پرتو بلاگ

سامانه ای مبتنی بر تصویربرداری اشعه ایكس برای آموزش دانشجویان مهندسی و پزشكی

سامانه ای مبتنی بر تصویربرداری اشعه ایكس برای آموزش دانشجویان مهندسی و پزشكی

به گزارش پرتوبلاگ محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر سامانه آموزشی تصویربرداری مبتنی بر اشعه ایکس را برای دانشجویان رشته های مهندسی و پزشکی پیاده سازی کردند.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، یاسمن شیخ الاسلامی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «طراحی مفهومی یک سامانه جامع تصویربرداری مبتنی بر اشعه ایکس برای ایجاد مراکز تصویربرداری چند منظوره»، هدف از اجرای این طرح را ایجاد بسته نرم افزاری آموزشی مشابه با Gate مبتنی بر ابزار مونت کارلو Geant4 به منظور پیاده سازی دستگاههای تصویربرداری که اساس کارکرد آنها اشعه ایکس است، عنوان نمود.
وی افزود: از آنجایی که ابزار مونت کارلو Geant4 بر مبنای زبان C++ نوشته شده است، با عنایت به آنکه برنامه نویسی با این ابزار احتیاج به یادگیری دانش C++ دارد، امکان دارد برای تمامی کاربران آسان نباشد، ازاین رو بسته شبیه ساز مونت کارلو Gate با هدف بررسی سیستم های تصویربرداری کامپیوتری چون SPECT، PET و.... بوجود آمد که در مقایسه با Geant4 که احتیاج به یادگیری زبان C++دارد، یادگیری آن آسان تر بوده و به جای نوشتن کدهای C++ معادل دستورات به صورت خط فرمان در کتابخانه ها نوشته شده است.
شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه در ابتدا تلاش شد تا پیاده سازی دستگاههای رادیولوژی، ماموگرافی، فلوروسکوپی و سی تی اسکن صورت گیرد، اظهار داشت: در قدم بعدی تلاش شد تا ارتباطی بین ابزار Geant4 و صفحه مرورگر برقرار شود به نحوی که کاربر بدون نصب داشتن ابزار Geant4 بتواند به بسته نرم افزاری طراحی شده که در بر گیرنده مثال هایی از پیاده سازی دستگاههای مذکور است، دسترسی یابد.
وی ضمن اشاره به کاربرد پروژه، اظهار داشت: هم اکنون تجهیزات و دستگاههای تصویربرداری نقش و جایگاه مهمی را در علوم پزشکی در بحث تشخیص به خود اختصاص داده اند، ازاین رو آگاهی و شناخت آنها متناسب با نیازهای بوجود آمده امری مهم می باشد. از طرفی با عنایت به هزینه و زمان سپری شده در ساخت دستگاه ها، شبیه سازی سیستم مورد نظر پیش از ساخت می تواند گزینه پیشنهادی مناسبی باشد.
مجری طرح با اشاره به اینکه این سامانه می تواند بعنوان یک سامانه علمی در بخش آموزش به خصوص برای آشنایی مقدماتی دانشجویان مهندسی، پزشکی مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کوشش برای ایجاد یک بسته نرم افزاری آموزشی مبتنی بر ابزار Geant4، ویژه برای دستگاههای مبتنی بر اشعه ایکس مانند رادیولوژی، ماموگرافی، فلوروسکوپی و سی تی اسکن، کوشش برای جایگزین کردن خط فرمان ها به جای کدهای سی پلاس پلاس، کوشش برای لینک برقرار کردن به محیط نمایش ابزار Geant4 بدون نصب داشتن آن بر روی سیستم هایی که دارای سیستم عامل لینوکس هستند، از مزیت های این پروژه به حساب می آید.
بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، سعید ستایشی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر استاد راهنمای این طرح بوده است.




منبع:

1399/12/04
13:41:25
0.0 / 5
521
تگهای خبر: پروژه , پزشكی , دانشگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog