پرتو بلاگ
توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفت؛

طراحی و ساخت سامانه تولید بذر مصنوعی ارکیده

طراحی و ساخت سامانه تولید بذر مصنوعی ارکیده

به گزارش پرتوبلاگ، محققان دانشگاه تربیت مدرس در چارچوب یک رساله دکتری موفق به طراحی، ساخت و ارزیابی سامانه تولید بذر مصنوعی شدند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، تکنولوژی بذر مصنوعی، ابزاری بالقوه به منظور تسریع و تسهیل تولید کلون های گیاهان نسبت به بذر است. امروزه روش کپسوله کردن ریزنمونه ها برای تولید بذرهای مصنوعی به ابزاری مهم در تکثیر گیاهان تبدیل گشته است.
ماندانا محفلی، دانش آموخته دکتری تخصصی مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس که در چارچوب رساله دکتری خود با راهنمایی سعید مینایی و با استفاده از حمایت های بنیاد ملی علم ایران موفق به اجرای این طرح شده است، اظهار داشت: فناوری بذر مصنوعی روشی است که با استفاده از آن میتوان ریزنمونه های رویشی، جنین های پیکری، جوانه ساقه، پروتوکورم یا هر بافت دیگری که بتواند یک گیاه کامل را به وجودآورد کپسوله و ذخیره سازی کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه این روش بعنوان جایگزینی برای بذر معمولی بوجود آمده است و به صورت موفقیت آمیزی در مزرعه یا گلخانه و همینطور به صورت کاشت مکانیکی در سطح تجاری توسعه یافته در رابطه با علت انتخاب گل ارکیده برای ساخت سامانه تولید بذر مصنوعی اظهار داشت: گل های ارکیده، یکی از بزرگترین و تکامل یافته ترین گروه ها در بین نهاندانگان و گیاهان گلدار هستند و اهمیت زیادی از لحاظ زینتی و دارویی دارند. همینطور نقش بسیار مفیدی برای تعادل اکوسیستم جنگل ایفا می کنند، بنابراین این گیاه، در بازار بین المللی گرانقیمت است. بر همین اساس، تقاضا برای کیفیت بالای ارکیده روزبه روز با عنایت به محبوبیت آن در صنعت باغبانی افزایش خواهد یافت.
محفلی تصریح کرد: امروزه تولید ارکیده به یک صنعت میلیون دلاری در کشورهایی مثل تایلند، استرالیا، سنگاپور، مالزی و چند کشور دیگر تبدیل گشته است و برخی ارقام آن هم اکنون سهم قابل توجهی از تجارت کل گل در دنیا را دارد. این در شرایطی است که در کشور ما نشاء این نوع گل ‎ از راه برخی از شرکت ‎ ها و در برابر خروج قابل توجهی ارز وارد کشور می ‎شود. هم اکنون بخش زیادی از جمعیت ارکیده های وحشی از رویشگاه های طبیعی جمع آوری شده و جمعیت گونه وحشی این گل هم به دلیل ازدست رفتن تنوع زیستی، تجارت غیرقانونی و مصرف توسط مردم محلی به سرعت درحال کاهش است.
وی افزود: برای تولید بذر مصنوعی ارکیده که عمر انبارماندنی قابل توجهی داشته و در محیط کشت قادر به جوانه زنی باشد، احتیاج به طراحی و ساخت سامانه ای کاملا مکانیزه وجود داشت که بتواند در شرایط کاملا استرلیزه و بدون دخالت دست قادر به تولید بذر بوده و احتمال بروز هر گونه آلودگی میکروبی و قارچی که مانع جوانه زنی بذرها در محیط کشت می شود را به حداقل ممکن برساند.
محفلی افزود: در این تحقیق به منظور طراحی و ساخت این سامانه و تولید بذر مصنوعی ارکیده، از فرآیند کپسول سازی خودکار که روشی سریع برای تولید بذر مصنوعی است، استفاده کردیم و با این روش، یک دستگاه کپسوله سازی خودکار که می تواند کپسوله کردن جنین های پیکری ارکیده را با موفقیت به انجام برساند، طراحی و ساخته شد.
محفلی در انتها تصریح کرد: این دستگاه در اداره ثبت اختراعات پتنت ایران هم به ثبت رسیده و تأیید شده و برای گرفتن تأییدیه جهانی به آمریکا هم ارسال شده است. با وجود آنکه در دوره فعالیت تحقیقاتی، همه گیری کرونا، روند تحقیق را مختل می کرد اما توانستیم با تأمین تجهیزات، این طرح را با موفقیت به پایان برسانیم.


منبع:

1402/07/10
15:26:17
5.0 / 5
222
تگهای خبر: اقتصاد , تحقیقات , تكنولوژی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog