پرتو بلاگ
معاون صندوق خبر داد؛

صندوق نوآوری بدنبال افزایش میزان حمایت های خود از دانش بنیان ها

صندوق نوآوری بدنبال افزایش میزان حمایت های خود از دانش بنیان ها

به گزارش پرتوبلاگ، معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری از برنامه صندوق برای افزایش میزان پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان اطلاع داد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست «آشنایی با قوانین جدید دانش بنیان و حمایت های مالیاتی و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی» با همکاری صندوق نوآوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و اتاق تجاری تهران اجرا شد.
در این جلسه روح الله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری، رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، فرین فردیس عضو هیئت رئیسه اتاق تجاری تهران، شهاب جوانمردی عضو هیئت رئیسه اتاق تجاری تهران و علیرضا شجاع مرادی مدیر برنامه اعتبار مالیاتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشتند.
شرکت های دانش بنیان، تجربه سیاستی خوبی را برای کشور رقم زدند
در این جلسه دکتر روح الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی ضمن تشریح زمینه های پیدایش اقتصاد دانش بنیان در کشور، اظهار داشت: در طول سالهای اخیر شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کردند و باید قدردان آنها بود که تجربه سیاستی خوبی را برای کشور رقم زدند.
وی اضافه کرد: زمانی تعبیر از دانش بنیان این بود که یک بحث زینتی در کنار اقتصاد کشور است، اما شرکت های دانش بنیان بار خیلی از روی دوش کشور برداشتند و در اقتصاد حرف برای گفتن دارند و کارهای خوبی از خود بجای گذاشتند؛ همین مسئله سبب شده بتوانیم در جامعه و میان سیاستگذاران دفاع بهتری از اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.
معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد: صندوق نوآوری بر طبق قانون پشتیبانی از کسب وکارهای دانش بنیان مصوب سال ۸۹ مکلف به تامین مالی حوزه فناوری است، اما قسمتی از این قانون هنوز اجرا نشد، بطور مثال منابعی که برای تاسیس صندوق درنظر گرفته شده بود سه میلیارد دلار بود که معادل ریالی آن (سه هزار میلیارد تومان) اختصاص یافت که ارزش آن امروز باتوجه به نوسان نرخ ارز، کمتر و کمتر شده است. از طرف دیگر قرار بود هر سال نیم درصد از بودجه عمومی کشور به منابع صندوق اضافه شود که این امر در هیچ سالی محقق نشد.
ذوالفقاری افزود: این عدم تحقق قانون، محدودیت هایی را برای خدمات رسانی به شرکت های دانش بنیان ایجاد می کرد. البته در سالهای اولیه صندوق احتیاجی به این حجم از منابع نداشت چونکه جمعیت شرکت های دانش بنیان چندان زیاد نبود اما با افزایش تعداد این شرکتها طی سالهای اخیر این نکته آشکار شد که رکن مهم، برای توسعه زیست بوم نوآوری، تامین مالی است و اگر تامین مالی به درستی اتفاق نیفتد رشد هم ممکنست محقق نشود.
وی اشاره کرد: خوشبختانه در قانون جهش تولید دانش بنیان بندهایی قید شده است که درآمدهای جدید در دولت خلق می کند. مقرر است این درآمدها که از محل تعرفه واردات ماشین آلات و صادرات مواد خام حاصل می شود به صندوق نوآوری تزریق شود که در نهایت باردیگر صرف تامین مالی فناوری در کشور خواهد شد.
معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از دیگر نکات قانون جهش تولید دانش بنیان گسترش همکاری بانکها با اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری آنها در طرح های دانش بنیان با نظارت صندوق نوآوری است.
وی بعد از این به تشریح اقدامات صندوق نوآوری در امتداد پشتیبانی از اقتصاد دانش بنیان بعد از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان پرداخت.
ذوالفقاری در آخر اظهار داشت: رشد شرکت های دانش بنیان هنوز به شکل نظام مند نیست و بااینکه شرکت هایی داریم که رشد چندبرابری کرده اند اما هنوز اقتصاد دانش بنیان تا رسیدن به نتیجه مطلوب راه بسیاری در پیش دارد. تلاش ما این است که تعداد شرکت های دانش بنیان بیشتری را حمایت نماییم و اندازه حمایت های خودرا افزایش دهیم.
قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون مهمی و موثر در رشد اقتصاد دانش بنیان در کشور است
رضا اسدی فر، معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود. وی با اعلان اینکه قانون جهش تولید دانش بنیان، یک قانون مهمی و موثر در رشد اقتصاد دانش بنیان در کشور است، اشاره کرد: در ۲۰ سال اخیر روند رشدی را در بدنه زیست بوم نوآوری و فعالان آن طی کردیم، از طرف دیگر یک پروسه یادگیری سیاستی را در دولت و خود دولت شاهد بودیم. زمانی که قانون پشتیبانی از کسب وکارهای دانش بنیان در سال ۸۹ تصویب گردید یک درک از این زیست بوم وجود داشت و امروز درک دیگری وجود دارد.
وی افزود: معاونت علمی و فناوری در سال ۸۹ یک نهاد بسیار جوان بود. صندوق نوآوری نیز هنوز به وجود نیامده بود. از آن طرف خود حوزه دانش بنیان هم به رونق حالا نبود و شناخت جامعه از این حوزه نیز کم بوده است. با همه این شرایط قانون پشتیبانی از دانش بنیان نوشته شد که آن چه امروز می بینیم، حاصل اجرای قانون مصوب ۸۹ در کشور است که گفتمانی به نام گفتمان دانش بنیان به وجود آورده است. تمرکز قانون مذکور، پشتیبانی از شرکت های تکنولوژی محور بود.
معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: قانون پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان سبب پشتیبانی از ایجاد و رشد شرکت های نوپای تکنولوژی محور شد. در این سال ها که جلو آمدیم درک از زیست بوم بالاتر رفته است و خروجی خودرا در قانون جهش تولید دانش بنیان نشان میدهد. امروز با ورود به فضای اقتصاد دانش بنیان، درک از نوع سیاست گذاری در امتداد توسعه اقتصاد دانش بنیان و پیشبرد آن، کامل تر شده است.


منبع:

1402/07/21
14:51:51
5.0 / 5
284
تگهای خبر: اقتصاد , تكنولوژی , خدمات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog