پرتو بلاگ
برای اولین بار؛

مولكول دی ان ای به جنگ سلول های سرطانی خون می رود

مولكول دی ان ای به جنگ سلول های سرطانی خون می رود

به گزارش پرتوبلاگ محققان با دستکاری یک مولکول دی ان ای برای نخستین بار موفق به نابودی سلول های بنیادی تومورهای سرطانی در خون افراد شده اند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از نیواطلس، آزمایش این مولکول دی ان ای بر روی موش نتایج امیدوار کننده ای به همراه آورده و از بازگشت سرطان و شکل گیری مجدد تومورهای سرطانی در بدن این حیوان جلوگیری کرده است.
سرطانی که بدین شیوه مهار شده، مولتیپل میلوما نام دارد که نوعی سرطان در سلول های پلاسمای خون است، جایی که آنتی بادی های غیر طبیعی در بدن تولید و جمع می شوند و در نهایت به استخوان ها و کلیه ها صدمه می رساند و توانایی بدن در مبارزه با عفونت را تحت تاثیر قرار می دهند.
درمان این سرطان کار دشواری است و علت این مسئله تکثیر سلول های بنیادی آن است که باعث ایجاد سلول های سرطانی جدیدی بعد از تخریب سلول های سرطانی قدیمی می شود.
پژوهشگران در تحقیقات قبلی موفق به شناسایی پروتئینی به نام IRF۴ شده بودند که سبب تشدید تکثیر سلول های بنیادی این سرطان می شد. در بررسی جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا یک مولکول دی ان ای تولید کردند که ION۲۵۱ نام دارد و می تواند به ژن IRF۴ حمله کرده و آنرا از کار بیندازد. از این طریق سلول های بدخیم این سرطان ریشه کن می شوند.
آزمایش ION۲۵۱ در بدن ۱۰ موش مبتلا به سرطان طی سه هفته نتایج مطلوبی داشته و انتظار می رود در آینده بتوان این روش درمانی را بر روی انسان ها هم آزمایش کرد.


منبع:

1399/11/03
13:38:43
0.0 / 5
600
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog