پرتو بلاگ
رئیس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران:

با جهان متصل تر به فضای جهانی مجازی مواجه هستیم

با جهان متصل تر به فضای جهانی مجازی مواجه هستیم

به گزارش پرتوبلاگ، رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اعلان اینکه با جهان متصل تر به فضای جهانی مجازی  مواجه هستیم، اظهار داشت: علوم انسانی باید بازسازی شود تا بتواند نسل ایرانی با منابع جهانی تربیت کند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، سید سعیدرضا عاملی در آیین گرامیداشت روز جهانی آینده که امروز در فرهنگستان علوم برگزار شد، با مبحث «آینده علوم اجتماعی در پرتو نظام ارتباطی کوانتومی فازی: جامعه و اجتماعی شدن جدید» با طرح این سوال که با چه جامعه ای مواجه هستیم و پیشبینی ها بر جامعه آینده چیست؟ اظهار نمود: فناوری ها یک اثر اولیه دارند و بعد در جامعه نهادینه می شوند.

وی ضمن اشاره به روش شناسی اظهار داشت: طبق گزارش ۲۰۲۳ مجمع جهانی اقتصاد، در ده سال آینده، "چالش های زیست محیطی" اولین چالش جهانی خواهد بود و در دو سال پیش رو، بحران "تأمین هزینه های زندگی" شدیدترین چالش جهانی است. همینطور چالش هایی نظیر عدم موفقیت در کاهش مشکلات آب و هوایی، عدم موفقیت در انطباق با تغییرات آب و هوایی، بلایای طبیعی و حوادث شدید آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیست محیطی و فروپاشی اکوسیستم، مهاجرت غیر دواطلبانه جمعیت بزرگ، بحران های منابع طبیعی، فرسایش انسجام اجتماعی و دو قطبی شدن اجتماعی، فراگیری بحران ها سایبری و ناامنی سایبری، رودررویی اقتصای جغرافیایی و تخریب گسترده محیط زیستی از چالش های ۱۰ سال آینده و پساکرونا است.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: وضعیت اقتصادی جهان به صورت نابرابر درحال رشد است تا جایی که بررسی ها نشان داده است که یک سوم جهان جهان زیر ۳۰ دلار درآمد دارند، بیشتر از ۸۲۰ میلیون نفر هم اکنون گرسنه هستند که بیشتر آنها زنانی هستند که مجبورند آخرین و کمترین غذا را بخورند.

وی افزود: از طرفی، ما با "جامعه دوفضایی شده" روبرو شده ایم که انسان و جامعه بین این دوفضا گرفتار چالش های جدی شده اند، بین فضای فیزیکی و فضای مجازی دو فضایی شدن زمان، دوفضایی شدن مکان، دوفضایی شدن کار و دو فضایی شدن انرژی مواجه هستیم. اتفاقات ماهیتی هم رخ داده است که فاصله حرکت و زمان را بی معنا کرده است و حضور همه جا حاضر را بوجود آورده است، منبع شدن اغلب کاربران اتفاق می افتد.

عاملی با تکیه بر دوئیت های فرهنگی و اجتماعی و شکل گیری هویت های مردد و هویت های دوگانه اظهار داشت: به نظر می آید پارادایمی بر کل علوم اجتماعی جدید سایه افکنده است که بستر جدیدی از نظریه ها و مطالعات اجتماعی را به وجود می آورد، این دوییت ها شامل دوییت بومی – مدرن بودن فرهنگ و جامعه، دوییت بومی – جهانی شدن فرهنگ و جامعه و دوییت واقعی مجازی بودن فرهنگ فرهنگ و جامعه است.

وی با تمرکز بر فرهنگ افزود: فرهنگ یک عمل اجتماعی است، فرهنگ ابعاد علمی دارد فرهنگ نزدیک و دور معنا دارد، منبع فرهنگ هم باید در نظر گرفته شود، در این حوزه فرهنگ برآمده از زندگی واقعی و مجازی، فرهنگ برآمده از تعامل با هوش مصنوعی و فرهنگ دو یا چند فضایی شده مدنظر است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار داشت: پیشبینی پذیر شدن آینده جامعه در پرتو فهم داده بنیان امکان پذیر است، کنش یا واکنش سبک داده ای دارد و کاملا قابل ردیابی است.

وی با تکیه بر امتداد پیدا کردن ظرفیت و منطق هوش انسان در شکل گیری تکنولوژی های جدید افزود: کریستوف مورین اعتقاد دارد که هوش توانایی سازگاری با تغییرات دارد، سازگاری از جنس فهم و چاره مواجهه با مشکلات است و باعث دیدن وضعیت و فهم عیق نسبت به گره های کور و نادیده فردی و اجتماعی است.

عاملی در رابطه با نتایج فناوری افزود: پیچیده شدن انسان و جامعه انسانی مساله مهم علوم اجتماعی در ارتباط با فناوری های نوین است ازاین رو انسان امتداد یافته و اجتماع متصل انسانی در جهان جدید است. جامعه ناشی از فناوری های نوین این امتداد را فراهم می آورد. چت جی پی تی ۳۰ هزار داده است محصول اجتماعی هوش است و بزرگتر از هوش یک آدم است،

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه با جهان متصل تر به فضای جهانی مجازی مواجه هستیم، اظهار داشت: علوم انسانی باید بازسازی شود تا بتواند نسل ایرانی با منابع جهانی تربیت کند، ۵.۴ میلیارد نفر متصل به اینترنت هستند و رایانه­ های کوانتومی و تبدیل قطعیت به عدم قطعیت و نزدیک شدن مرز ۰ و ۱ در جهان امروز مدنظر است. کوانتوم ریزپردازش است و چیزی از حالات ما مغفول نمی ماند چیزی که از ذهن می گذرد عین حقیقت است، بنابراین آرمان تحقق پذیر است.

وی در رابطه با روش شناسی برای فهم اجتماعی جامعه امروز و آینده اظهار داشت: مقام معظم رهبری در گام دوم از منطق پسانگر بهره برده اند تا برای رسیدن به تمدن نوین انسانی امروز مدنظر باشد، نگاه به آینده علوم اجتماعی و نسبت آن با فناوری های نوین مستلزم نگاه به حال و فهم روندهای آینده فناوری است – توجه به روش پسانگر است. علوم اجتماعی در آینده صرفا با مسائل انسانی سروکار ندارد بلکه سایبورگ­ها و توسعه دامنه مسائل آنها حوزه مطالعات اجتماعی را به خود اختصاص می دهد، ذهن اگر خودکار شود، دامنه کلیشه ای پیدا می کند.

عاملی با تکیه بر داده بنیان شدن علوم اجتماعی و لزوم پیوند چند رشته ای علوم اجتماعی، افزود: حجم داده در سال ۲۰۲۵ به ۱۷۵ زتابایت خواهد رسید. ازاین رو محققان علوم اجتماعی با حجم عظیمی از داده ها برای مطالعه پدیده های اجتماعی مواجهند که منبع ارزشمندی برای تحلیل و درک آنها و نوآوری های علوم اجتماعی به حساب می آید. علوم اجتماعی داده مبنا از این داده ها برای تقویت زیر ساختهای داده ای خود به منظور انجام تحقیقات مبتنی بر داده و محاسبات استفاده می نماید.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار داشت: در گذشته کنش، خود پژوهش بود، اما در بستر داده ای کنش خودش داده است، ازاین رو حرکت از علوم اجتماعی قیاسی و استقرایی به سمت علوم اجتماعی زنده الگوریتمی کوانتومی باید مدنظر باشد. این پدیده بسیار منصف خواهد بود.





منبع:

1402/12/16
11:12:38
5.0 / 5
203
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog