پرتو بلاگ
معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت تاكید كرد

ضرورت تداوم آموزش غیرحضوری پس از كرونا

ضرورت تداوم آموزش غیرحضوری پس از كرونا

به گزارش پرتوبلاگ معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت با برشمردن مزایا و معایب آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: آموزش غیرحضوری باید بعد از اتمام کرونا نیز در یک شرایط خاص تداوم داشته باشد.


دکتر واحدی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: بعد از به وجود آمدن شرایط جدید به سبب شیوع کرونا، حوزه آموزش وارد دنیای جدیدی شد و آموزش الکترونیکی، تولید محتوا جدید و فرآیندهای منجر به آموزش غیر حضوری به کار گرفته شدند. همین طور در این دوران دفاعیه ها بصورت غیرحضوری برگزار می گردد که این مساله باعث شده از اساتید متفاوتی دراین زمینه کمک گرفته شود.
وی در این رابطه افزود: همه اینها نکات مثبت آموزش غیرحضوری است ولی طبیعتا این شیوه نکات منفی خاص خودرا نیز دارد. بعنوان مثال، کلاس ها حضوری نیست و دانشجو با استاد خود ارتباط چهره به چهره برقرار نمی کند.
معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برگزاری کلاس های عملی در این دوران اضافه کرد: در این دوران که آموزش بصورت غیرحضوری ارائه می شود، امکان برگزاری دروس عملی وجود ندارد و حضور در آزمایشگاه ها ممکن نیست.
وی از دیگر نکات منفی شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در حوزه آموزش را عدم برگزاری امتحانات بصورت حضوری دانست و عنوان کرد: ما در سال ۱۴۰۰، در ادامه کارهای سال قبل می خواهیم مشکلاتی که کرونا به وجود آورده است را به حداقل برسانیم و ارزیابی دانشجویان در امتحانات را بصورت واقعی تر انجام دهیم.
دکتر واحدی افزود: با توجه به این که دانشجو و استاد چهره به چهره نمی شوند، ما باید روش هایی را به اساتید پیشنهاد، ارائه و آموزش دهیم که بتوانند کلاس های تعاملی خوبی داشته باشند.
معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت، تولید محتوا را از دیگر اهداف این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ عنوان نمود و اضافه کرد: ما می خواهیم تا جایی که ممکنست تولید محتوا را به سرانجام برسانیم. علاوه بر این ما می خواهیم فرآیندهای کلی آموزش را نیز بازبینی خواهیم کرد.
وی با اشاره به دوران پسا کرونا اظهار داشت: ما باید با فرض بر اینکه کرونا تمام شده است، یک برنامه ریزی طولانی مدت داشته باشیم و برنامه ریزی ما این است که به استاد، دانشکده و گروه اجازه دهیم یک قسمتی از دروس را بصورت غیرحضوری برگزار کنند. تا این شیوه در یک سری شرایط خاص همچنان به کار گرفته شود.
وی، ارائه خیلی از فرآیندها در دوران کرونا بصورت "بدون کاغذ" را یک مزیت دانست و اشاره کرد: این فرآیندها حتی بعد از اتمام کرونا هم باید تداوم داشته باشد. بعنوان مثال، صدور مجوز درخواست دفاع دانشجو بدون نیاز به حضور افراد و امضای الکترونیکی صورت گیرد.
دکتر واحدی اشاره کرد: حال که آموزش الکترونیکی در حال توسعه است، همکاریهای ما با سایر دانشگاه ها برای درس ها و مجموعه های مشترک نیز قابل انجام است. بعنوان مثال، اگر در کلاسی ما محدودیت داریم، از توانمندی دانشگاهی دیگر استفاده نمائیم. بدون اینکه دانشجو با مشکل مواجه شود.
وی با اشاره به سایر برنامه های آینده دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: قبل از این، در درس های مشاوره ای و معرفی به استاد، اگر دانشجویی فارغ التحصیل می شد، ما این افراد را تحت عنوان "معرفی به استاد" معرفی می کردیم ولی هم اکنون که محتوای دروس الکترونیکی تولید شده است، دانشجو می تواند از این محتوا استفاده نماید و هماهنگی های لازم را با استاد خود انجام دهد. این امر می تواند درس های مشاوره ای و معرفی به استاد را باکیفیت مطلوب تری عرضه نماید.
معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت افزود: ما از ۲ سال پیش اقدامی خاص را تحت عنوان "ارزیابی جامع آموزشی اعضای هیات علمی" پیگیری کردیم که بخشنامه ای است که حدودا همه کارهای آموزشی را در قالب ۴۴ شاخص در ۹ برگ احصاء کرده است. ۴ برگ از این ها کاملا مکانیزه است و ۵ برگ دیگر بصورت دستی است. بدین ترتیب برمبنای این ها اساتید برتر آموزشی در هفته معلم انتخاب و معرفی می گردند. هدف ما از این کار این است که از کارهای آموزشی اساتید که قبل از این به اندازه کافی به آنها بها داده نمی شد، قدردانی نماییم.
دکتر واحدی درباب ارائه دروس عملی دانشجویان در سال ۱۴۰۰ اظهار نمود: ما در نیمسال گذشته با همفکری با دانشکده ها برنامه ریزی کردیم که کلاس ها را بصورت ترکیبی برگزار نماییم. یعنی یک قسمتی از کلاس ها بصورت مجازی ارائه شود و یک بخشی بصورت عملی تا دانشجو در آزمایشگاه ها و کارگاه ها حضور پیدا کند و کارهای عملی خودرا انجام دهد.
وی در این راستا افزود: با وخامت شرایط کرونائی در تهران، این کلاس ها با محدودیت بیشتری انجام شد ولی در امسال، قرمز بودن وضعیت کرونا سبب شده هنوز ما کلاس ها را بصورت ترکیبی برگزار نکنیم و از آنجائیکه طبیعتا سلامت دانشجویان اولویت اول و آخر ماست، ما مجبور به برگزاری کلاس ها بصورت کاملا مجازی شده ایم.
دکتر واحدی در آخر با اعلان اینکه اگر وضعیت تهران بهبود یابد، ما اساسا کلاس ها را بصورت ترکیبی برگزار خواهیم کرد، اشاره کرد: یک سری از دروس مهارتی است، اگر دانشجو بصورت عملی این دروس را فرانگیرد، اساسا یکی سری از مفاهیم بصورت ایده ال منتقل نمی گردد. بدین سبب حتما، با بهبود شرایط، ما کلاس های عملی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی بصورت حضوری ارائه خواهیم داد.




منبع:

1400/02/19
21:12:35
5.0 / 5
556
تگهای خبر: الكترونیك , دانشگاه , صنعت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog