پرتو بلاگ
در یك نشست تخصصی مطرح شد؛

احصای 150 مسئله کلیدی در زیست بوم بازی های کامپیوتری

احصای 150 مسئله کلیدی در زیست بوم بازی های کامپیوتری

به گزارش پرتوبلاگ، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی از احصای ۱۵۰ مسئله کلیدی در زیست بوم بازی های کامپیوتری اطلاع داد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اولین نشست کارگروه مشترک صنایع خلاق گیم و بازی های کامپیوتری با حضور رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم ضمن بیان کارویژه های اصلی کارگروه ها اظهار داشت: طبق سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم مصوب شورایعالی و انقلاب فرهنگی و همینطور ماهیت این ستاد، نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حوزه صنایع خلاق، یک نقش توسعه ای و همراهانه است. ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم از راه تشکیل کارگروه هایش، کانونی برای گردهم آیی شبکه نخبگانی عرصه های اقتصاد خلاق، شبکه سازی و به دنبال آن اجتماع سازی، هم افزایی و همینطور انعکاس مطالبات زیست بوم مورد فعالیت از نگاه و زبان کنش گران و بازیگران اصلی آن حوزه است.
وی افزود: در حوزه صنعت بازی های کامپیوتری با محوریت اقتصاد خلاق و دانش بنیانی، کانون اصلی، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری است و ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و معاونت علمی و فناوری در جهت کمک و ایفای نقش توسعه ای در کنار بازیگران اصلی این عرصه با محوریت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نقش ایفا می کند.
حسنلو ضمن اشاره به بررسی مسائل کلیدی حوزه گیم بازی کامپیوتری، تصریح کرد: با عنایت به حضوری که در زیست بوم بازی های کامپیوتری داشته ام و طبق بررسی های قبلی، تابحال حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مساله کلیدی احصاء شده که این کارگروه بر مبنای اولویت و امکان تعریف پروژه های پیشرانی که بتوانند به توسعه زیست بوم کمک کنند، فعالیت خواهد داشت.
محمد امین حاجی هاشمی، رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم در ادامه اظهار داشت: نظام مسائل احصا شده در شورایعالی فضای مجازی و سایر دستگاههای مرتبط هم به صورت اولیه احصاء شده است. اولویت ما اینست که برای حل همان مسائل سطح بندی شده، اقدام نماییم.
وی افزود: هم اکنون با توجه به شرایط موجود، راهبرد ما اینست که در یک بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت بر مبنای حرکت های مقطعی اما پیشران، با عملیاتی ترین و اجرایی ترین مواجهه برای حل مسائل این صنعت با رویکرد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و اقتصاد خلاق اقدام نماییم.
حاجی هاشمی اضافه کرد: نظام مسائل حوزه بازی های کامپیوتری با تاسیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری شکل گرفته است.
مهدی جعفری جوزانی، فعال حوزه بازی و انیمیشن هم در مورد مشکلات بازی سازها به مواردی پرداخت که همچون آنها میتوان به درآمد نسبتاً پایین بازی سازها، عدم بازارسازی مناسب، نبود بسترهای لازم جهت معرفی بازی ها به جامعه و … اشاره نمود.
برخی حاضران در این کارگروه هم به عدم بهره گیری کامل از فرصت ها و ظرفیتهای بالای این حوزه با وجود سهم بالای گیم و بازی های کامپیوتری در خلق ارزش اقتصادی و توان این عرصه در افزایش تولید ناخالص ملی و هم ظرفیت اشتغالزایی این صنعت اشاره و تلاش برخی کشورها بخصوص کشورهای منطقه و حتی همسایه برای ورود و تقویت این صنعت و برنامه های در حال اجرای شان برای بالابردن سهم این عرصه از اقتصاد خلاق در توسعه اقتصادی خویش را مورد بحث قرار دادند.
در ادامه، اعضای حاضر در کارگروه، برخی موانع از جنس سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و حتی موانع در لایه مسؤلان حاکمیتی را برشمردند. در ادامه لزوم ایجاد و تقویت درک سیاستی و تنظیم گری و اقتصادی در لایه حکمرانی نسبت به ظرفیت ها، توانمندی ها، خلاءها و موانع توسعه فعالیت، موانع زیرساختی همچون فیلترینگ و سایر موارد فعالان، بازی سازان، جامعه مخاطب، و بازیگران این زیست بوم مورد بحث قرار گرفت.
گفتنی است، کارگروه گیم و بازی های کامپیوتر ایذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی از راه ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با محوریت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، تشکیل و در جهت احصاء نظام مسائل، راهکارهای قابل ارایه، تعریف پروژه های پیشران این حوزه فعالیت خواهد داشت.


منبع:

1402/07/09
08:46:02
5.0 / 5
229
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , پروژه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog