پرتو بلاگ
وزیر علوم خبر داد؛

احراز رتبه پنجم پژوهش های كلیدی در جهان

احراز رتبه پنجم پژوهش های كلیدی در جهان

به گزارش پرتوبلاگ وزیر علوم اظهار داشت: الان رتبه پنجم پژوهش های کلیدی و همینطور رتبه دوم در رشد تولیدات علمی را در بین کشورهای جهان کسب کرده ایم.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از وزارت علوم، در این آیین که عصر امروز (سه شنبه) با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاونان وزارت خانه های بهداشت و صمت و همینطور خانواده شهید فخری نژاد در سالن شهدای جهاد علمی به صورت توامان حضوری و مجازی برای تمام دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری کشور برگزار شد، دکتر غلامی با اشاره به اینکه جایگاه کشور در حوزه علم و فناوری قابل اتکا و افتخار است، عنوان کرد: در جشنواره سال جاری با همه ملاحظات و محدودیت هایی که به علت شیوع بیماری کرونا با آنها مواجه بودیم، تلاش مان این بود که مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور به نحو شایسته ای برگزار گردد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه عملکرد مجامع علمی معمولاً بی سر و صدا انجام می گیرد و در چنین برنامه هایی است که تلاش دانشمندان کشور به اطلاع عموم می رسد، اظهار داشت: تولید علم در ایران سال هاست که پایگاه و رتبه مناسبی در بین کشورهای مطرح دنیا به خود اختصاص داده، البته حفظ این جایگاه مستلزم حمایت ویژه و همه جانبه از مقوله علم و پژوهش و فناوری است.
وی اضافه کرد: اگر عملکرد آموزش عالی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نسل دانشگاه های جدید را با پیش از آن مقایسه نماییم درمی یابیم که در عرضه خدمات آموزشی توفیقات زیادی داشتیم و امروز قریب به اتفاق کارشناسان و مدیران کشور، حداقل دو مقطع تحصیلی را در دانشگاه های کشورمان گذرانده اند.
غلامی ضمن اشاره به تاسیس نخستین هسته های مراکز رشد در ۲۰ سال قبل عنوان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری هم بعد از تاسیس مراکز رشد، به تدریج به سمت ایجاد پارک های علم و فناوری حرکت کردیم که امروزه عملکرد این پارک ها سبب افتخار و امیدواری و مشکل گشایی در امور مختلف کشور است.
وی ضمن اشاره به رویکرد موفق اغلب دانشگاه های کشور به سمت دانشگاه های نسل سوم اظهار داشت: دانشگاه های بزرگ کشور هم خویش را برای ورود به ردیف دانشگاهای نسل چهار آماده می کنند که این مهم هم به خوبی مشهود است و این نگاهی که اتفاق افتاده حمایت جدی و مطلوب را می طلبد و بدون حمایت های راهبردی و مستمر، امکان دارد این روند رو به پیشرفت گرفتار کاستی شود.
وی اضافه کرد: با کوشش و تلاش محققان، پژوهشگران و فناوران کشور، الان رتبه پنجم پژوهش های کلیدی و همینطور رتبه دوم در رشد تولیدات علمی را در بین کشورهای جهان کسب کرده ایم.
وزیر علوم با تشکر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به علت پشتیبانی از پارک های علم و فناوری که باعث ارتقای عملکرد این مراکز علمی و فناوری شده است، اظهار داشت: صندوق های نوآوری و شکوفایی و فناوری هم در هر استان به خوبی از این پارک ها حمایت کرده و باوجود مشکلات بودجه ای از فناوران این مراکز پشتیبانی می کنند.
غلامی ضمن اشاره به انعقاد ۷ قرار داد پارک ها و بخش خصوصی که امروز انجام شد، اضافه کرد: در مورد اجرای این طرح ها، صندوق نوآوری و شکوفایی ۸۰ در صد سرمایه لازم را فراهم می آورد تا شرکتهای وابسته به پارک های علم و فناوری با موفقیت و بدون دغدغه به فعالیت موثر خود بپردازند.
وی اضافه کرد: امروز می توانیم با افتخار ادعا نماییم که مراکز علمی و فناوری ما با تمام توان در تولید دانش، تبدیل دانش به فناوری، تبدیل علم به ثروت و ایجاد اشتغال پایه از راه پارک ها، شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد حضور موثر داشته و با تمام توان تلاش می کنند. در این راستا حدود ۶۰ هزار شغل پایدار مبتنی بر دانش مشخص کرده ایم که نیازمند حمایت کامل از راه عرضه یک برنامه راهبردی است.
غلامی با بیان اینکه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری سال جاری به صورت مجازی برگزار می شود، اظهار داشت: امیدواریم با مدد الهی تلاش اساتید، پژوهشگران، فناوران و دانشجویان ما در حوزه پژوهش و فناوری به نتیجه کامل برسد و حل معضلات کشور و شکوفایی و اقتداربیش از پیش ایران اسلامی را به دنبال داشته باشد.
در آخر این آیین و با حضور دکتر جهانگیری، از مجموع ۶۴ نفر از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشوراز ۵ نفر به صورت حضوری و نمادین و با رعایت پروتکل های بهداشتی تجلیل شد.


منبع:

1399/09/28
12:49:27
5.0 / 5
488
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog