پرتو بلاگ
وزیر علوم:

با چالش اشتغال دانش آموختگان مواجهیم

با چالش اشتغال دانش آموختگان مواجهیم

وزیر علوم با تاکید بر اینکه با چالش اشتغال دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهها مواجه هستیم، اظهار داشت: برای حل این چالش، دانشگاهها با اجرای برنامه مهارت افزایی و بازبینی دروس عملی و نظریه تلاش می کنند تا دانشجویان مهارت آموخته بعد از فارغ التحصیلی با مشکل اشتغال مواجه نشوند.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکترمنصور غلامی امروز در نشست خبری ضمن تشریح فعالیت ها و اقدامات وزارت علوم در سال ۹۹، بر ضرورت توجه به علوم انسانی در کشور تاکید و اظهار نمود: متاسفانه علوم انسانی در میان جامعه و مسولان آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و به ندرت خانواده ها بچه های خودرا برای تحصیل در این رشته ها ترغیب میکنند، برای احیای این مساله نیازمند حرکت ملی هستیم تا داوطلبان بیشتری این رشته ها را انتخاب کنند.
وی تصریح گرد: در علوم پایه هم این بی توجهی اتفاق می افتد در صورتیکه علوم پایه، محور همه علوم است و ما باید در هر دوره ای برای تقویت و توسعه این علوم تلاش نماییم.
غلامی اظهار داشت: اینکه برخی رشته ها مورد استقبال زیاد داوطلبان قرار بگیرد، مشکل جدی است و ما در رشته های علوم تجربی شاهد این هجوم هستیم چون علاوه بر جامعه برای اشخاص و آینده آنها هم تبعات دارد.
وزیر علوم به شیوع ویروس کرونا و وضعیت آموزش عالی در این شرایط اشاره نمود و اضافه کرد: ما در آموزش عالی با اتفاق جدی که همه دانشگاه ها را در یک هفته به تعطیلی کشاند مواجه شدیم بااینکه هنوز هم آینده این بیماری معین نیست اما دانشگاه ها تلاش کردند برای آینده آموزش دانشجویان خود فکری بکنند و بیش از ۹۰ درصد کلاس های آموزشی از فروردین ۹۹ آموزش مجازی شد و دانشگاهها شبکه های آموزش مجازی بزرگی را برقرار کردند.
وزیر علوم اشاره کرد: ضعف ها و کمبود های آموزش مجازی به تدریج برطرف شده و سرمایه ای بزرگ دراین زمینه فراهم شده که قابل استفاده برای دوره های طولانی است چونکه دنیا به سمتی می رود که خیلی از سنت های مدیریتی و خدماتی را تغییر داده و هر گروهی خودرا زودتر برای ورود به شرایط جدید آماده کند می تواند موفق تر عمل کند.
دکتر غلامی افزود: توسعه دانش پایه یا دانش مبنا در کشور یکی از مباحث جدی است توسعه پایدار توسعه ای است که برمبنای دانش شکل بگیرد و ما در کشور به سمت کاربست نتایج تحقیقات حرکت کردیم و دانشگاه ها تحت عنوان دانشگاه های نسل سه و نسل چهار حرکت کردند و ما در موارد مختلفی شاهد کارهای شاخص از طرف دانشگاه ها بودیم مثلا در سیل استان های خوزستان و گلستان کار مطالعاتی قوی از طرف دانشگاه ها شکل گرفت تا از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود.

وی با اشاره به تشکیل خوشه های علمی در دانشگاه ها، اشاره کرد: این خوشه ها کار تحقیقات علنی و تخصصی انجام می دهند و نتایج آن برای مسولان رده های مختلف ارسال می شود.
غلامی اضافه کرد: ما در روابط بین المللی خود از اعزام دانشجو به انجام کارهای پژوهشی و علمی مشترک رسیدیم در سال ۹۸ بیش از ۵۸ هزار مقاله مشترک چاپ شد، تحقیقات مشترک را انجام میدهیم، رفت و آمد تحقیق برای انجام پژوهش در کشور بیشتر شده است که این اقدامات حاصل انتقال دانش و فناوری است.
وزیر علوم اشاره کرد: اعزام طولانی مدت برای ستاندن مدرک دکتری به جز برای رشته های ضروری را به شدت کاهش دادیم و این کاهش را با دوره های مطالعاتی کوتاه مدت ۶ ماهه جبران کردیم. ضمن اینکه ارتباط علمی بوسیله اعزام دانشجو با مراکز علمی خارجی ادامه پیدا میکرد و می توانستند کارهای تحقیقاتی مشترک انجام دهند. برای اینکه ما نمی توانیم خودرا بی نیاز از تبادلات علمی نشان بدهیم.

دکتر غلامی افزود: دانشگاه جندی شاپور با ۱۷۵۰ سال سابقه مرکز مبادلات علمی بوده است و توسط یونسکو مرکز مبادلات علمی و فرهنگی ثبت شده است و این موجب افتخار برای ما است این دانشگاه پیشینه گرانقدر جامعه ما است چون کشور ما از قدیم مهد علم و فرهنگ بوده است.
به گفته غلامی، ما در بحث فارغ التحصیلان دانشگاهی بحث اشتغال دانش آموختگان را داریم و به یک دغدغه تبدیل گشته و به سبب شرایطش اقتصادی جذب نیروی کلی به آسانی برای این افراد صورت نمی گیرد بدین سبب این انباشتگی فارغ التحصیلان دانشگاهی که دنبال شغل هستند مساله ای است که با آن مواجه می شویم.
وزیر علوم اشاره کرد: بحث مهارت افزایی دانشجویان یکی دیگر از اقدامات دانشگاه ها در جهت تامین اشتغال یا ورود به شغل است برای اینکه ظیفه ما در دانشگاه ها این است که دانش آموختگان را به روز آموزش بدهیم.
وزیر علوم همین طور به توسعه مراکز آموزشی، تأسیس رشته ها و نیاز آموزش نیروی انسانی تحصیلکرده اشاره نمود و اضافه کرد: در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت جامعی برای تامین نیاز نیروی انسانی تحصیلکرده انجام شد بطوریکه ما در اوایل دهه ۷۰ نیازهای آموزش عالی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد را تامین کردیم ولی در دوره دکتری نیاز بود که برای تامین نیروی دانشگاهی شامل اساتید و محققین ارشد، اعزام به خارج صورت بگیرد و همین حرکت موجب شد در دهه های ۷۰ برتر دنیا قرار گرفتند و در رتبه بندی های بین الملی رشد بسیار خوبی داشتیم. همین طور در طول ۴۰ سال مجموعه آموزش عالی در حوزه آموزش و پژوهش توانست ماموریت خودرا به خوبی انجام دهد.
وی افزود: در اوایل دهه ۸۰ به سمت کاربردی کردن نتایج تحقیقات حرکت کردیم و انتظار جامعه نیز همین بود البته پرسش می شود که این همه رشد در جهت حل مشکلات کشور چقدر مؤثر بوده است؛ این سوال درستی است و ما در این دهه به سمت استفاده از نتایج تحقیقات پژوهشی و کاربردی کردن پایان نامه ها حرکت کردیم.
غلامی اشاره کرد: یکی از اقدامات موثر در تحقیقات دانشگاهی و پژوهشی، تبدیل آنها به فناوری ها است. برای این منظور رفته رفته مراکز رشد تشکیل شدند که این مراکز محلی است برای پشتیبانی ایده های علمی جدید. همین طور جریان توسعه علمی در حوزه آموزش بوده و روند خوبی طی کرده است. بطور کلی حوزه پژوهش پختگی یافته و در بخش توسعه فناوری ها و آوردن نتایج یافته های علمی برای توسعه سطح پایدار، کارهای خوبی انجام شده است.
وزیر علوم از صدور مجوز استخدام ۲۵۰ هیات علمی نخبه برای بنیاد ملی نخبگان آگاهی داد و اظهار داشت: رفت و آمد نخبگان یک جریان طبیعی است و بسیاری از نخبگان بوسیله کانال بنیاد ملی نخبگان باتوجه به کمک هایی که این بنیاد به آنها می کند وارد کشور می شوند. امسال ۲۵۰ مجوز استخدام هیئت علمی نخبه برای بنیاد ملی نخبگان صادر گردیده است که به جذب آنها کمک می نماید.
غلامی به رفت و آمد اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: برمبنای آمار سال ۹۸ وزارت علوم ۷۴۰ عضو هیئت علمی از دانشگاه های ما خارج شده اند که برخی از آنها مرخصی بدون حقوق داشته اند، برخی به فرصت های مطالعاتی رفته و دیگر بازنگشته اند و تعدادی نیز کار را رها کرده و بازنگشته اند.
غلامی همین طور اشاره کرد: دلیلهای زیادی وجود دارد که می توان به جاذبه های کشورهای دیگر اشاره نمود و همین طور جاذبه های مالی که برای این افراد در کشورهای دیگر وجود دارند و کم بودن حقوق اعضای هیئت علمی نیز می توان از دیگر دلیلهای آن نام برد که ما به کمک مجلس و دولت به دنبال ترمیم حقوق اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی هستیم.
وزیر علوم درباب سهمیه ها و ساماندهی آن نیز اظهار داشت: قسمتی از سهمیه ها قانون دارد و تغییر آنها نیاز به تغییر بوسیله قانونگذار دارد. امسال تغییر رشته فرزندان هیئت علمی برداشته شد ولی انتقال آنها به دانشگاه های دیگر تغییر نکرد.

غلامی درباب رتبه بندی دانشگاه ها نیز اضافه کرد: رتبه بندی دانشگاه ها در ایام آخر سال اعلام می شود. قبل از رتبه بندی دانشگاه ها سطح بندی می شد که به سبب نارضایتی و اختلافات طبقاتی که ایجاد می کرد کنسل شد.
وزیر علوم به تقلب علمی در دانشگاه ها اشاره نمود و اشاره کرد: یکی از دلیلهای آن این است که تعدادی از مراکز ما بدون هیئت علمی گسترش پیدا کرده است و این موجب می شد که نظارت از روی دانشجویان برداشته شود و به سمت تقلب بروند و اگر دانشجویی مدرکی بوسیله این تقلب بدست آورد لغو اعتبار شده و اگر امتیاز کتاب و یا مقاله ای ثبت کرده نیز لغو می شود و با دانشجویان و اعضای هیئت علمی برخورد انضباطی می شود. اگر لازم باشد به قوه قضائیه ارجاع داده می شود. خدمات دهندگان به این افراد نیز به قوه قضائیه معرفی می گردند.



1399/12/27
11:41:56
0.0 / 5
559
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , تحقیقات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog