پرتو بلاگ

فرهنگستان ها ادغام نمی شوند

فرهنگستان ها ادغام نمی شوند

پرتوبلاگ: دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار با بعضی از اعضای هیئت رئیسه فرهنگستان علوم پزشکی کشور اظهار داشت: فرهنگستان ها سرمایه هستند و هیچ اراده ای برای ادغام آنها وجود ندارد. اینکه در این مورد کشور با سایر کشورها مقایسه می شود، درست نیست. آمریکا یک فرهنگستان بیشتر ندارد و ذیل آن حوزه های دیگر را بوجود می آورد. هم اکنون تقاضا برای فرهنگستان های جدید وجود دارد که ما مخالف آن هستیم و همینطور با ادغام آنها هم مخالف بوده، چونکه فرهنگستان ها کارکرد مفید و مؤثری دارند و صرفاً نیازمند تقویت هستند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در این دیدار در سخنانی اظهار نمود: فرهنگستان علوم پزشکی از ظرفیت های بزرگ ملی کشور برای راهبری، تدبیر، نظارت و ارزیابی حوزه سلامت و پزشکی است. لازم است یک ارتباط معنادارتر و سامان یافته تری بین شورایعالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم پزشکی ایجاد شود. از مسیر شورایعالی انقلاب فرهنگی موضوعات در رابطه با قلمرو چند بخشی و گسترده فرهنگ و علم و فناوری را میتوان ورود مؤثر پیدا کرد.

عاملی اظهار داشت: بحث سواد سلامت که نقش پیشینی و پیش گیری برای تأمین سلامت افراد جامعه را دارد، در این خصوص اساسا آموزش و پرورش نقش کلیدی دارد. در همین ارتباط به نظرم مناسب می باشد فرهنگستان علوم پزشکی پیشنهادهای راهبردی را ارائه نمایند. شورایعالی انقلاب فرهنگی می تواند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاههای فرهنگی کشور و صدا و سیما را در حوزه سلامت فعال کند و یک نگاشت نهادی مناسبی در این خصوص شکل بگیرد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وضعیت پزشکی ما بخصوص در حوزه درمان افتخارآمیز است و موفقیت های زیادی داریم، اما ۴۳ سال از انقلاب گذشته و حتما نیازمند صدمه شناسی هستیم. البته جامعه پزشکی ما ظرفیت نقدپذیری خوبی دارد و حتما زبان نقد با هدف تقویت نظام پزشکی کشور حرکت می کند. به نظر می آید فرهنگستان یکی از وظایف مهمی که دارد مقوله صدمه شناسی نظام سلامت و پزشکی کشور است.

وی اضافه کرد: فعالیت نزدیک به ۶۰۰۰ پزشک در عمل های زیبایی در شرایطی که اصل درمان با مشکلاتی مواجه می باشد، نیازمند توجه و تدبیر است.

هیچ اراده ای برای ادغام فرهنگستان ها وجود ندارد

عاملی خاطرنشان کرد: فرهنگستان ها سرمایه هستند و هیچ اراده ای برای ادغام آنها وجود ندارد. اینکه در این مورد کشور با سایر کشورها مقایسه می شود، درست نیست. آمریکا یک فرهنگستان بیشتر ندارد و ذیل آن حوزه های دیگر را بوجود می آورد. هم اکنون تقاضا برای فرهنگستان های جدید وجود دارد که ما مخالف آن هستیم و همینطور با ادغام آنها هم مخالف بوده، چونکه فرهنگستان ها کارکرد مفید و مؤثری دارند و صرفاً نیازمند تقویت هستند.

وی همینطور سفارش کرد: فرهنگستان علوم پزشکی راهبردهایی را برای تقویت فرهنگ بهداشت و سلامت و تقویت شبکه ملی سلامت عرضه کند و همینطور در مورد سند ملی سلامت معنوی، اعلام آمادگی کرد که مبحث در دستور شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

ضرورتی برای دایر کردن رشته های دانشگاه های آموزش عالی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود ندارد

وی همینطور از فرهنگستان علوم پزشکی خواست تدابیر در مورد رابطه تکمیل بین حوزه آموزش سلامت و علوم پزشکی با دانشگاه های آموزش عالی کشور برقرار شود. هیچ ضرورتی ندارد که دانشگاه های علوم پزشکی رشته های دایر در دانشگاه های آموزش عالی را دایر کنند. لازم است از ظرفیت علوم پایه، مهندسی، علوم بین رشته ای نانو و بایو و حتی رشته های گسترده حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی و علوم انسانی در رابطه با حوزه سلامت بهره گیری شود و باردیگر شاهد یک نوع دانشگاه جامع در علوم پزشکی بدون ارتباط با دانشگاه های آموزش عالی کشور نباشیم.

بنابر اعلام مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ در انتها دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: فرهنگستان تدابیر خوبی در حوزه های مختلف تابحال داشته و در حوزه سلامت معنوی هم سندی درحال شکل گیری است که از زحمات و تدابیر همه اعضای فرهنگستان علوم پزشکی تشکر می کنم و خصوصا از تلاش و تدبیر دکتر مرندی و هیئت رئیسه فرهنگستان تشکر ویژه دارم.

هیچ وزیری سند سیاست حوزه سلامت را دنبال نکرده

در این جلسه دکتر علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هم در سخنانی اظهار داشت: باید به اصل مقوله سلامت توجه کانونی و محوری داشته باشیم و موضع گیری های عاقلانه و منطقی صورت گیرد؛ چونکه نقشه جامع علمی کشور، نقشه علمی سلامت، نقشه مهندسی فرهنگی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها توجهات مهم و کانونی به حوزه سلامت داشته اند. سیاست کلی حوزه سلامت موضوعی است که بیشترین تاکید را بر روی آن داریم و مقام معظم رهبری هم در فروردین سال ۱۳۹۳ ابلاغ کردند که مقوله بسیار ارزشمندی بوده است. به صورتی که مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از همین سند حوزه سلامت به واسطه جامع و کامل بودن استفاده کردند. اما متاسفانه این سند سیاست حوزه سلامت عملاً فراموش شده و هیچ وزیری آنرا دنبال نکرده است.

وی اضافه کرد: مقوله دیگر که اهمیت زیادی دارد، شبکه ملی بهداشت و درمان است که مورد تاکید رهبری و سفارش ایشان به دو وزیر اخیر وزارت بهداشت است، اما مورد توجه قرار نگرفت، ازاین رو اگر شورایعالی انقلاب فرهنگی جایگاهی برای سلامت می بیند شبکه بهداشت و درمان بهترین راه و ارزان ترین راه برای رسیدن به منویات رهبری است. در واقع اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت یعنی همین شبکه ملی بهداشت و سلامت که از جامعه شروع می شود؛ یعنی خانه های بهداشت که این کار بهترین راه جهت کمک به اقشار مختلف جامعه بخصوص مستضعفین است. چونکه شاخصهای بهداشتی با استفاده از این شبکه به صورت کلی کامل می شود. البته باید بگویم این شبکه هم اکنون ناقص بوده، به صورتی که بسیاری از به ورزها بازنشسته شده اند؛ اما حالا باید شبکه بهداشت از محلات در سطح پیگیری سلامت آغاز شود و به دکترهای فوق تخصص برسد. اگر دانش ما بر اساس جامع نگری باشد، سلامت در کشور ارتقاء خواهد یافت.

ادغام فرهنگستان ها به صلاح نیست

وی خاطرنشان کرد: باید در دانشگاه های وزارت علوم مهارت افزایی و تخصص دانشجویان به صورت عملی دنبال شود، چونکه تنها با گذراندن دروس نظریه با کمبود نیروی کارآمد برای کشور مواجه خواهیم شد. از طرفی باید بگویم ما در جهت فعالیتهای علمی و پژوهشی از دانشگاه های خود در استان ها مبادرت به تشکیل گروههای علمی زیر نظر فرهنگستان سلامت کردیم که به صورت مرتب مسائل در ارتباط با سلامت را پیگیری کنند. مبحث قابل اهمیت دیگر در ارتباط با سند سلامت معنوی است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد و نکته مهم تر این که صحبت هایی از ادغام فرهنگستان ها شنیده می شود که دراین باره باید بگویم این اتفاق به صلاح نیست.

دکتر مرندی خاطرنشان کرد: با بیمارستان سازی، ابعاد سلامت دیده نمی شود؛ حالا بیماری سرطان که تا ۴۰ درصد قابل پیشگیری است را رها کردیم باید به مراقبت های اولیه سلامت بپردازیم، چونکه درمان نقشی در ارتقاء سلامت ندارد و باید نسبت به سلامت معنوی حساسیت بیشتری شود.

همچنین دکتر محمدعلی محققی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه جلسه در سخنانی اظهار داشت: برپایه آخرین اساسنامه بازبینی شده فرهنگستان علوم پزشکی که در شورایعالی تصویب و ابلاغ گردیده است، برنامه ۵ ساله سوم فرهنگستان را تنظیم کردیم که ۴ ضلع و بخش اساسی دارد که اول فرهنگ و فرهنگ سازی است؛ در این عرصه یک بررسی انجام دادیم که اسناد لازم الاجرایی که بهترین مفاهیم، راهبردها و اقدامات را پیشنهاد کرده، دو سند بوده که یکی مهندسی فرهنگی و اسلامی شدن دانشگاه ها است و یکی از بندهای مهم در بیانیه گام دوم انقلاب بحث اخلاق و معنویت است و به جنبه های فرهنگی توجه خاصی را دارد. امیدواریم در این رابطه یک کار اساسی و اصولی صورت گیرد، چون ضعف ها و مشکلات عمیق است که یکی از مصادیق این بحث بند یک سیاست های کلی سلامت است که قسمتی از آن ناظر بر ارتقاء انتخاب، تعلیم و تربیت و ارزشیابی استاد، دانشجو و مدیران سلامت است که شامل ۹ محور است که بیشترین مبحث آن جنبه های فرهنگی، اخلاقی و معنوی است.

در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی هم مشورتی از فرهنگستان گرفته نشد

در ادامه جلسه دکتر فروتن، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در سخنانی اظهار داشت: باتوجه به این که فرهنگستان ها بازوی مشورتی شورایعالی انقلاب فرهنگی هستند، طی ۱۲ سال قبل ما موردی را در حوزه سلامت ندیده ایم که در شورا تصویب شود و از فرهنگستان مشورت بگیرد، به صورت مثال در آمایش سرزمینی ما خبر نداشتیم که بعد از تصویب ۲ صفحه ایراد از آن گرفتیم و مورد دیگر درمورد افزایش ظرفیت پزشکی هم مشورتی از فرهنگستان گرفته نشد در همین رابطه انتظار داریم همکاری و مشورت صورت گیرد.

دکتر سیدحسن امامی رضوی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: نظام ادغام شده در حوزه پزشکی از کارایی بالایی برخوردار می باشد و این به این سبب است که خدمات درست عرضه می دهد و مردم رغبت بیشتری برای مشارکت در این عرصه ها دارند.

خالی شدن ترکیب شورایعالی انقلاب فرهنگی از اعضای پزشکی اتفاق خوبی نیست

وی اظهار داشت: خالی شدن ترکیب جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی، از اعضای پزشکی و عدم حضور وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اتفاق خوبی نیست.

دکتر امامی اضافه کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی به لحاظ جایگاه بالایی که در حوزه علم و فرهنگ کشور دارد، می تواند با تأثیرگذاری بیشتر و بهتری نسبت به علوم پزشکی ورود پیدا کند. گاهی به سبب تداخل وظایف سایر دستگاه ها، شورایعالی انقلاب فرهنگی در جایگاهی که باید باشد نیست، که باید این مساله در کشور تعیین تکلیف شود.

ایجاد سقف برای درآمد پزشکی به این حوزه ضربه وارد کرد

دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی هم در سخنانی ضمن اشاره به برخی علل خروج پزشکان از کشور، اظهار داشت: سقف ایجاد کردن برای درآمد پزشکی ضربه قابل توجهی به این حوزه وارد کرد. همینطور در گذشته مالیات تنها به درصدی از درآمد پزشک تعلق می گرفت، ولی حالا بخش مهمی از درآمدهای پزشکی را پوشش می دهد که این مسائل باید بررسی بیشتری شود و با نظارت دقیق، از خالی شدن دانشگاه های علوم پزشکی کشور از اساتید نخبه جلوگیری شود.

معتمدی با تکیه بر این که آموزش ها باید جامع نگر باشد، افزود: با عنایت به نقش ارزش های اسلامی در نظام سلامت و درمان پزشکی، این مورد بیشتر از پیش در دستور کار قرار گیرد.

افزایش ظرفیت پزشکی یکی از راهکارهای پیشگیری از کمبود پزشک است

دکتر منصور کبگانیان، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در مرحله اول باید بگویم یکی از طریق حل ها که چند سال دیگر با کمبود پزشک مواجه نشویم، مسئله افزایش پزشکی بود که انجام شد، این موارد از مطالبات رهبری بوده که از شورایعالی خواستند ورود کنند، حتی علاوه بر آمایش سرزمینی بحث آمایش آموزش عالی را مطرح نمودند، به صورتی که تربیت دانشجو متناسب با نیاز باشد. همینطور در رشته های علوم پایه و مهندسی ورود کردیم و درصد آنها را کاهش دادیم، حتی ۲۵ دانشگاه وزارت علوم را ادغام کردیم، چون بی رویه گسترش پیدا کردند؛ اما نگرانی ما در حوزه پزشکی این بود که تربیت نیروی پزشکی گسترده تر شود، چون در مطالعه ۱۰ تا ۲۰ سال قبل شاهد افت بوده ایم.

وی اضافه کرد: نقشه جامع علمی سلامت در مقابل نقشه جامع علمی نیست، بلکه اسلامی شدن دانشگاه ها هم در ذیل نقشه جامع علمی است. از طرفی باید بگویم دانشگاه های صنعتی بر خلاف نظر دوستان دارای دستاوردهای خوبی در حوزه ماهواره، موشک و پهپادها هستند که مورد توجه رهبری هم قرار گرفت، چونکه توسعه و اقتدار کشور توسط همین نخبگان و دانشگاهیان در حوزه های مختلف انجام می شود، البته اشکالاتی هم داریم که باید برطرف نماییم. درباره سیاست های کلی هم سلامت و هم علم وفناوری مسیر راه نقشه جامع علمی کشور بوده و ما سیاست ها را بر اساس آن ترسیم می نماییم.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درمورد حقوق پزشکان اظهار داشت: ما در مورد افزایش حقوق اعضای هیئت علمی و پزشکان پیگیری کردیم که خوشبختانه رئیس جمهوری موافقت کرده و دستور تنظیم آئین نامه ای را دادند، اما افزایش حقوق اگر بی رویه باشد، می تواند مشکلات جانبی زیادی ایجاد نماید. در عین حال ما به دنبال رفع خطر خروج نخبگان دانشگاهی بودیم.

وی همینطور تصریح کرد که باید جایگاه فرهنگستان های ما مشخص و مأموریت گرا شوند و خلأ نظام توسط فرهنگستان ها برطرف شود.

کبگانیان افزود: طب سنتی از سفارش های رهبری بود و در این رابطه سند ملی داریم که فرهنگستان ها می توانند در این خصوص کمک کنند.




1401/05/18
11:24:41
5.0 / 5
413
تگهای خبر: اقتصاد , پزشكی , پژوهش , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog