پرتو بلاگ

چرا باید كنكور در موعد مقرر برگزار شود؟

چرا باید كنكور در موعد مقرر برگزار شود؟

بعد از انتشار كرونا و تعویق چند باره آزمون های سراسری همچون كنكور، تكلیف نهایی زمان برگزاری آزمون سراسری از جانب ستاد ملی مقابله با كرونا مشخص شد و الان درست زمانی كه حدود دو هفته به برگزاری این آزمون سرنوشت ساز باقی مانده است و داوطلبان در حال برنامه ریزی های نهایی برای حضور در جلسه آزمون هستند، زمزمه هایی از جانب افراد مسئول و غیرمسئول در خصوص تعویق مجدد زمان برگزاری كنكور شنیده می شود كه این اظهار نظرها ثمری جز سردرگمی بیشتر از بیش و استرس دوچندان داوطلبان ندارد، استرسی كه بطور قطع تبعات آن به مراتب بیشتر از خطرات احتمالی مبتلا شدن به كرونا ویروس خواهد بود.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، با انتشار کرونا ویروس و تعطیلی تمامی فعالیتهای حضوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، داوطلبان آزمون های مختلف سال ۹۹ هم شاهد تغییر در زمان برگزاری این آزمون ها بودند، در این میان زمان برگزاری برخی آزمون ها با تصمیم مسؤلان بیشتر از چهار بار هم تغییر نمود. داوطلبان بزرگترین و کلیدی ترین آزمون زندگی تحصیلی، یعنی کنکور هم از تبعات ناشی از حضور کرونا این میهمان ناخوانده در امان نماندند و با توجه به این که قرار بود به روال هرساله آزمون سراسری سال ۹۹ در ایام ۱۲ و ۱۳ تیر ماه در حوزه های امتحانی تعیین شده برگزار شود؛ اما با ادامه دار شدن انتشار کرونا و همینطور تعطیلی و محدود شدن بخشی از فعالیتهای اقتصای و اجتماعی کشور زمان برگزاری این آزمون هم چندین بار تغییر نمود و مقرر شد تصمیم گیری در مورد زمان جدید برگزاری این آزمون بزرگ همانند سایر تصمیمات مهم و کلان کشوری به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا موکول گردد.
مسؤلان وزارت علوم در همان بدو امر اعلام نمودند همانند سایر تصمیم گیری های ملی دراین زمینه هم تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند؛ در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان و بررسی های کارشناسی، ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام نمود: کنکور ۹۹ باید با رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی حوزه های امتحانی در ایام پنج شنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه برگزار می گردد و دراین زمینه هم دستوالعمل بهداشتی به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ گردید و حتی این سازمان موظف شد در آزمون های خود سازکاری ایجاد کند که داوطلبان مبتلا به کرونا ویروس پس از تکمیل فرم خود اظهاری در محیط های جداگانه ای آزمون بدهند. همچنان که در آزمون های دکتری وزارت علوم و بهداشت داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا در محیط های جداگانه ای از سایر داوطلبان در سر جلسه آزمون خویش را برگزار کردند.
مسئولان وزارت علوم، شورایعالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش و وزارت بهداشت که متولی اصلی برگزاری آزمون سراسری هستند مواضع یکسانی برای برگزاری کنکور در تاریخ مقرر دارند و برای آن علل و استدلال های منطقی هم ذکر می کنند.
دکتر منصور غلامی در مورد زمزمه های تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری به ایسنا اظهار داشت: به هیچ عنوان زمان برگزاری هیچ کدام از این آزمون ها تغییر نخواهد کرد؛ چون که تمام محاسبات برگزاری این آزمون ها در وزارت علوم انجام شده است.
ایشان سپس با تاکید بر اینکه فضاهای برگزاری آزمون های مرداد ماه مشخص شده است، اظهار داشت: هم اکنون فاصله گذاری برای نشستن داوطلبان در این آزمون ها تعیین شده است، به طوریکه در محل قرار گرفتن هر صندلی، فاصله لازم با صندلی های پس و پیش داوطلبان در نظر گرفته شده است.
وزیر علوم با اشاره بر اینکه آزمون ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد، اضافه کرد: امکانات بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضد عفونی کننده به اندازه کافی توسط مراکز برگزاری آزمون فراهم شده و مسئولین برگزار کننده آزمون ها در ایام نزدیک به هر یک از آزمون ها آموزش های لازم خواهند دید.
دکتر غلامی تصریح کرد: یکی از تدابیر اندیشیده شده این است که در محل درب ورودی مراکز برگزاری آزمون سلامتی داوطلبان کنترل خواهد شد و تمامی پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری این آزمون ها رعایت و اجرا می گردد.
دکتر غلامی اشاره کرد: سال جاری دو بار زمان برگزاری آزمون های سال ۹۹ جابجا شد. در حالیکه برای هر یک از این تاریخ ها شرایط لازم از جانب سازمان سنجش آموزش کشور به منظور برگزاری بهتر آزمون فراهم شده بود. بنابراین آماده برگزاری آزمون ها در زمان های تعیین شده هستیم چون که تغییر و جابجایی هر یک از آزمون ها باعث خواهد شد که در سال آینده گروهی از داوطلبان امکان ورود به دانشگاه را نداشته باشند.
وزیر علوم همینطور اظهار داشت: این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه ها حاضر باشند اگر بهر دلیلی حق ورود به دانشگاه ها برای این افراد ضایع شود، وزارت علوم نمی تواند مسئولیت آنرا بپذیرد به همین جهت تمامی تلاش ما این است که داوطلبانی که زحمت کشیدند و آمادگی حضور در آزمون را پیدا کرده اند، با خیال راحت در آزمون ها شرکت نمایند و با سلامتی این مرحله را طی کنند.
دکتر غلامی در انتها اشاره کرد: ما نباید از باب اینکه احیاناً در سیستم احساس ضعف می نماییم و یا اینکه دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون ها را لغو کرده و یا باردیگر به تعویق بیندازیم. ازاین رو تمام تلاش ما این است که آزمون ها برگزار شوند و آن طور که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نموده است این آزمون ها به خوبی و با اطمینان بالا برگزار خواهند شد.


تعیین تکلیف کنکور تنها در صلاحیت ستاد مقابله با کرونا است
سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم درمورد زمان برگزاری کنکور با اشاره به پاسخ رهبر معظم انقلاب به گزارش وزیر بهداشت در خصوص اینکه «تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای پیشگیری از گسترش بیماری برای همه لازم الاجراء است»، گفت: تصمیم گیری در مورد زمان برگزاری کنکور، با عنایت به شرایط کرونا و رعایت پروتکل های لازم تنها در صلاحیت ستاد ملی مقابله با کروناست.

مخالفان به جای پاک کردن صورت مساله، راهکار عرضه دهند
دکتر حسین قنبری مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به مخالفت برخی برای برگزاری آزمون های سال ۹۹ همچون کنکور به ایسنا اظهار داشت: متاسفانه تلاش ها و اقداماتی که عده ای برای تعویق یا حذف کنکور سال ۹۹ و همینطور آزمون های دیگر انجام می دهند، به مراتب فشار و استرس زیادی را به خانواده ها و داوطلبان وارد میکند و تبعات این نوع فشارهای روانی برای داوطلبان آزمون های مختلف بویژه آزمون سراسری بیشتر از تبعات نگرانی های ناشی از مبتلا شدن به کرونا خواهد بود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مخالفان برگزاری کنکور به جای کوشش برای تعویق این آزمون دنبال راهکارهای منطقی برای تأمین سلامت داوطلبان باشند تصریح کرد: برگزاری این آزمونها با اجرای پروتکل های سختگیرانه و دقیق بهداشتی، امکان مبتلا شدن داوطلبان به ویروس کرونا را تقریباً می کاهد. اما تبعات برگزار نشدن این آزمون فشارهای اجتماعی و روانی داوطلبان، خانواده ها و جامعه را افزایش خواهد داد، ازاین رو باید بپذیریم آزمون ها هم بخشی از زندگی در شرایط کرونایی کشور است هستند و نمی توان آنها را نادیده گرفت.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت همینطور اشاره کرد: با توجه به این که تصویری روشن از آینده انتشار کرونا ویروس در جامعه وجود ندارد ازاین رو ما نمی توانیم برنامه ریزی در برای آینده آزمون های کشوری عرضه بدهیم به همین جهت مخالفان برگزاری آزمون ها همچون کنکور به جای پاک کردن صورت مساله برای تعویق این آزمون ها، سیستم آموزش کشور را برای ترم آینده با اختلال مواجه نکنند.
دکتر قنبری اظهار داشت: به هیچ عنوان امکان تعویق و یا حتی حذف آزمون های پیش رو را نداریم چون که همانطور که عنوان شد وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور نامشخص است و ما نمی توانیم آموزش پزشکی را تعطیل نماییم.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت همینطور با تاکید بر اینکه دانشجویان سال اول دوره دستیاری باید برای ترم آینده وارد چرخه درمانی کشور شوند، اظهار داشت: با تعویق برگزاری آزمون ها همچون آزمون دستیاری نیاز کشور به سیستم درمانی کشور با اختلال مواجه می شود و دانشجویان دوره دستیاری باید از از آغاز ترم بتوانند وارد بیمارستان های کشور شوند و ما نیازمند خدمات عرضه شده از جانب این دانشجویان در شرایط فعلی انتشار کرونا هستیم.

کنکور برگزار می شود
دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم در مورد زمان برگزاری کنکور و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار نمود: این ستاد بر مبنای اینکه بهترین آورده را برای مردم داشته باشد تصمیم می گیرد. نمایندگان مجلس همه بحث هایی که دارند دغدغه اصلی شان این است که خدای نکرده سلامت جامعه و سلامت داوطلبان به خطر نیفتد. به تبع آن ما هم بر طبق این اصل که سلامت داوطلبان مهم می باشد باید تصمیم بگیریم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که سلامت جسم یک مساله است و سلامت روان و روح مساله دیگر است. داوطلبان گاها چند سال خویش را در خانه محبوس کرده اند و استرس های زیادی را تحمل می کنند. همه بدانند که وقتی تصمیم می گیریم باید سلامت را جامع ببینیم. البته بله داوطلب نباید کرونا بگیرد اما از طرف دیگر هم نباید گرفتار استرس اضافه شود و بحث های تکنیکال را باید در پشت درهای بسته مطرح نماییم.
حقدوست با اعلان اینکه دانش آموزان و داوطلبان باید بدانند که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام تلاش خویش را می کنند که آنها در سالم ترین شرایط آزمون خویش را برگزار کنند، خاطرنشان کرد: درست است که تصاویری از حوزه های آزمون نشان میدهد که برخی داوطلبان ماسک خویش را پایین کشیده اند اما یک مرتبه دیگر ببینید که چقدر فاصله صندلی ها بیشتر شده و چقدر پروتکل های بهداشتی رعایت شده و حوزه ها خلوت تر شده اند. حتی کاغذ زمین گذاشته نشده است و ضدعفونی کامل انجام شده و برای ورود و خروج داوطلبان تمام مسائل رعایت شده؛ باآنکه رعایت پروتکل ها نقایصی هم داشته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: ما گوش به فرمان وزارت بهداشت هستیم. برای ورود و خروج داوطلبان هم در طول دو آزمون اخیر تجارب مهمی کسب کرده ایم. همینطور قبل و حین برگزاری جلسه آزمون داوطلبان را ترغیب میکنیم که ماسک خویش را حتی برای لحظاتی برندارند.
حقدوست اشاره کرد: برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه تغییری نداشته و فکر می کنم این جمله قوی، محکم و یکپارچه به جامعه اعلام گردد که کنکور برگزار می گردد و دراین زمینه نباید تردید ایجاد نماییم. اگر شرایط عجیب و عوض شد و مختصات تغییر نمود و قانونگذاران پس از جمع بندی خواستند تغییری در زمان برگزاری کنکور ایجاد کنند ما گوش به فرمان هستیم. تا آن لحظه همت می نماییم که به بهترین شکل آزمون را برگزار نماییم.

حذف کنکور فعلا اجرایی نیست/برخی دنبال فالوئر هستند
دکتر ابراهیم خدایی هم در گفت و گو با ایسنا، در مورد آخرین تصمیم وزارت علوم و مسؤلان کشوری برای حذف کنکور و شیوه پذیرش در دانشگاه ها تصریح کرد: بعضی از رشته های دانشگاه ها و موسسات آموزشی بسیار پر طرفدار بوده و رقابت در میان رشته هایی نظیر رشته های علوم پزشکی بسیار سنگین است و داوطلبان برای ورود به دانشگاه های بزرگ رقابت می کنند. ازاین رو با عنایت به تقاضای زیاد، تراکم و پراکندگی نمرات نمی توانیم پذیرفته شدگان این دانشگاهها را تفکیک نماییم و فعلا به جز آزمون نمی توانیم راهکاری برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها داشته باشیم.
دکتر خدایی خاطرنشان کرد: هم اکنون داوطلبان ورود به دانشگاه ها به خصوص در رشته های پرطرفدار برنامه ریزی های خویش را انجام داده اند و ما نمی توانیم ۱۰ روز باقی مانده به آزمون اعلام نماییم شماها که ۴ سال برای این آزمون برنامه ریزی کرده اید، برنامه ریزی های خویش را کنار بگذارید؛ ضمن اینکه جایگزین اجرایی پذیرش بدون کنکور هم وجود ندارد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: کنکور سال جاری باید برای رشته های پر تقاضای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برگزار گردد.
وی اظهار داشت: ما هم اکنون در کشور با این مسئله مواجه هستیم که حدودا تمامی افراد مرتبط، غیر مرتبط، مسئول و غیر مسئول در مورد برگزاری آزمون ها و مسائل اینچنینی اظهار نظر می کنند. طبیعتا آنچه که برای سازمان سنجش بعنوان دستگاه اجرایی مهم می باشد اجرای قانون است و قانون هم همان مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.
دکتر خدایی افزود: طبیعتا سازمان سنجش بر مبنای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه های خویش را در مورد آزمون ها پیش خواهد برد. نمی گردد یک فردی خود عضو ستاد باشد اما مصوبه ستاد را زیر سوال ببرد و انتظار داشته باشد که سازمان سنجش به آن پاسخ بدهد. طبیعتا اگر قرار باشد تاریخ برگزاری آزمون ها تغییر کند، ستاد در این زمینه تصمیم می گیرد و ما هم به آن عمل خواهیم کرد؛ ضمن اینکه تا کنون هم تمامی تاریخ های برگزاری آزمون ها بر مبنای تصمیمات ستاد برگزار شده است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: من برگزاری کنکور سراسری را ساده تر از آزمون دکتری می دانم؛ چون که هم اکنون متوسط تعداد داوطلبین هر حوزه ۴۰۰ نفر است اما در کنکور ما این آزمون را در ۴۰۰ شهر و در ۳۰۰۰ نقطه برگزار می نماییم اما آزمون دکتری در ۱۴۳ نقطه انجام می شود. این در حالیست که تراکم داوطلب در آزمون سراسری در هر حوزه ما کمتر از ۱۵۰ نفر است. ضمن اینکه ما سال قبل برای کنکور سراسری ۷۸ هزار نفر عوامل اجرایی داشتیم اما سال جاری این تعداد به ۱۱۵ هزار افزایش یافته است.
وی افزود: ما از نظر اجرایی برای برگزاری آزمون مشکلی نداریم و تحت هیچ عنوان هم مسافرتی جهت شرکت در کنکور شهری دیگر، اتفاق نخواهد افتاد اما در هر صورت اگر تغییری در برگزاری زمان آزمون ها اتفاق بیفتد باید بر مبنای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشد و من از داوطلبان انتظار دارم صرفاً به اطلاعیه های سازمان سنجش توجه نمایند. چون که این سازمان فقط بر مبنای مصوبات بالادستی اقدام می کند.

نظارت وزارت بهداشت به پروتکل های اجرایی آزمون ها
دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت به تشریح جزئیات پروتکل های بهداشتی آزمون های پیش رو در کشور پرداخت و به ایسنا اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که آزمون ها به سبب انتشار کرونا در کشور لغو نشوند؛ به همین جهت پروتکل های بهداشتی برای برگزاری آزمون های ایمن تدوین کرده ایم.
ایشان سپس خاطرنشان کرد: برپایه استانداردهایی که ما در پروتکل های بهداشتی برگزاری آزمون های سراسری در نظر گرفته ایم، میزان فضایی که باید برای هر فرد اختصاص داده شود افزایش یافته است و می توان گفت سلامت دانشجویان با اجرای دقیق این پروتکل تأمین خواهد شد.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: ما برای شرایط مختلف برگزاری آزمون ها پروتکل های متفاوتی را تنظیم کرده ایم مثلاً اگر آزمون در یک فضای سرپوشیده برگزار گردد یک نوع پروتکل و اگر هم در فضای باز برگزار گردد پروتکل های دیگری را اجرا خواهیم کرد اما در فضای سرپوشیده آزمون ها باید تهویه مناسبی قرار داشته باشد و تعداد افرادی که در این فضا قرار می گیرند باید استاندارد باشد؛ ضمن اینکه زمان حضور افراد در حوزه های امتحانی هم باید مطابق دستورالعمل باشد.
دکتر رئیسی تصریح کرد: برپایه پروتکل های تدوین شده برای موارد فوق، از ورود افراد دارای علامت به حوزه های برگزاری آزمون های سراسری جلوگیری می کنیم؛ ضمن اینکه داوطلبان بیمار به هیچ عنوان نباید در جلسه آزمون حضور داشته باشند در این شرایط است که می توانیم عنوان نماییم که پروتکل های اجرای آزمون ها رعایت شده اند.
وی در ادامه اشاره کرد: وزارت بهداشت مسئول نظارت بر روش اجرای پروتکل های بهداشتی در آزمون های پیش روی کشور است و این وزارتخانه در نظارت های خود بر روش اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی در حوزه های برگزاری امتحان تاکید دارد و اگر در مناطق قرمز و یا حتی سفید این پروتکل ها با دقت اجرایی نشوند امکان برگزاری آزمون در آن حوزه وجود ندارد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: داوطلبان باید پیش از برگزاری آزمون ها در سامانه خود اظهاری ثبت نام کنند و بر این اساس شرایط برگزاری آزمون برای داوطلبانی که به این ویروس مبتلا و یا مشکوک هستند متفاوت خواهد بود.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، وقتی صحبت از کنکور می شود، همیشه یکی از بحث های داغ، استرس و نگرانی ها، ناشی از ماهیت این آزمون سرنوشت ساز و به دنبال آن قبولی یا عدم قبولی در رشته مورد نظر داوطلب و خانواده وی است؛ استرس ها، مشکلات و حواشی کنکور طبیعتا می تواند برای داوطلبان و همینطور خانواده هایی که ماه ها و یا گاها سال ها برای عبور از این سد سرمایه گزاری نموده اند، نتایجی بسیار مخرب و غیرقابل جبران به دنبال داشته باشد.
از سوی دیگر شرط سنی ورود به برخی رشته ها و دانشگاه های خاص شرایط استرس زایی برای برخی داوطلبان فراهم آورده؛ ضمن اینکه با تعویق کنکور برخی داوطلبان که خویش را جهت شرکت در این ماراتن علمی آماده کرده اند مشمول شرایط نظام وظیفه می شوند و عملا نمی توانند برای سالهای بعد در این رقابت حاضر شوند.
بنابراین با عنایت به مباحث مطرح شده از جانب مسؤلان ذی ربط و متولی این امر، بهتر است افراد مسئول و غیر مسئول به جای دامن زدن به حواشی، دوچندان کردن استرس و نگرانی داوطلبان، از اظهارنظرهای هیجانی و غیرکارشناسی دراین زمینه خودداری کرده و تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و مسؤلان ذی ربط باشند و اجازه دهند متولیان امر با در نظر گرفتن حساسیت شرایط فعلی و همینطور نیازهای آتی دانشگاه ها و موسسات آموزشی تصمیماتی که با نظر کارشناسی عرضه می شوند، را به صورت درست، علمی و منطقی اجرایی کنند.





منبع:

1399/05/13
12:04:16
5.0 / 5
1370
تگهای خبر: پزشكی , خدمات , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog