پرتو بلاگ
در گزارش پرتوبلاگ عنوان شد؛

رصد نخستین بارش شهابی سال میلادی

رصد نخستین بارش شهابی سال میلادی

به گزارش پرتوبلاگ کارشناس نجوم با اشاره به اینکه مهم ترین رویداد دیماه بارش شهابی ربعی است که فردا رخ می دهد، اظهار داشت: اوج این بارش شهابی در ساعت ۱۶: ۳۰ است که می توان ۱۱۰-۱۲۰بارش در ساعت را رصد کرد.



احسان مهرجو در مورد بارش شهابی ربعی به خبرنگار مهر اظهار داشت: در تاریخ یکشنبه چهاردهم دیماه (سوم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی) نخستین پدیده نجومی جذاب و قابل توجه در سال ۲۰۲۱ به وقوع می پیوندد.
وی با اشاره به اینکه این رویداد نجومی، بارش شهابی ربعی است، اظهار داشت: کانون این بارش شهابی در صورت فلکی ربع یا کوادرانت قرار دارد و این بارش، جز بارش های مهم و پر شهاب سال به حساب می آید.
کارشناس نجوم تصریح کرد: زمان بارش شهابی ربعی معمولا از ۱۳ تا ۱۷ دی است که اوج آن یکشنبه چهاردهم دیماه خواهد بود.
مهرجو ضمن اشاره به بازه زمانی بارش شهابی ربعی در مقایسه با بارش شهابی برساووشی اظهار داشت: بارش شهابی برساووشی بازه ای یک ماهه دارد ولی بارش شهابی ربعی ۴روزه است.
وی تصریح کرد: پیشبینی می شود در بارش شهابی ربعی سال جاری ۱۱۰ تا۱۲۰ شهاب را در هر ساعت رصد نماییم.
وی ضمن اشاره به شبهه هایی که در زمینه کانون بارش شهابی ربعی قبل از اینها به وجود آمده بوده اضافه کرد: کانون بارش شهابی ربعی «صورتک ربع » است اما در قدیم علاوه بر صورت ربع، صورت فلکی گاوران یا عوّا هم وجود داشت که امروزه این دو صورت فلکی، یک صورت فلکی قلمداد می شوند.
کارشناس نجوم افزود: اما همچنان بارش شهابی ربعی، بارش گاوران نیست و این کانون بارش شهابی همواره از قدیم محل اختلاف نظر بوده است چونکه یک زمانی معتقد بودند که این بارش از دنباله دار «۹۶P» به جای مانده ولی در سال ۲۰۰۳ سیارکی به اسم « C/۱۴۹۱Y۱» کشف شد که به نظر می آید این سیارک در راه این توده ذرات حرکت می کند.
وی افزود: کمی بعد از آن محققان متوجه شدند که این سیارک در راه توده ذرات منشا این بارش حرکت می کند. از آن پس فرض می شود که دنباله دار C/۱۴۹۱Y۱ بعد از مدتی به یک سیارک بدل شده که بعدها با نام ۲۰۰۳EH۱ شناخته شده و این سیارک منشا این بارش است.
وی تصریح کرد: اما حالا منشا این بارش شهابی را در هر صورت «صورتک ربع » می دانند.
مهرجو با اشاره به اینکه در تاریخ یکشنبه ۱۸: ۳۰ شاهد اوج این بارش شهابی ربعی هستیم، اظهار داشت: اوج این بارش شهابی چهاردهم دیماه است به طوریکه در این شب می توان ۱۱۰ شهاب در ساعت را در شرایط کاملا تاریک رصد نماییم.


منبع:

1399/10/14
01:15:21
0.0 / 5
762
تگهای خبر: محقق , هارد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog