پرتو بلاگ
معاون علمی رئیس جمهور مطرح كرد؛

ارتقای بهره وری انرژی با نقش آفرین کردن نخبگان در ساحت حکمرانی

ارتقای بهره وری انرژی با نقش آفرین کردن نخبگان در ساحت حکمرانی

به گزارش پرتوبلاگ، معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: تلاش می نماییم به کمک جامعه نخبگانی، شرکتهای دانش بنیان و فناور، مسائل حوزه انرژی را در ساحت حکمرانی حل نماییم.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رویداد نوآوری بهره ور در عرصه انرژی با هدف شناسایی، توانمندسازی و پشتیبانی از ایده ها و طرح های نوآورانه کارآمد در ارتقای راندمان تولید، انتقال، توزیع و مصرف انرژی اجرا شد.
روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در سومین دوره این رویداد با اشاره به استفاده از فناوری و نوآوری ها در فرایند راندمان و حکمرانی نخبگان در این حوزه به عنوان دو مؤلفه مهم ارتقای راندمان انرژی گفت: مبحث حکمرانی در عرصه انرژی یکی از لزوم هایی است که ارتقای فرایند راندمان را محقق می کند. تلاش می نماییم به کمک جامعه نخبگانی، شرکت های دانش بنیان و فناور، مسائل این حوزه را در ساحت حکمرانی حل نماییم.
وی دو مبحث اصلاح حکمرانی اقتصاد انرژی و آماده کردن فضا برای ارتقای فرآیندها با بهره گیری از تکنولوژیهای جدید و نوآوری را چاره ارتقای راندمان دانست و اضافه کرد: مبحث ارتقای راندمان انرژی، امری راهبردی است و آمارها نشان میدهد بین کشورهای دارای راندمان انرژی بالا و پایین، دو درصد اختلاف رشد فقر وجود دارد. بنظر می رسد ارتقای فرآیندها و رویه ها در حوزه حکمرانی، به کمک نخبگان از یک سو و ورود فناوری و نوآوری ها به این عرصه می تواند ارتقای راندمان انرژی را تحقق ببخشد.
دهقانی، با اشاره به ظرفیتهای قانون جهش تولید برای ارتقای راندمان انرژی و نقش آفرین کردن فناوری ها در این زمینه اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان و فناور هم در این حوزه تلاش می کنند و قانون جهش تولید دانش بنیان با ظرفیتهای گوناگونی که در دل خود دارد، می تواند زمینه های لازم برای ارتقای راندمان را فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه باید به حوزه تولید و توزیع انرژی، توجهی جدی صورت گیرد، افزود: صنعت انرژی کشور ما از حیث تولید، توزیع و حتی مصرف، صنعتی کهنه و قدیمی است. سایر کشورها با حجم کمتری از نیروی انسانی، صرف هزینه، انرژی و زیرساخت، به تولید و توزیع انرژی می پردازند و بشکلی بهینه مورد مصرف قرار می دهند.
وی با اشاره به نقش فناوری، تحقیق و توسعه و حضور شرکت های دانش بنیان و فناور در ارتقای راندمان انرژی اظهار داشت: باید از ظرفیتهای قانون جهش تولید در حوزه ارتقای راندمان استفاده گردد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه باید قبل از توسعه و سرمایه گذاری حوزه انرژی، میزان صدمه های زیست محیطی، هدررفت ها و بازدهی را مورد توجه، بازبینی و اصلاح قرار دهیم، اضافه کرد: ناچار هستیم در توسعه مصرف انرژی همگام با اقتضائات روند دنیا پیش برویم. احتیاج به مصرف انرژی مدام رو به افزایش است. البته مصرف انرژی در صورتیکه بهینه بوده و راندمان بالا باشد، نشان دهنده توسعه است.
وی اضافه کرد: در این وانفسای کمبود انرژی و تقاضای رو به افزایش، یک رویکرد می تواند ایجاد منابع جدید انرژی با هزینه های هنگفت باشد که تا مدت زمانی محدود، پاسخ گوی نیاز جامعه خواهد بود، به نظر من کارآمدترین رویکرد در عرصه انرژی، سرمایه گذاری در ارتقای راندمان است تا این که منابع جدید انرژی ایجاد نماییم.
دهقانی با تأکید بر اینکه طراحی نظام ارتقای راندمان و استفاده از انرژی های نو، باید به شکلی باشد که ذی نفعان فعلی حوزه انرژی و راندمان را مد نظر قرار دهد، افزود: باید بازی راندمان انرژی را به شکلی بازطراحی نماییم که ذی نفعان فعلی حذف نشوند. اگر بازیگران قبلی را به نحوی در مدل جدید دخیل نماییم، ارتقای راندمان می تواند کارآمد و اثرگذار باشد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری به مهم ترین چالش های موجود بر سر راه ارتقای نظام راندمان اشاره نمود و اضافه کرد: بعضاً موازی کاری ها، منافع متعارض ذی نفعان، عدم اجرای صحیح ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف، ریسک بالای سرمایه گذاری در عرصه انرژی های نو و تجدیدپذیر باتوجه به نوسانات مصرف، عدم نقش آفرینی فناوری و قدیمی بودن ساختار و زیرساخت های راندمان از مهم ترین چالش های فراروی ارتقای نظام راندمان به شمار می روند.
دهقانی با اشاره به اینکه باید فرآورده های نفتی و حامل های انرژی را هم به بازار بزرگ راندمان انرژی اضافه نماییم، افزود: نوآوری و رسوخ فناوری یکی از لازمه های ارتقای راندمان است. باید بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست را بازطراحی و پروژه هایی را برمبنای آن طراحی نماییم.
بیان چالش ها و راه حل ها در عرصه راندمان انرژی
گفتنی است، سومین دوره از رویداد «نوآوری بهره ور در عرصه انرژی» با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با محوریت مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی، با حضور تعدادی از متخصصان، صاحب نظران و فعالان حوزه انرژی بامداد امروز در سازمان ملی راندمان ایران اجرا شد. شرکت کنندگان این رویداد که با هدف شناسایی، توانمندسازی و پشتیبانی از ایده ها و طرح های نوآورانه که منجر به ارتقای راندمان در تولید، انتقال، توزیع و مصرف انرژی انجام شد دیدگاه ها و نظراتشان را در محورهایی چون تولید انرژی، انتقال و توزیع انرژی، مدیریت مصرف انرژی و مدیریت عرضه کردند.


منبع:

1402/04/27
11:59:32
5.0 / 5
264
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , پروژه , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog