پرتو بلاگ
در اولین نشست هم اندیشی وزرای ادوار وزارت علوم مطرح شد

مهم ترین چالش های پیش روی نظام آموزش عالی

مهم ترین چالش های پیش روی نظام آموزش عالی

به گزارش پرتوبلاگ اولین جلسه هم اندیشی وزرای ادوار گذشته و مسؤلان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون) به میزبانی دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت خانه برگزار گردید.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در ابتدای این نشست، ضمن خوش آمدگویی و تشکر از قبول دعوت وزرای پیشین، هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی در جهت هم افزایی و پیشبرد اهداف متعالی نظام آموزش عالی و بهره مندی از تجربیات گذشته و بررسی چالش ها، مشکلات و معضلات پیش روی آموزش عالی و عرضه راهکارهای پیشنهادی با رویکرد استفاده از خرد جمعی عنوان نمود.
زلفی گل افزود: اعتقاد دارم که تجربه را باید ارزان خرید و بهترین راه آن هم شنیدن تجربیات موفق و یا احیاناً ناموفق گذشته است که باید مورد کندوکاو قرار گیرد تا بتوان بهترین تصمیم را برای مسائل کنونی اتخاذ نمود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یقین دارم که برگزاری جلسات این چنینی هم اندیشی، باعث وحدت و همدلی بیشتر مجموعه شده و حاصل آن به نفع سیستم خواهد شد. اساسا هر جا که همدلی و وحدت باشد، موفقیت هم در آن مجموعه رقم خواهد خورد.
زلفی گل ضمن اشاره به اولویت هایی که در برنامه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی، عرضه شده بود، اظهار داشت: در این زمان همه تلاش خویش را به کار بردم تا به بعضی از این برنامه ها جامه عمل بپوشانم و خوشبختانه مهم ترین آن احیای باردیگر معاونت فناوری و نوآوری بود که محقق شد.
وزرای ادوار گذشته از مهم ترین چالش های پیش روی نظام آموزش عالی سخن گفتند
وزرای ادوار گذشته هم در این نشست به بیان مهم ترین مسائل و چالش های پیش روی نظام آموزش عالی پرداختند و از تجربیات دوران گذشته سخن گفتند.
توجه به ارتقای کیفیت آموزش، در نظرگرفتن پتانسیل متفاوت دانشگاه ها در جهت راه اندازی رشته های جدید تحصیلی، صیانت از حیثیت علمی کشور با رشد تولید مقالات در نشریات معتبر بین المللی، لزوم بازبینی در آیین نامه جذب اعضای هیات علمی و ارتقای اساتید، توسعه ارتباط علمی با کشورهای همسایه، لزوم ارزیابی مستمر وضعیت فرهنگی دانشگاه ها، ارتقای شأن و منزلت دانشگاهیان و تکریم نخبگان به منظور پیشگیری از مهاجرت آنان، توجه به اشتغال دانش آموختگان با توسعه شرکتهای دانش بنیان و فعالیتهای نوآورانه، حرکت در راه مرز دانش، تربیت جوانان نخبه، عالم، انقلابی، متعهد، متدین و متخصص برای صیانت از آینده نظام جمهوری اسلامی، توجه به علوم انسانی بعنوان جهت دهنده مسیر علمی و فرهنگی کشور، همچون مواردی بود که بعنوان مهم ترین چالش از جانب وزرای ادوار گذشته عنوان شد.
به نقل از وزارت علوم، همچنین، تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، احیای معاونت فناوری و نوآوری، شتاب در رشد تولید علم و کسب جایگاه مطلوب در جهان و منطقه، ایجاد تعامل سازنده با معاونت علمی ریاست جمهوری در جهت توسعه تجاری سازی علم، توجه و تاکید بر مبحث پژوهش و گام برداشتن در جهت کاربردی کردن تحقیقات و توسعه ارتباط دانشگاه ها با صنعت و بازمهندسی این ارتباط مبتنی بر بیان نیازها از سوی جامعه صنعت به دانشگاهیان، هم همچون مواردی بود که بعنوان موفقیت و توفیقات کسب شده آموزش عالی از آن یاد شد.




منبع:

1400/09/08
10:38:51
5.0 / 5
587
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog