پرتو بلاگ
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

لزوم طراحی الگوی حمکرانی برای شکل گیری تعامل بین حوزه و دانشگاه

لزوم طراحی الگوی حمکرانی برای شکل گیری تعامل بین حوزه و دانشگاه

به گزارش پرتوبلاگ، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بر لزوم طراحی الگوی حمکرانی برای شکل گیری تعامل بین حوزه و دانشگاه تصریح کرد و اظهار داشت: ما برای هر استانی هیات اندیشه ورز علم و فناوری راه اندازی کردیم و دانشگاه صنعتی امیرکبیر می تواند این هیات را راه اندازی کند نامه می زنم آنرا به میز شورا وصل می نماییم. در واقع ما نخبگان را به صورت گسترده در حکمرانی کشور مشارکت دادیم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر که بمناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه و با حضور علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه و حجت الاسلام روح اله رجبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد، بر لزوم تعامل این دو نهاد برای حل مشکلات کشور تصریح کرد و اظهار داشت: به صورت مثال چند سال پیش دانشجوی دکتری در دانشگاه تربیت مدرس داشتم که قصد داشت رشته پرستاری را از منظر قرآن بررسی کند که البته ما اسم طرح را "پرستاری حکیمانه" گذاشتیم. در پرستاری نظریات مختلف وجود دارد که بنده هم ساعت ها به این نظریه ها گوش کردم تا بر مبنای فهمی که کسب می کنم داوری داشته باشم. این دانشجو قصد داشت من استاد راهنمای وی باشم من با شرطی آنرا پذیرفتم در نهایت این دانشجو کارشناسی ارشد رشته علم و حدیث را از دانشگاه علوم و حدیث دریافت کرد و چندین مقاله آی اس آی هم نوشت و توانست به نظریه "پرستاری حکیمانه" برسد.
وی در مورد آخرین وضعیت اسلامی شدن علوم انسانی هم اظهار نمود: در این حوزه کارهای زیادی انجام شده است که بسیاری در جریان آن نیستند. در باب اقتصاد اسلامی هم بیشتر از ۵۰ استاد تمام یا دانشیاری که مدرس اقتصاد دانشگاهی هستند و در حد اجتهاد حوزه هم تحصیل کردند؛ طول می کشد ما اقتصاد کاملا اسلامی داشته باشیم با اینکه ما نظریه های اسلامی در این حوزه داریم. ده ها و صدها کتاب و هزاران مقاله در این حوزه نوشته شده است. ضمن این که انجمن های علمی حوزه مجموعه مقالات و کتاب های حوزه اسلامی شدن علوم انسانی را جمع آوری کرده و به ۳۰ جلد کتاب تبدیل گشته است.
حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: این که چرا از کارهایی که در حوزه اسلامی شدن علوم انسانی صورت گرفته استفاده نمی گردد، باید گفت مگر بانکداری ما غربی است ما می خواهیم بانکداری غربی داشته باشیم کجای دنیا ۲۴ یا ۲۵ درصد به سرمایه سود می دهند. مشکل جدی که داریم و اگر این مشکل رفع نشود نمی توانیم اوضاع را درست نماییم اینست که ما باور نداریم اداره کشور با علم امکان دارد. ما باور نداریم اگر بانک را اصلاح نماییم باید نظریه پشت آن باشد هر تصمیم کشور باید پیوست علمی آنرا داشته باشد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: نمی شود بدون نظریه نقشه راه نوشت، باور نداریم با نظریه های علمی میتوان مشکلات را حل کرد متاسفانه اغلب این دیدگاه را می پذیرند اما در اجرا به آن عمل نمی کنند. در حالیکه خیلی از آنها خودشان استاد هستند. یکی از کارهایی که در شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام دادم اینست هر سیاست یا مصوبه ای که بخواهد تصویب شود باید پشتوانه یا پیوست علمی داشته باشد و محکم در این حوزه ایستاده ام.
وی خاطرنشان کرد: محققان ما در علوم انسانی جهاد خویش را انجام دادند مشکل ما با مدیران و سیاستگذاران این حوزه است که این عقبه دانشی را بکار نمی برند فرقی نمی کند مدیران حوزوی یا دانشگاهی باشند.
این استاد دانشگاه به تعریف علم دینی از دیدگاه شهید مطهری پرداخت و اظهار داشت: علم دینی علمی است که برای جامعه دینی مفید باشد. آیت الله جوادی آملی هم می فرماید علوم تجربی تفسیر کتاب تکوین است حوزویان تفسیر کتاب تشریح می کنند و دانشگاهیان هم تفسیر کتاب تکوین می کنند؛ بنابراین هر دو دینی هستند.
حجت الاسلام خسروپناه در مورد حکمرانی علم از راه فناوری هم اضافه کرد: من تاکید کردم دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه تبدیل گردد. ما به جهت اینکه این قرارگاه شکل بگیرد چهار ستاد شامل ستاد دانش و فناوری، ستاد فرهنگی اجتماعی، ستاد تعلیم و تربیت و ستاد خانواده و زنان تشکیل دادیم و در ذیل این ستادها میز را تعریف کردیم. مثلاً میز علوم مهندسی داریم استادانی که حرفی برای گفتن دارند می توانند در آن میز تصمیم بگیرند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما برای هر استانی هیات اندیشه ورز علم و فناوری راه اندازی کردیم و دانشگاه صنعتی امیرکبیر می تواند این هیات را راه اندازی کند نامه میزنیم آنرا به میز شورا وصل می نماییم. در واقع ما نخبگان را به صورت گسترده در حکم رانی کشور مشارکت دادیم.




منبع:

1402/09/29
21:49:42
5.0 / 5
331
تگهای خبر: اقتصاد , دانشگاه , صنعت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog