پرتو بلاگ
اعضای اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی مطرح كردند

نگرانی از افت ریاضی در مدیریت و سیاست گذاری

نگرانی از افت ریاضی در مدیریت و سیاست گذاری

به گزارش پرتوبلاگ استاد تمام رشته آمار در دانشگاه تربیت مدرس در تشریح هدف از تشكیل اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی اظهار داشت: این اتحادیه متشكل از ۹ انجمن آمار، ریاضی، تحقیق در عملیات، شورای خانه های ریاضیات، اتحادیه انجمن های ریاضی معلمان، انجمن فیزیك و... است و موارد بررسی صرفا در حوزه آموزش عالی نیست و مدارس هم لحاظ شده است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محسن محمدزاده در دیدار دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اعضای اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی،
با اشاره به اقدام های انجام شده توسط این اتحادیه، اظهار نمود: تا کنون ۲ سمینار به منظور بررسی مشکلات و چالش های ریاضیات برگزار شده است و خروجی این سمینارها منجر به عرضه و احصاء راهکار عملی و انتشار کتاب ها و مجموعه مقالات در این حوزه شد.

دکتر محمدزاده با اشاره به تشکیل دبیرخانه اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی در فرهنگستان علوم، اظهار داشت: این اتحادیه مأموریت هایش را بر مبنای برنامه و اقدامات نقشه جامع علمی کشور قرار داده است.
ارائه پیشنهادات برای اصلاح کنکور به وزارت علوم

در ادامه دکتر مگردیچ تومانیان رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم، در تشریح شاخه ریاضی فرهنگستان علوم اظهار داشت: ۱۴ نفر از اساتید باسابقه و پیشکسوت حوزه ریاضی کشور در شاخه ریاضی فرهنگستان به منظور بررسی مشکلات و عرضه راهکار در حوزه ریاضی حضور دارند.

وی در توضیح مسائلی که اخیراً در فرهنگستان علوم بررسی شده است، اظهار داشت: در بررسی مساله کنکور با ارزیابی انجام شده بعنوان مثال متوجه شدیم داوطلب با کسب امتیاز بالا در زبان انگلیسی و کسب امتیاز پایین در ریاضی در رشته فنی پذیرفته می شود که بررسی هایی به منظور عرضه راهکار انجام شد و پیشنهاداتی برای اصلاح این مورد به وزارت علوم ارسال شده است.

دکنر تومانیان با بیان این مطلب که دانشگاه فرهنگیان هم مورد بررسی قرار گرفته، اضافه کرد: با عنایت به این که دانشگاه فرهنگیان تاکید به جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه در آموزش وپرورش و معلمی دارد، سبب می شود بعنوان مثال فارغ التحصیل کارشناسی ریاضی از یک دانشگاه دیگر نتواند بعنوان معلم ریاضی جذب شود.
ریاضی در کشور مورد غفلت واقع شده است

در ادامه دکتر نظام الدین مهدوی امیری، رئیس انجمن ایرانی تحقیق در عملیات با اشاره به اینکه ریاضی در کشور مورد غفلت واقع شده است، اظهار داشت: امروزه ریاضی در دنیا بعنوان مجموعه ای بعنوان علوم ریاضی که تلفیقی از ریاضیات سنتی، ریاضیات کاربردی و تحقیق در عملیات است، شناخته می شود.
وی در تشریح یکی از علل تشکیل اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی اظهار داشت: یکی از مأموریت های اتحادیه این است شاخه های مختلف ریاضی که در قرن بیستم شکل گرفت را یکجا گردآوردی کند.

دکتر مهدوی با بیان این مطلب که کاربرد عمده تحقیق در عملیات بعنوان یکی از شاخه های ریاضی این است که دانشمندان گروه های مختلف را برای دستیابی به نتایج بهینه گرد هم جمع می آورد، اظهار داشت: شاخه دیگر ریاضی، کدگذاری و رمزگذاری است که برای امور نظامی و کامپیوتر کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه به شاخه های ریاضی در کشور کم توجهی شده و نگاه سنتی به ریاضی وجود دارد، اضافه کرد: در اتحادیه تلاش داریم علوم ریاضی در کشور از این حالت گذار به حالت پیشرفته ارتقاء یابد.

دکتر مهدوی با بیان این مطلب که هم اکنون در ریاضیات این مشکل وجود دارد که به سبک گذشته آموزش داده می شود، اظهار داشت: ریاضیات باید با سبک جدید یعنی به صورت ترکیبی آموزش داده شود و لزوم دارد ریاضیات در سطح عمومی متحول شود.

وی افزود: بعنوان مثال "مریم میرزاخانی"، خودش تمایل به یادگیری همه زمینه های ریاضی داشت و ترکیب کردن زمینه های مختلف ریاضی برای پیدا کردن چاره مفید بعنوان یکی از خصیصه ها در کسب بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات توسط مریم میرزاخانی عنوان شد.

دکتر مهدوی ابراز امیدواری کرد: با عنایت به کاربردهای متنوع علوم ریاضی در سیاست گذاری لحاظ و بودجه گذاری شود.
نگرانی از افت ریاضیات در مدیریت و سیاست گذاری وجود دارد

در ادامه جلسه مهندس رستمی، عضو اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی با تاکید بر اینکه هدف از تشکیل اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی این است که مشکلات به صورت ریشه ای حل شود، اظهار داشت: نگرانی از افت ریاضیات در مدیریت و سیاست گذاری وجود دارد که لزوم دارد این مورد بهبود یابد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور، اظهار داشت: نقشه جامع علمی به صورت کامل در اتحادیه مورد بررسی قرار گرفته و اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی می تواند اثرگذاری ویژه ای با عنایت به لیست اقدامات نقشه جامع برای اجرایی شدن آن داشته باشد.

مهندس رستمی با تاکید بر اینکه این نگرانی وجود دارد که دانش آموزان توانایی حل مساله را نداشته باشند، اظهار داشت: شاید بتوان گفت علت اصلی این است که دغدغه معلم و دانش آموز تست زنی است و عدم توانایی حل مساله منجر به تربیت مدیرانی در سطح جامعه می شود که نمی توانند به درستی تحلیل کنند.

وی تاکید کرد: اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی داوطلب است با تشکیل کارگروه های ویژه به اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور کمک نماید.




منبع:

1399/04/03
15:30:11
5.0 / 5
1998
تگهای خبر: دانشگاه , دانشمند , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog