پرتو بلاگ
دبیر مجمع پژوهشگاه های ملی كشور تاكید كرد؛

استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی راهكار كاهش مشكلات پژوهش

استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی راهكار كاهش مشكلات پژوهش

به گزارش پرتوبلاگ دبیر مجمع پژوهشگاه های ملی كشور یكی از طریق های كاهش مشكلات بخش پژوهش و فناوری كشور را استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی دانست.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از وزارت علوم، حسین میرزایی در پنجمین جلسه سال مجمع که با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم برگزار شد، تصریح کرد: مجمع پژوهشگاه های ملی کشور شامل ۱۶ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی ملی مستقل و غیردانشگاهی تابع وزارت علوم است که دارای ۷۸۰ عضو هیات علمی و ظرفیت علمی وتجهیزاتی کم نظیر و غیر قابل تکراری می باشد.
وی با اشاره به اینکه این مراکز در تمام حوزه های تخصصی مشغول خدمت و گره گشایی از مشکلات کشور هستند و بودجه اختصاص یافته به مجموعه های پژوهشی وزارت علوم به هیچ وجه با نیازها و ظرفیت های گسترده پژوهشی کشور هماهنگی ندارد، تصریح کرد: با عنایت به چالش های بودجه ای دولت که ناشی از محدودیت منابع است استفاده از ظرفیت دستگاه ها اجرایی و بخش خصوصی راه اصلی پیش روی ماست.
میرزایی همینطور راه دیگر برای کاهش مشکلات بخش پژوهش و فناوری کشور را استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی دانست که با مجوز رهبری نظام صورت می پذیرد و با عنایت به حمایت ها و تاکیدات مداوم معظم له از امر پژوهش و فناوری و مطالبه تخصیص ۳ تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی اعتبارات پژوهشی از این ظرفیت باید مورد درخواست وزارت علوم قرار گیرد.
رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخواست نمود به این دغدغه مشترک پژوهشگاه ها و مجموعه همکاران پژوهشی وزارت علوم توجه کرده و با پیگیری آن اقدام ارزشمندی را در این عرصه به جای بگذارد.
میرزایی در انتها با اشاره به دیدار اعضای مجمع پژوهشگاه های ملی کشور با معاون اول محترم رئیس جمهور و رئیس سابق مجلس بر مطالبه جدی مجمع برای مشارکت پژوهشگاه ها در کمیسیون های دولت و مجلس به منظور عرضه مشاوره و حضور در تصمیم سازی های تخصصی برپایه رهیافتهای پژوهشی و علمی تاکید نمود.
لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی هم ضمن عرضه گزارشی از فعالیتهای پژوهشگاه دانش های بنیادی بر لزوم اشتراک و هم افزایی امکانات و تجهیزات مراکز پژوهشی و شبکه علمی موسسات تاکید نمود.

1399/04/13
22:59:47
5.0 / 5
1688
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog