پرتو بلاگ
تحقیقات جدید نشان داد؛

بررسی اثربخشی و ایمنی واكسن های كرونا

بررسی اثربخشی و ایمنی واكسن های كرونا

به گزارش پرتوبلاگ شواهد موجود نشان داده است واکسن ‎هایی که در برنامه ایمن سازی کرونا استفاده می شوند، مؤثر و ایمن هستند. با وجود اینکه هیچ واکسنی کاملاً ایمن نیست اما نباید هراس از واکسیناسیون ایجاد شود.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از موسسه ملی تحقیقات سلامت کشور، مبحث واکسن کرونا و فوت افراد بر اثر تزریق واکسن کرونا از جانب محققان مورد بررسی قرار گرفت.
دستیابی برخی کشورها به فناوری تولید واکسن کرونا و ورود به فاز انسانی آن با تأییدیه سازمان های غذا و دارو در کشورهای مختلف سبب شده در ایام اخیر نگرانی هایی درباره برخی عوارض تزریق واکسن کرونا ایجاد شود و مطالبی درباره پیامدها و عوارض تزریق واکسن کرونا شکل گیرد.
در حالی که دنیا امیدوار است با واکسیناسیون همگانی، انسان ها بتوانند به زندگی عادی و روزمره بازگردند، هراس از انجام واکسیناسیون در بین برخی افراد جامعه به مشکل تازه ای تبدیل گشته است. حال این سوال مطرح می شود که آنچه می شنویم و می خوانیم چقدر درست است و آیا تزریق واکسن کرونا ایمن است و آیا فوت افراد متعاقب تزریق واکسن می تواند طبیعی باشد؟
شواهد موجود در این حوزه نشان داده است واکسن هایی که در برنامه ایمن سازی استفاده می شوند، بسیار مؤثر و ایمن هستند. با این وجود هیچ واکسنی، کاملاً ایمن نیست و امکان دارد بعد از ایمن سازی، منجر به بروز عارضه شود.
به علاوه ماهیت واکسن ها و مراحل ایمن سازی، می توانند منابع بالقوه ای برای ایجاد نتایج نامطلوب باشند. عوارض گزارش شده، امکان دارد واقعی باشند (مثلاً در نتیجه استفاده از واکسن) یا در خلال مراحل ایمن سازی به وجود آمده باشند و یا در ارتباط با واکسن یا مراحل ایمن سازی نبوده ولی صرفا از نظر زمانی با ایمن سازی همراه شده باشد.
عوارض نامطلوب بعد از ایمن سازی به پنج گروه طبقه بندی می شوند:
واکنش به واکسن: عوارضی که می توانند به علت ماهیت واکسن به وجود آیند.
اشتباه در برنامه: عوارضی که امکان دارد به علت بروز اشتباه در مراحل ایمن سازی روی دهند.
همزمانی: عوارضی که امکان دارد به ایمن سازی مربوط نباشند (و در اثر سایر علل بوجود آمده باشند) اما موقتاً به واکسن ارتباط داده شوند.
واکنش تزریق: عوارضی که به علت اضطراب و تشویش در اثر ترس و یا درد ناشی از تزریق بروز می کند.
واکنش ناشناخته: عوارضی که در اثر عوامل ناشناخته ایجاد می شوند.
بیشتر واکنش های نادر و شدید واکسن ها مثل تشنج، کاهش تعداد پلاکت های خون، حملات در ارتباط با کاهش حجم مایعات بدن، گذرا بوده و باعث مشکلات طولانی مدت نمی شوند و شوک ناشی از دارو- که بالقوه کشنده است- هم به شرط شناسایی سریع آن و اقدام مناسب، قابل درمان است، بدون اینکه اثرات طولانی مدت بر روی بیمار داشته باشد.
اگرچه آنسفالوپاتی (اختلال در کارکرد مغز)، بعنوان واکنش های نادر به واکسن هایی مانند سرخک و ثلاث (سه گانه) منتسب می شود ولی با اطمینان نمی توان اظهار داشت که واکسن، علت بروز آنسفالوپاتی است.
همچنین برخی از عوارض شدید واکسن که بعد از ایمن سازی اتفاق می افتد می تواند یک حادثه همزمان باشد. به صورت مثال در ارتباط با یکی از واکسن های ساخته شده در ارتباط با کرونا اعلام گردید که بعد از تزریق واکسن ۶ نفر جان خویش را از دست دادند اما عملاً ۴ نفر از این افراد جزء گروه کنترل بودند و دارونما مصرف کردند (محلول آّب نمک) و اساساً هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند. در ارتباط با دو نفر دیگر هم هیچ رابطه ای بین واکسن و مرگ این افراد یافت نشد و گزارش ها مطابق با مرگ و میر طبیعی بود که برای جمعیت عمومی رخ می دهد.
علاوه بر این، فوت ۶ نفر از حدود ۴۰ هزار نفری که در این مطالعه شرکت کرده اند، نمی تواند دلیلی بر نامناسب بودن این واکسن باشد؛ چونکه بدون شرکت در مطالعه هم تعدادی به سایر علل فوت می کنند و اگر تعداد فوت بیشتر از حد معمول منتسب به یک واقعه باشد می توانیم آن واقعه را غیر طبیعی عنوان نماییم.
نتیجه گیری این تحقیق نشان داده است هدف ایمن سازی، حفاظت فرد و جامعه در مقابل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن است. گرچه واکسن های مورد استفاده از نظر میزان اثربخشی، بسیار مورد اطمینان هستند و عوارض جانبی آنها ناچیز است اما به صورت کلی هیچ واکسنی عاری از عوارض جانبی نیست.
افرادی که واکسن را دریافت می کنند امکان دارد اثرات جانبی خفیفی را از خود بروز دهند و یا در موارد نادر، با عوارض شدید و حتی تهدید کننده زندگی مواجه شوند.
اما در صورت عدم واکسینه شدن، احتمال ابتلاء به بیماری، عدم مصونیت و مرگ و میر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خواهد بود، ازاین رو برای افزایش پذیرش ایمن سازی و بالابردن کیفیت خدمات، باید به مبحث غلبه بسیار چشم گیر منافع واکسیناسیون در مقابل عوارض نادر احتمالی تاکید نمود.
در انتساب اثرات نامطلوب به فرآیند ایمن سازی دقت کافی مبذول شود تا بی جهت هراس و نگرانی از واکسن در جامعه ایجاد نشود.


منبع:

1399/12/08
12:16:59
0.0 / 5
681
تگهای خبر: تحقیقات , خدمات , درمان , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog