پرتو بلاگ
برای درمانهای جدید؛

سلول عامل پوكی استخوان در بدن كشف شد

سلول عامل پوكی استخوان در بدن كشف شد

به گزارش پرتوبلاگ دانشمندان استرالیایی با بررسی میکروسکوپی ساختار اسکلت بدن موفق به شناسایی یک گونه کاملاً جدید سلولی شده اند که نقش مهمی در ابتلای افراد به بیماری پوکی استخوان ایفا می کند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از نیواطلس، سلول مورد اشاره باعث فعال شدن ژن های خاصی در بدن می شود و این ژن ها سبب تخریب و از شکل خارج شدن استخوان های بدن می شوند. محققان می گویند این کشف جدید به یافتن روش های درمانی جدید برای مقابله با بیماری پوکی استخوان منجر می شود.
در جریان رشد طبیعی استخوان های بدن انسان، سلول های خاصی بر روی سطح استخوان وظیفه تجزیه کردن بافت های قدیمی و بازسازی آنها را بر عهده می گیرند. اما سلول تازه کشف شده این روند را برهم زده و آنرا از تعادل خارج می کند. این امر باعث شکنندگی استخوان و پوکی آن می شود.
سلول مورد اشاره استئوکلاست نام دارد و در روند تجزیه بافت های استخوان دخالت دارد. اما در مواردی این روند به پوکی استخوان می انجامد. بررسی ها نشان داده است در شرایط عادی استئوکلاست ها پس از انجام وظیفه خود گرفتار مرگ سلولی می شوند. اما گاهی این امر رخ نداده و آنها باردیگر احیا شده و به یکدیگر می پیوندند و به خون و مغز استخوان انسان ها نفوذ کرده و باعث پوکی استخوان و سایر بیماری های استخوانی می شوند.
محققان هم اکنون به دنبال بررسی توالی های آر ان ای این سلول هستند تا ماهیت ژنتیک آن به صورت دقیق تر مشخص شود و علت دقیق شکل گیری این فرآیند مشخص شود.


منبع:

1399/12/09
23:52:48
0.0 / 5
810
تگهای خبر: دانشمند , درمان , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog