پرتو بلاگ
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

تصویب پذیرش ۳۰ درصد دانشجویان علوم پزشكی از مقطع كارشناسی

تصویب پذیرش ۳۰ درصد دانشجویان علوم پزشكی از مقطع كارشناسی

به گزارش پرتوبلاگ دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی از تصمیم این شورا برای پذیرش ۳۰ درصدی دانشجویان رشته های علوم پزشکی از دوره کارشناسی اطلاع داد و اظهار داشت: به جهت اینکه ظرفیت پذیرش داوطلبانی که از دبیرستان وارد دانشگاه می شوند، کمتر نشود وزارت بهداشت ملزم شد ظرفیت پذیرش در این رشته ها را افزایش دهد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبکانیان در حاشیه یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به مهم ترین مصوبات این جلسه اشاره نمود و در مورد تصمیم گیری های پذیرش در رشته های علوم پزشکی هم اظهار داشت: ماده ۸ مصوبه امروز در ارتباط با رشته های پزشکی بود. یک اصلاحیه امروز در این خصوص تدوین شد ولی نهایی سازی را دوشنبه هفته آینده در جلسه فوق العاده با حضور رئیس جمهور ابلاغ خواهیم کرد.
وی در توضیح مصوبه فوق اظهار داشت: بر این اساس، تا سال ۱۴۰۲ به وزارت بهداشت فرصت داده می شود در رشته های پزشکی تا ۳۰ درصد از مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش کنند. البته باید به مرور به این مورد پرداخته شود؛ چون که وزارت بهداشت نگران بود این مورد شوکی را به جامعه و داوطلبان وارد کند. ازاین رو این اصلاحیه را انجام دادیم مبنای ما این بود تا سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد ورودی ها از مقطع کارشناسی برای رشته های پزشکی باشد.
کبکانیان تصریح کرد: وقتی ۳۰ درصد پذیرش ها از دوره کارشناسی باشد؛ داوطلبانی که از دوره دبیرستان وارد می شوند نگران ظرفیت پذیرش و کاهش در رشته ها خواهند بود. به همین جهت ما طرح جامع افزایش ظرفیت پزشکی را آماده کردیم و وزارت بهداشت در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور عرضه آنرا ؛می کند چونکه در شرایط فعلی این انتقاد وجود دارد که سالیانی است که گسترشی در زمینه ظرفیت رشته های پزشکی انجام نشده و برای تنظیم ظرفیت دانشگاه ها باید همکاری کنند.
وی در مورد سایر مباحث مطرح شده در جلسه امروز اظهار داشت: مصوبه "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" یکی از موضوع هایی بود که به تازگی نگرانی ایجاد کرد و این مورد با ابلاغیه ای که توسط یکی از مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر شده بود جامعه دانشگاهی را نگران کرد که خوشبختانه با توضیحاتی که وزیر علوم عرضه دادند نگرانی ها رفع شد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: مبحث فوق اشتباهی در داخل مجموعه وزارت علوم بود و بعدا اعلام نمودند که اصلاً چنین مصوبه ای به صورت قطعی وجود نداشته است و اصلاح شده است. بنابراین تاکید می کنم کسانی که نگران بودند بدانند سیاست های شورایعالی فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این است که حداکثر انعطاف پذیری در این عرصه ها وجود داشته باشد.
کبکانیات اضافه کرد: ما شاهد بودیم دانشجویانی از رشته هایی مثل فنی مهندسی و علوم پایه وارد رشته های علوم انسانی شدند و بسیار درخشیدند و یا رشته های مختلف دیگر، البته قبول دارم که باید ضابطه ای وجود داشته باشد ولی انعطاف تغییر رشته در مقطع کارشناسی و سپس بالاتر یکی از مزایای های پیشرفته بودن کشور است و در آینده هم هرچه شود ما باید رشته های بین رشته ای را تقویت نماییم. در آینده مقرر است شورایعالی انقلاب فرهنگی به این مورد و تدوین سیاست های مربوطه بپردازند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات ما "جراحی رباتیک" بود که تیر ماه سال جاری این کار انجام شد. البته تا نهایی شدن نتایج و ورود به مرحله تجاری سازی هنوز فاصله هست ولی در ارتباط با اخبار علمی خبر خوشحال کننده بود که این هم یکی از دستاوردهای نیروهای علمی و دانشمندان و جوانان کشور ما بود که اعضا در جلسه هم بسیار خوشحال شدند و نمونه ای از همکاری بین رشته ای تخصصی است و نشان داده است که هر چه بیشتر همگرایی بین این رشته ها باشد کشور ما با سرعت بیشتری پیشرفت خواهد نمود.
وی تصریح کرد: مصوبه سنجش و پذیرش تا ۷ ماده و با اصلاحاتی، تصویب شده به صورت رسمی طرح هم در یک گردهمایی جزئیات آنرا گزارش خواهیم داد. اما به داوطلبان آزمون سال ۱۴۰۲ این نوید را می دهم که با آرامش زیاد و به دور از فعالیتهای کاسبکارانه برخی به تحصیل در عمق مطالب درسی بپردازند؛ چون که با این مصوبه تنش های شدیدی که ۱۲ سال در ذهن یک جوان بود رفع شده و داوطلبان می توانند در یک سال دو بار کنکور بدهند. بر این اساس در پذیرش دانشجو ۶۰ درصد سابقه تحصیلی موثر است و حتی نتیجه ای که داوطلب می گیرد تا دو سال اعتبار دارد و در این زمان فرد داوطلب فرصتی برای انتخاب برتر خواهد داشت.





منبع:

1400/04/24
11:51:32
5.0 / 5
698
تگهای خبر: پزشكی , تحقیقات , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog