پرتو بلاگ
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد؛

باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم

باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر اینكه باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم، اظهار داشت: برای پذیرش در دانشگاه بدون كنكور باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم و سازوكارهای متناسب با این شرایط را به كار گیریم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا؛ دکتر سعید رضا عاملی در جلسه ۱۳۸ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اعلان اینکه تصمیم گیری درباب حذف کنکور جز تصمیمات سخت شمرده می شود چونکه طی ۴۲ سال نتوانسته ایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت.
دکتر عاملی افزود: نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده ایم که تا بحث تغییر می شود آشفتگی به وجود می آید و از جانب دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و... ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن هست و یک حداقل هایی را تامین می کند ولی به سبب ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانی مدت و هچنین میزان اضطراب و نگرانی و فشاری را که بر داوطلب و خانواده او وارد میکند و همین طور کسب و کارهای غیر کیفی که کنار آن شکل گرفته است، قابل ادامه دادن نیست.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی وی با اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به بعضی از رشته های خاص وجود دارد و برای مابقی رشته ها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، اظهار داشت: در وضعیت کنونی، وزارت علوم نیز اعلام نموده که ۸۵ درصد کنکور برداشته شده و پذیرش دانشگاه بر طبق سوابق تحصیلی است.
وی با اعلان اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، تجربه های سایر کشورها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، اشاره کرد: سنجش باید برمبنای سوابق تحصیلی و آزمون صورت گیرد و استانداردسازی آزمون ها ضروری می باشد. برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، افزود: وزن دهی به دروس برای رشته های متفاوت می تواند در اختیار دانشگاه ها باشد، بطور مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس باتوجه به اولویت ها و روش های تدریس اعلام می کند.
دکتر عاملی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: آموزش و پرورش هم باید مسئولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای موضوع پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمون ها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این باعث شده است پروسه شدن ارزیابی تبدیل به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در 4 ساعت بجای 4 سال شود.

در ادامه دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی درمورد ساماندهی نظام سنجش و پذیرش پرداخت و اظهار داشت: یک پیشنهاد مطرح شده برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کشور در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که بیشتر روی پذیرش تمرکز و سنجش بوسیله سابقه تحصیلی و آزمون های امور تخصصی صورت گیرد و به برخی دانشگاه های منتخب اجازه برگزاری آزمون های تخصصی و اختیار پذیرش داده شود که البته باتوجه به شرایط موجود هم اکنون این امر امکان پذیر نیست.
دکتر سوزنچی اظهار داشت: هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است. نخستین سیاست این است که بیشتر روی سنجش تاکید شود و تمرکز زدایی پله ای از سنجش را بعنوان گام اول در این فضای سیاست گذاری انجام دهیم.
وی ادامه داد: هم اکنون سنجه های کنکور خیلی حفظ محور است و عمق بالای یادگیری را نمی سنجد و ضرورت دارد سابقه تحصیلی، آزمون‎های عمومی، تخصصی و حتی آزمون های هوش و مباحث مهارت و خلاقیت در سنجه ها اضافه شود.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مدل پیشنهادی این است که در بخش سنجش ارزیابی؛ سابقه تحصیلی، آزمون های مهارتی و هوش و هم کنکور صورت گیرد و در سابقه تحصیلی فقط معدل معیار نباشد.
وی افزود: در این مدل پیشنهادی اختیاری به دانشگاه ها برای برخی از دروس در نظر گرفته شده است بعنوان مثال اگر مقرر است کسی ریاضی دانشگاه شریف بخواند نباید ریاضیش کمتر از درصد مشخصی باشد.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری در مورد نحوه اجرای این مدل پیشنهادی اظهار داشت: در ارزیابی تحصیلی سه سال آخر متوسطه ملاک است و آزمون هوش و مهارتی به صورت سالیانه و کنکور سراسری به صورت حداقل دو بار در سال برگزار می گردد و چندین نهاد، مجری آن خواهند شد.

در ادامه دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم شفاف سازی استراتژی جداکردن سنجش از پذیرش، اضافه کرد: دروس اختصاصی جزء سنجش نیست و جزء پذیرش شمرده می شود.
وی با اعلان اینکه سنجش عمومی باید قابلیت اعتبار و تکرارپذیری داشته باشد، اظهار داشت: سنجش به مفهوم بلد بودن همه دروس عمومی است و دروس اختصاصی در زمره دروس سنجشی محاسبه نمی گردد.
دکتر مخبر دزفولی افزود: در بخش پذیرش دو استراتژی پذیرش متمرکز و پذیرش پلکانی وجود دارد. چاره مسئله کنکور حذف دکتری مستقیم از آزمون سراسری است.
دکتر مخبر دزفولی با اشاره به ولع پزشک شدن در داوطلبان کنکور سراسری گفت: پذیرش پزشکی از مقطع دیپلم روش درستی نیست و باید این پذیرش از مقطع کارشناسی صورت گیرد چونکه جوان 18، 17 ساله آمادگی روحی و ظرفیت ذهنی لازم برای خواندن رشته پزشکی را ندارد.



1399/08/25
12:20:50
5.0 / 5
131
تگهای خبر: پزشكی , دانشگاه , سازمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
لینک دوستان پرتوبلاگ
پرتو بلاگ Parto Blog