آموزشی و فایل های پی دی اف در ارتباط با آموزش الکترونیک را استفاده کنند. ازاین رو این مورد از هیچ عضو هیأت علمی پذیرفته نیست که نتوانند با سیستم آموزش مجازی کار کند یا از حضور در کلاس های مجازی خودداری کند.
وی در انتها تصریح کرد: در این رابطه ما با معاونین آموزشی دانشگاه ها صحبت کردیم و تاکید کردیم که باید این وضعیت دقیق پایش شود و برپایه این پایش اگر مورد کم کاری صورت بگیرد با آن برخورد شود و دانشجویان هم بتوانند موارد این چنینی را در درجه اول ابتدا به خود دانشگاه یا موسسه آموزشی خود منتقل کنند و اگر موردی هم بود که نتیجه بخش نبود به وزارت علوم هم انتقال دهند اما این مورد ابتدا باید از راه دانشگاه ها بررسی شود.




منبع:

1399/09/16
20:55:45
5.0 / 5
811
تگهای خبر: اطلاعات , الكترونیك , اینترنت , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog