پرتو بلاگ
معاون دانشگاه علوم پزشكی شیراز مطرح كرد

آموزش پزشكی تعطیل بردار نیست

آموزش پزشكی تعطیل بردار نیست

به گزارش پرتوبلاگ فارس معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به تاثیر شیوع كروناویروس بر روند آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی، اظهار داشت: با وجود تاثیر فراگیری كه شیوع این بیماری بر ابعاد مختلف زندگی بشر گذاشت، به سبب وجود زیرساخت های قوی و اقداماتی كه از گذشته در حوزه آموزش مجازی در علوم پزشكی شیراز انجام شده بود، روند آموزش در این دانشگاه تعطیل نشده است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، بیش از هفت ماه پیش، در عصری که ادعای پیشرفت در حوزه های مختلف خصوصا علوم پزشکی، بیش از هر زمان دیگری مطرح بود، شیوع یک بیماری ویروسی ناشناخته بشر را غافلگیر کرد و تا امروز و با وجود به کار گرفتن تمام توان تخصصی، هنوز راهکار موثری جز تاکیدات پیشگیرانه، برای مقابله با این ریز تک یاخته بسیار خطرناک، یافت نشده؛ بااینکه در اقصی نقاط جهان ادعای یافتن دارو یا تولید واکسن مطرح شده اما هنوز تا پیروزی دانش بشری، فاصله بسیاری باقیمانده است.
ویروسی که دانشمندان نام کووید۱۹ را برای آن انتخاب کردند، نتایج گسترده ای در ابعاد مختلف به دنبال داشت و سبک زندگی را در سراسر جهان دستخوش تغییراتی اساسی کرد؛ شاید اگر دانش متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن ابزارهای ارتباط جمعی اینترنتی نبود، این تک یاخته ناشناس، بشر را در شرایطی بسیار ناگوارتر از آنچه با آن روبرو هست؛ قرار می داد.
آموزش، یکی از مهمترین نیازهای جوامع بشری نیز در رویارویی با ویروس جهانگیر کرونا، در سطوحی با تعطیلی و در بخش هایی با چالش های جدی مواجه شد؛ در این بین مراکزی که با نگاهی بلندمدت به برنامه ریزی پرداخته و ایجاد زیرساخت ها را مد نظر قرار داده بودند، چالش هایشان بسیار کمتر بود و آموزش ها با وقفه ای کوتاه که به سبب تغییر رویکرد حادث شد، تداوم یافت.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه ۵ مهر در جمع خبرنگاران، اصرار کرد که با وجود آنکه شیوع کروناویروس، یک چالش جدی بر سر راه تداوم کارهای آموزشی ایجاد کرد اما به سبب وجود بسترهای مناسب، این مهم در علوم پزشکی شیراز هیچ زمانی به شکل کامل متوقف نشد و امروز و با شروع سال جدید تحصیلی، با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب ها، در مسیری متعادل و مناسب دنبال می شود.
دکتر محسن مقدمی با اعلان اینکه بعضی از مراکز آموزشی به سبب شیوع همه گیری کرونا، در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته، گرفتار وقفه ی آموزشی جدی شدند، اظهار داشت: در دانشگاه های علوم پزشکی، به سبب اهمیت تداوم آموزش ها برای مبارزه جدی تر با یک عامل تهدید کننده سلامت، کار هدفمند و خلاقانه و با بهره گیری از بسترهایی که سال ها قبل به وجود آمده و توسعه یافته بود، ادامه پیدا کرد.


مقدمی با این توضیح که دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هفت دهه سابقه درخشان در حوزه آموزش، حالا بیش از ۱۰ هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی دارد، اضافه کرد: مجموعه دانشگاه بواسطه ساختارهای قوی موجود، توانست از پیشگامان آموزش مجازی در دوران کروناویروس در کشور باشد؛ بدون شک نگاه آینده نگرانه مجموعه دانشگاه به توسعه زیرساخت های قوی و روزآمد آموزشی از سال های گذشته تاکنون، در این شرایط بحرانی بسیار کارساز بود و توانستیم با برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از این توانمندی در کنار تقویت آن بعنوان دو محور مهم، شرایط را به شکلی پیش ببریم که مجموعه بزرگ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این ایام از امر مهم آموزش بازنمانده و این چرخه همچون گذشته به نحو فعالانه ای در حرکت باشد.
توسعه بستر آموزش مجازی، دستاورد روزهای کرونایی
مقدمی با اشاره به برگزاری نشست های روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس با حضور رئیس و مسئولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در طول هفت ماه گذشته به صورت مستمر ادامه داشته است، اضافه کرد: در کنار برنامه های این ستاد برای تامین سلامت مردم در دو حیطه مهم بهداشتی و درمانی، یکی از اولویت های مهم این ستاد نیز ایجاد ساز و کار مناسب برای پیشبرد اهداف آموزشی بوده که در طول بازه های مختلف این هفت ماه، در نشست های مختلف مطرح شده و پیرامون آن تبادل نظر شده است.
او افزود: شاید تا قبل از این مجازی سازی آموزش ها یک برنامه طولانی مدت و توسعه نگرانه برای مجموعه دانشگاه بود که خصوصاً با شروع به کار دانشکده مجازی بعنوان قطب آموزش پیشرفته الکترونیک دانشگاه از سال ۱۳۸۷ و راه اندازی رسمی آن در سال ۱۳۹۵ قوت گرفت، اما با بحرانی که با آن مواجه شدیم، تحقق این هدف شتاب روزافزونی گرفت و توانستیم به نحو فعالانه این هدف را پیگیری نماییم که مورد اسقبال مجموعه اساتید و دانشجویان نیز قرار گرفت؛ تا جایی که طبق گزارش های موجود، میزان مشارکت اساتید این دانشگاه در سامانه «نوید» بیش از ۹۶ درصد ارزیابی شده است و با فاصله جزیی، جزو سه دانشگاه نخست کشور دراین زمینه بوده ایم، مشارکت دانشجویان نیز بیش از ۷۰ درصد اعلام شده که در این عرصه نیز در میان دانشگاه های مادر کشور، از جایگاه خوبی برخوردار هستیم.
به گفته ی مقدمی، قسمتی از نیمسال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۳۹۸ که در بازه بحران کرونا گذشت نیز فرصتی فراهم آورد که باتوجه به ادامه دار شدن بحران کرونا، نیمسال جدید تحصیلی نیز در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به کمک تجارب به دست آمده و بازنگری و کارشناسی این تجارب، با قوت آغاز شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور سامانه کشوری LMS یا نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاه «نوید» را طراحی و راه اندازی نمود که در این سامانه تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور این امکان را پیدا کردند از این سامانه برای ارائه دروس استفاده کنند؛ با شیوع اپیدمی کروناویروس، باتوجه به لزوم ارائه تمامی آموزش ها به شیوه مجازی، این سامانه بعنوان سامانه اصلی ارائه آموزش انتخاب و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آموزش تمامی دروس خودرا به کمک این سامانه مدیریت کرده است.
او با اشاره به اولین گزارش های دریافت شده از سامانه «نوید» در زمینه عملکرد آموزش مجازی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میزان استفاده از این سامانه در ابتدای اردیبهشت را حدود ۵۰درصد در شاخص مشارکت اساتید و ۲۰ درصد در مشارکت دانشجویان اعلام نمود.
مقدمی اشاره کرد: باتوجه به مسوولیتی که مجموعه دانشگاه نسبت به دانشجویان بعنوان یکی از اقشار مهم زیرمجموعه دانشگاه دارد، تامین سلامت اساتید و دانشجویان یکی از ارکان مهم تصمیم گیری ها بوده که با همکاری مشترک دو معاونت آموزشی و فرهنگی دانشجویی دانشگاه کوشیدیم این هدف مهم با بالاترین ضریب اطمینان تحقق یابد و سلامت، بعنوان یک اصل مهم، محور برنامه ریزی ها باشد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از سویی دیگر باتوجه به موقعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کلان منطقه پنج کشوری و مسئولیت های تعریف شده در این کلان منطقه، مجموعه دانشگاه کوشیده است تا دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه پنج را نیز در راه توسعه بستر آموزش مجازی در بحران کروناویروس یاری رساند و تجارب به دست آمده دراین زمینه، در سطح کلان منطقه در حال پیاده سازی است.
او تصریح کرد: از سویی به کمک توسعه آموزش مجازی این امکان در حال پیگیری است که بتوانیم مسیر توسعه جایگاه بین المللی دانشگاه را با تقویت ارتباط با مراکز آموزشی مهم دنیا در بستر مجازی، با جدیت بیشتری دنبال کرده و بتوانیم تعامل سازنده ای را در حوزه علمی با این مراکز فراهم آوریم که این هدف نیز طی ماه های اپیدمی کروناویروس خصوصاً با پیگیری معاونت بین الملل دانشگاه، دنبال شده است.


تجربه روزهای بحرانی کرونا برای آغاز موفق سال تحصیلی جدید
رئیس دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به زیرساخت هایی که در طول سال های اخیر و خصوصاً در امتداد دستیابی به یکی از اهداف دانشگاه های نسل سوم، در این مرکز آموزش عالی به وجود آمده است، راه اندازی دانشکده مجازی را بعنوان مرکز مهم تحقق و توسعه این هدف برشمرد.
دکتر مجیدرضا فرخی اظهار داشت: تا قبل از راه اندازی این دانشکده، کارهایی به صورت آموزش مداوم غیرحضوری و با تولید محتواهای آموزشی برای پزشکان عمومی و متخصصان به همت اداره آموزش مداوم دانشگاه شروع شده بود که بعد از گسترش و استقبال بالای مخاطبان، در کنار تقویت بسترهای فناوری اطلاعات، این ایده با دقت نظر ویژه ای مورد پیگیری قرار|گرفت.
او افزود: این فعالیت ها به تدریج گسترش یافته و در شاخه های درون دانشگاهی و بیرون دانشگاهی در سطح کشور گسترده شد. این امر با تدوین برنامه های راهبردی در این عرصه همراه بود و در کنار آموزش مداوم غیرحضوری برای پزشکان عمومی و متخصصان در کشور، این دانشکده فعالیت در عرصه های آموزش دانشجویان و بیماران را بعنوان دو گروه مهم از مخاطبان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز شروع کرد که این امر با راه اندازی رشته های ترکیبی حضوری و غیرحضوری، مورد پیگیری قرار|گرفت.
فرخی، یکی از برنامه های قطب آموزش الکترونیک پیشرفته دانشگاه را توسعه آموزش مجازی در دروس دانشجویان رشته های مختلف اعلام و افزود: بحران کرونا بااینکه در سراسر دنیا یک اختلال جدی در عرصه آموزش بود، اما در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز کوشیدیم تا این تهدید را به فرصت و موتور محرکه ای برای شتاب چرخه تحول آموزشی تبدیل نموده و بتوانیم با سرعت بیشتری هدف توسعه آموزش مجازی در تمامی رشته های دانشگاه را دنبال نماییم که به مدد این تلاش ها، نتایج روند ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز طی نیمسال تحصیلی گذشته نشان میدهد این روند در مقایسه با ابتدای دوره، مسیر رو به رشدی را از نظر کمی و کیفی داشته است.
رئیس دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش تجربه، تمرکز بر موضوع توانمندسازی و اطلاع رسانی دراین زمینه را منجر به هموارتر شدن مسیر آموزش مجازی دانست و با اشاره به آغاز نیمسال تحصیلی جدید با توانی افزونتر، اظهار داشت: حالا در بستر آموزش مجازی با تدابیر پیش بینی شده، اساتید و اعضای هیئت علمی به کمک ماژول کارهای یادگیری، تالار گفت و گو، فضاهیا برقراری تعامل و برگزاری آزمون ها، این امکان را دارند که روند تحصیلی دانشجویان را مانند گذشته دنبال کنند.




منبع:

1399/07/05
14:00:46
5.0 / 5
115
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
لینک دوستان پرتوبلاگ
پرتو بلاگ Parto Blog