دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد

لزوم احیاء مجدد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی كشور

لزوم احیاء مجدد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی كشور

به گزارش پرتوبلاگ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم احیاء مجدد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی كشور اصرار كرد و اظهار داشت: بحث تعلیم و تربیت نباید به وزارت آموزش و پرورش ختم شود و باید در آموزش عالی كشور ادامه دار باشد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در نخستین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور ضمن بیان این مطلب از آغاز به کار مجدد این شورای تخصصی، درمورد پیشینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار داشت: این سند میراث زحمات سلف صاحب نظران نظام آموزشی کشور است و ۱۵ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سند اختصاص داشته تا بعنوان منشور چشم انداز ۱۴۰۴ نظام آموزشی کشور قرار گرفته شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این نکته که زمان زیادی در تدوین اسناد استفاده می شود، تاکید کرد: گاهی نقدهایی به این اسناد وارد می شود، همچون این که در مقایسه با اسناد عملیاتی ظرفیت های لازم را فراهم نمی کند یا برنامه اقدام واقع بینانه نیست.
وی با اشاره به تدبیر حضرت امام خمینی(ره) در مورد تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی و در ادامه آن شورای عالی انقلاب فرهنگی و همین طور مقام معظم رهبری که بعنوان مؤسس و معمار این سازوکار از ابتدا تا الان بوده اند، اظهار داشت: باید به اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی متعهد بود.
عاملی به تاکید مقام معظم رهبری بر فراهم کردن سازوکار اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به وزرای منصوب شده آموزش و پرورش اشاره نمود و اظهار داشت: متأسفانه تاکنون برداشت اجمالی چه به صورت کیفی و چه کمی از سند موجود نیست.
وی افزود: یکی از دلایلی که سند نقشه جامع علمی کشور در نظام علمی کشور موفقیت نسبی به دست آورده، این است که وقتی که به تصویب رسید ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل شد و سند نقشه طی این شش سال روی میز ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بوده و تابحال ۱۳۲ جلسه به همین دلیل برگزار شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به لزوم احیای مجدد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: بحث تعلیم و تربیت بخش مهمی از آن مربوط به آموزش و پرورش است، اما نباید به وزارت آموزش و پرورش ختم شود و باید در آموزش عالی کشور ادامه دار باشد و قاعدتاً این شورا زنجیره تعلیم و تربیت را بررسی و دنبال می کند و به صورتی حوزه صدا و سیما و حوزه هنر و ادبیات نیز مرتبط می شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی با تاکید بر اینکه در راهبری و ارزیابی اگر دستگاهی به غیر از دستگاه سیاستگذار پیگیر باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد، اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش که مصوب مجلس است بطور قطع راهبری سند را انجام می دهد.
۱۲۶ نهاد تأسیسی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نمی توان پیشرفت علم و فناوری کشور را منهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کرد.
دکتر عاملی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه فرهنگی کشور است، اظهار داشت: شورای عالی بعنوان یک دستگاه فرهنگی باید مسیر اجرایی سازی سند تحول بنیادین را راهبری و دنبال کند.
وی با اشاره به سالگرد صدور فرمان امام (ره) در مورد تشکیل ستاد فرهنگی و برخی انتقادها که اخیراً از شورای عالی انقلاب فرهنگی می شود، اظهار داشت: معمولاً در سالگردها دستاوردها و نکات مثبت بیان می شود بعنوان مثال در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان شود.
دکتر عاملی اظهار داشت: اما متأسفانه کارهای عظیمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است در این نقدها دیده نمی گردد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح نقش آفرینی های بهادار این شورا تصریح کرد: ۱۲۶ نهاد تأسیسی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نمی توان پیشرفت علم و فناوری کشور را منهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کرد.
وی با بیان این مطلب که همه ستادهای علم و فناوری کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت: بعنوان مثال معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور که هم اکنون سازوکار اصلی اقصاد دانش بنیان است، سازمان استعدادهای درخشان، شورای گسترش، دانشگاه فرهنگیان، سازمان ملی نخبگان و ۱۰ ظرفیت بزرگ راهبری علم و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، که شورا پیشرفت کارهای محوله به آنها را نیز پیگیری کرده است. البته هر کار بزرگی نیازمند لطمه شناسی، ساماندهی و به روز رسانی است ولی نگاه بغض آلود و منفی نگرانه غلط است.
دکتر عاملی با بیان این نکته که نقد چهار رکن دارد و متأسفانه معمولا به سه رکن آن توجه نمی گردد، اظهار داشت: رکن اول مرور کلان منصفانه پدیده مورد مطالعه است.
وی رکن دوم را برجسته سازی نقاط مثبت و موفقیت ها و کارآمدی یک امر یا پدیده مورد نقد دانست و اظهار داشت: برجسته سازی موفقیت ها سبب توسعه آنها و تقویت اعتماد به نفس می شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان این مطلب که رکن سوم مربوط به خلاءهاست و معمولاً اغراق آمیز بیان می شود، رکن چهارم را ارائه راهکار به جهت اینکه نقاط ضعف به نقاط مثبت تبدیل گردد، عنوان نمود.
روح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که دانش آموز فارغ التحصیل متدین و مؤمن معطوف به ارزش های اسلامی پرورش یابد.
دکتر عاملی با تاکید بر اینکه روح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که دانش آموز فارغ التحصیل متدین و مؤمن معطوف به ارزش های اسلامی پرورش یابد و از خلاقیت و توان علمی منسجم معطوف به خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد، ابراز امیدواری کرد: شورای تحول و نوسازی بتواند به وزارت آموزش و پرورش و حوزه آموزش عالی کشور کمک نماید مسیری که برای سند در نظر گرفته شده اجرایی شود.




منبع:

1399/03/29
11:54:58
5.0 / 5
384
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
لینک دوستان پرتوبلاگ