پرتو بلاگ
مدیرگروه موسیقی دانشگاه هنر:

شیوه گزینش ورودی های رشته موسیقی نیازمند بازبینی است

شیوه گزینش ورودی های رشته موسیقی نیازمند بازبینی است

مدیر گروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر اظهار داشت: در گزینش متقاضیان كنكور در رشته موسیقی، باید در كنار مهارت قابل قبول اجرایی، افرادی كه قریحه خاص و پتانسیل مشخصی را در جهت پاسخگویی به نیازمندی این رشته دارند، انتخاب و جذب شوند.


ربکا آشوقیان مدیر گروه آهنگ سازی و نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، در ارتباط با شرایط رشته موسیقی در دانشگاه هنر و نسبت رعایت استانداردهای آموزشی در این عرصه با استانداردهای جهانی اظهار داشت: شرایط آموزش رشته موسیقی در دانشگاه هنر در قیاس استاندارهای جهانی تا حد بسیار زیادی می تواند قابل قبول محسوب شود. چون ما همواره پیشرفت روزانه و سالیانه ای را در این حوزه شاهد می باشیم.
وی افزود: در این میان استاندارد پذیرش دانشجو می تواند بعنوان یک نقطه ضعف تلقی شود؛ چون که در وهله اول از راه سنجش در کنکور، اطلاعات سنجی را مد نظر قرار می دهیم و آن مهارت سنجی و توانایی اصلی در واقع کار عملی و کار هنری در اولویت دوم قرار می گیرد. ازاین رو سطح استاندارد برای دانشجوی نورسیده تحت تأثیر قرار می گیرد. چون که امکان دارد دانشجویان از قوه علمی و هنری یکسانی برخوردار نباشند. از طرفی دیگر امکان دارد برای استانداردهای آموزشی در مقیاس جهانی محدودیت هایی وجود داشته باشد، و این خودش می تواند شرایط آموزشی راتحت شعاع قرار بدهد و نمی گردد از بنیه علمی و هنری در واقع عرضه شده از جانب کادر آموزشی بهره مندی صد در صدی را داشت و یا اهداف مشترک در سطح بالایی را منظور کرد، پس به ناچار باید به میانگین هایی در بعضی شرایط بسنده کرد.
این مدرس دانشگاه در مورد به روز بودن سرفصل های رشته موسیقی تصریح کرد: در این حوزه اگر عناوین و محتوای دروس پایه اصلی و تخصصی هر یک از گرایشات را مد نظر داریم، سرفصل ها تا حد قابل توجه منطبق برنمونه های استاندارد در سایر برنامه های آموزش مراکز آکادمیک موسیقی است و مصداق آن واقعا می تواند ریز نمرات و کسب امتیازات مثبتی باشد که دانشجویان دانشکده بعد از فارغ التحصیلی جهت ادامه تحصیل و دریافت بورسیه و پذیرش برای مراکز دیگر در واقع ارسال کردند و میزان قابل توجهی از آنها قابل تطبیق است.
وی افزود: البته که افراد شایسته و نام برده که اغلب در ارزیابی های جهانی که به صورت تعیین سطح برگزار می گردد و همانطور که در امتحانات عملی و ورودی موفق شدند بنیه و پتانسیل معادل همان عناوین عرضه شده را نشان دهند و همین مساله سبب پذیرش و بورس های قابل توجه و سطح بالای آنان شده است.
مدیر گروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر تصریح کرد: در ارتباط با باز نگری سرفصل های دروس دانشگاه هنر هم برنامه ای از دو سال پیش آغاز شد و به نیمه رسیده و در واقع با دقت و تعمق زیادی برای تک تک واحدها در گروه ها در دو مقطع صورت گرفته، البته هنوز به مرحله عمل در نیامده است و بعد از تایید نهایی، احیانا از شروع سال تحصیلی جدید و در صورتیکه آموزش کل دانشگاه صلاح بداند، مورد بهره برداری قرار می گیرد. همینطور در زمینه برنامه های بازبینی شده گروه های آهنگ سازی و موسیقی جهانی که بنده بیشتر در جریانش هستم، هم تغییراتی را داشتیم و اهدافی را برای ایجاد همین تغییرات به صورت جدی دنبال کردیم.
آشوقیان با اشاره به میزان تطابق برنامه های علمی و آموزشی رشته موسیقی دانشگاه هنر با نیازهای جامعه اظهار داشت: اولا باید بگویم که نیازهای جامعه در این عرصه بطور قطع می تواند با محدویت هایی در قیاس با کار آکادمیک مواجه باشد و همانطور که شناخت از مقوله موسیقی آکادمیک می تواند بنیه فرهنگی خودش را از مسائل تاریخی و هویتی بگیرد. حفظ کردن آن و اهمیت دادن به تداوم آن بسیار حائز اهمیت می باشد و راهکار اصولی آن یقینا در حوزه آموزشی پیشنهاد می شود و باید این جریان استمرار داشته باشد تا این ارتباط و تطابق هر چه بیشتر رخ دهد.
وی افزود: از طرفی شناخت این مقوله بعنوان انسان معاصر و جامعه معاصرتر که ما هم اکنون در آن زیست می نماییم را رقم می زند. زمینه شناخت موسیقی جدی آکادمیک و اصول آن باید بیشتر از این فراهم گردد که بازم هم این تطابق به معنای مثبت و خاص آن در این صورت به وجود می آید.
مدیر گروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر در مورد تأمین آینده شغلی فارغ التحصیلان اظهار نمود: در ارتباط با تأمین آینده شغلی در طراحی واحدها در بازبینی شرح دروس نگاه هایی شده و از سویی هم اینطور نگرشی بوده که واحد های اختیاری طراحی بشوند که بتوانند اشتغال زایی را هر چه بیشتر ممکن کنند و بازتاب آن از محیط دانشگاهی گرفته تا در محیط های شغلی آینده دنبال شود. البته بخش کارآفرینی از هر گروه، دانشجویان منتخبی را به مراکزی که حاصل کار آنها بعنوان آهنگساز و نوازنده حرفه ای معرفی می کند تا در قالب امکاناتی که خودشان پیشنهاد می کنند، بتوانند پذیرای کار دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاه باشند.
وی با اشاره به لزوم نگاه حمایتی نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تصریح کرد: از لحاظ تخصیص بودجه در جهت رفع نیازهای محیط آکادمیک همچون در اختیار گذاشتن بودجه های تجهیزاتی جهت به دست آوردن ابزار، سازها و حتی مجهز کردن محیط های آموزشی از لحاظ فنی و تخصصی که در واقع بتواند پاسخگوی نیازهای دانشجویان موسیقی باشد، نگاه حمایتی نهاد های متولی می تواند با برقراری تفاهم نامه های بیشتر و پیشرفته با محیط آکادمیک باز، زمینه عرضه فعالیتهای هنری را ممکن تر کند.
به قول وی، برای یک دانشجوی هنرمند به این معنا که فضاهای خاص با شرایط متناسب در اختیار محیط آکادمیک و دانشجویان تخصصی این رشته قرار گیرد و در نتیجه آن چیزی که زایده و پرورش جهان بینی و استعدادهای موسیقی در محیط آکادمیک است، در نهایت منجر به سوق دادن دانشجویان و حتی دانش آموختگان به سمت مجامع رسمی و عمومی موسیقایی کشور شود.
این استاد دانشگاه در مورد امکان ورود و تحصیل دانشجویان خارجی در رشته موسیقی اظهار نمود: در مورد ورود تحصیل دانشجویان خارجی برای رشته موسیقی به معنای فراگیر نمی تواند ارزیابی واقعی وجود داشته باشند. هر چند که به میزان محدودی تابحال پذیرش داشته ایم ولی این مورد مستلزم گسترش ارتباطات سیستماتیک با محیط های آکادمیک خارجی است و در آن صورت تبادل دانشجو و تبادل کادر متخصص می تواند نخستین قدم ها در زمینه شناسایی متقابل محیط ها را فراهم آورد و پیرو آن پذیرش دانشجویان حاصل بشود.
مدیر گروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر با اشاره به مهم ترین مشکلات رشته موسیقی در این دانشگاه اظهار داشت: همچون مشکلات می توان به "شیوه گزینش" اشاره نمود که امید است در خلال سال های آینده این اتفاق در دانشکده موسیقی رخ دهد و گروه های مختلف با کادر تخصصی خود اعضای هیات علمی، به فراخور ظرفیت که از دانشجویان با گرایش های مختلف می توانند داشته باشند، مبادرت به انتخاب از میان متقاضیان کنکور در مرحله اول کنند. در نهایت افرادی که قریحه خاص و پتانسیل مشخصی را در جهت پاسخگویی به نیازمندی آن رشته دارند و البته که مهارت قابل قبولی را جهت نیازمندی در ورود به رشته مورد نظر در دسترس دارند، جذب آن محیط شوند تا با شکوفایی علمی و هنری خود سبب ارتقاء سطح محیطی و مهارت ورزی در این رشته شوند. اما سایر مواردی مانند دورافتادگی جغرافیایی دانشکده موسیقی از پایتخت، امروز مشکلاتی را جهت ارتباط با سایر مراکز فعال و تخصصی موسیقایی همچون هنرستان ها، تالار وحدت، تالار رودکی و سایر موارد بوجود آورده است.
وی افزود: به هر نحو این دور افتادگی ارتباط بین این مراکز را کمرنگ می کند. همینطور لزوم افراد متخصص درتمام محیط های نام برده و محیط های مشابه احساس می شود. و البته بحث تجهیزات و امکانات در دانشگاه هنر است که باید شرایط محیطی و شرایط آموزش تخصصی فراهم گردد. به این معنا که کادر تخصصی از لحاظ کمیتی و کیفیتی، احتیاج به رشد قابل توجهی دارد. تعداد اعضای هیات علمی در تناسب با تعداد دانشجویانی در دانشکده مشغول تدریس هستند، کافی نیست و ازاین رو حضور تعداد بیشتر این افراد متخصص و کار آزموده برای پیشبرد سطح آموزش موثر عمل می کند. هر کدام از این دیدگاه ها در واقع امکانات سطح عالی و تخصصی خودشان را به محیط تزریق می کنند و یقینا آموزش می تواند موثرتر و بهتر اتفاق افتد.
آشوقیان در انتها با اشاره به میزان پتانسیل اقتصادی رشته موسیقی تصریح کرد: سیاست گذاری کلان در سطح کشور و فرهنگ سازی برای شناخت اصالت و هویت هنر و بزرگان در این حوزه نقش دارد. در واقع موسیقی علم و هنری است که به نبوغ انسان ها و کمال شخصی آنها وابسته است. از این جهت بی نهایت می تواند کمیت و کیفیت ایجاد کند. اینطور پدیده ای چطور نمی تواند در زمینه اقتصاد تاثیرات مفید خودش را وارد کند و از سویی مورد استفاده کاربردی و موثر واقع شود؟ درنهایت فکر می کنم در این حوزه باید بازبینی در پذیرش موسیقی، از بحث آموزشی گرفته تا بخش تولید و بخش اجرا صورت بگیرد. تا این چرخه به صورت سلامت دور خودش را بپیماید و در نهایت مقصد و مرجع خودش را برای عرضه و اشاعه آنچه خلق می شود، داشته باشد.



1399/07/25
15:54:27
5.0 / 5
49
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
لینک دوستان پرتوبلاگ
پرتو بلاگ Parto Blog