پرتو بلاگ
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح كرد؛

توسعه حمل و نقل هوایی عمومی با پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان

توسعه حمل و نقل هوایی عمومی با پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان

به گزارش پرتوبلاگ، سرپرست معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: توسعه حمل و نقل هوایی عمومی را با پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان دنبال می نماییم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری، روح الله دهقانی در بازدید از پروسه توسعه و تکامل پروژه هواپیمای ایران جت ۷۲، با اشاره به نقش کلیدی فناوری هایی و فضایی در اقتدار، اقتصاد و اشتغال عنوان کرد: در اهمیت بالای صنعت هوایی تردیدی وجود ندارد و این حوزه، به عنوان صنعتی اقتدار و اقتصاد آفرین شناخته می شود. از همین رو، در صدد هستیم تا با پشتیبانی از طرح های دانش بنیان و فناورانه، زمینه را برای پیشرفت کشور در این صنعت فراهم نماییم. دهقانی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن بازار صنعت هوایی در اختیار شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: در اختیار داشتن این بازار می تواند کمکی جدی به رونق این شرکتها از یک سو، ایجاد اشتغال و رونق صنعت هوایی کشور از طرف دیگر باشد. برنامه جدی معاونت علمی و فناوری، کمک به بازارسازی برای این شرکتها است. وی با تأکید بر اینکه باید به بخش های کم تر توسعه یافته این صنعت در کشور توجهی ویژه شود افزود: در مقاطع و بخش هایی از این صنعت که مورد توجهات خوبی صورت گرفت، شاهد دستاوردهای ارزشمندی هستیم اما لازم است در سایر بخش ها نیز که در ابتدای راه قرار داریم، قدمهای جدی برداشته شود. معاونت علمی و فناوری در افق پیش رو، توسعه این بخش ها خصوصاً حوزه حمل و نقل هوایی عمومی را در دستور کار قرار داده است. سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه پروژه هواپیمای ایران ساخت ایران جت ۷۲ را فرصتی برای توسعه فناوری حمل و نقل هوایی بومی با بهره گیری از تجربیات پیشین دانست و اضافه کرد: در این پروژه تلاش شده است با بهره بردن ار تمامی تجربیات و زیرساخت های گذشته، محصولی جدید داشته باشیم. این رویکرد ارزشمند، می تواند زحمات و دستاوردهای گذشته را که در پروزه هواپیمای ایران ۱۴۰ صورت گرفت را احیا و راه را برای توسعه فناوری و کسب تجربیات جدید هموار کند. دهقانی، یکی دیگر از خاصیت های باارزش این پروژه را استفاده از ظرفیت دانشگاهی و تجربیات علمی دانست و اضافه کرد: باید توجه داشت که موفقیت این پروژه، در گروی نقش آفرینی ۳ بازیگر اصلی است. بازیگر اول آن تیمی است که پروژه را آماده و از نمونه مفهومی به یک نمونه اولیه تبدیل می کند؛ بازیگر دوم، صنعتی است که این محصول را به تولید می رساند و بازیگر سوم ایرلاین ها هستند که باید بازار بالقوه خودرا در اختیار این محصول قرار دهند. سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تأکید بر اینکه توسعه پروژه های محصول محور باید با نظارت دانشگاه و توسط شرکت های دانش بنیان دنبال شود، افزود: در تلاش هستیم تا این پروزه صاحب یک شخصیت حقوقی داشته باشد و در کنار شرکت دانش بنیان قرار بگیرد که دست آخر با در نظر گرفتن تمامی ذی نفعان، محصول را به مرحله ساخت برساند. تولید، گام بعدی است و رسیدن به بازار خطوط هوایی، مرحله مهمی است که برای تحقق آن در تمامی این مراحل حمایت های لازم را صورت می دهیم. وی با اشاره به شکل گیری تیم ها و هسته های نخبگانی در قالب شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: اگر بتوانیم شبکه ای از شرکت های دانش بنیان این حوزه را گرد خم بیاوریم، کمک ویژه ای به طراحی و توسعه محصولات دانش بنیان فناوری هوایی صورت می گیرد و در این راه، مصمم هستیم. حمایت وزارت صمت از توسعه فناوری حمل و نقل هوایی سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این بازدید با اشاره به اینکه صنعت هوایی، جزو صنایع پیشران بوده و رونق آن می تواند به سایر حوزه ها و فناوری هاکمک کند، افزود: باتوجه به اهمیت بالای این صنعت، دفتر صنعت هوایی را در وزارت صمت ایجاد کردیم تا زمینه برای توسعه و رونق فناوری هوایی و هوانوردی در بعد صنعتی برقرار شود. وی ادامه داد: در زمینه پهپادها، هواپیماهای کوچک و سبک توسعه بسیار خوبی انجام شده است. همین طور در زمینه بالگرد توانمندی های خوبی داریم و در بخش هواپیماهای پهن پیکر نیز خوشبختانه با کمک دانشگاه های کشور به دستاوردهای خوبی رسیده ایم. فاطمی امین با اشاره به پشتیبانی از تسریع این پروژه اظهار داشت: خوشبختانه این پروژه به مرحله خوبی رسیده است و در همکلری و تعامل با معاونت علیم و فناوری ریاست جمهوری، زمینه را برای تحقق آن فراهم خواهیم کرد. توسعه فناوری هواپیمای ایران ساخت پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره، گامی است که توسط متخصصان دانشگاه امیرکبیر، تعدادی از متخصصان و فعالان فناور شرکت های دانش بنیان برداشته شده است. در این پروژه که زمینه ساز ساخت هواپیمای مسافربری با ظرفیت ۷۲ نفر و بر روی پلت فرم هواپیمای ایران ۱۴۰ است، بیش از ۸ دانشجوی دکتری بیش از ۴۰ کارشناس ارشد و شرکت های دانش بنیان در این پروژه همکاری می کنند. هواپیمای ایران جت ۷۲ می تواند تمامی مسیرهای شهرهای ایران و خیلی از شهرهای غرب آسیا را حتی در وضعیت گرم و مرتفع، بدون کاهش مسافر پوشش دهد.
افزایش رضایت مسافران، افزایش جهشی نرخ اوج گیری، قدرت موتور کافی برای برخاستن از باند های گرم و مرتفع، جلوگیری از کاهش مسافر و ارتفاع پرواز، کاهش تعداد خرابی های ناشی از موتور، تنها قسمتی از مزایای جت ۷۲ نفره ایران ساخت محسوب می شود. کشور حداقل به ۳۶۶ فروند هواپیما نیازدارد که برای تامین آن تا سال ۱۴۱۰ حدود ۳۶ میلیارد دلار نیاز است تا ایران با میانگین دنیا هم گام شود. باتوجه به ارزش ۱۱ میلیارد دلاری بازار ناوگان هوایی، بازار ۵ میلیارد دلاری تعمیر و نگهداری و بازار تحقیق و توسعه به ارزش یک میلیارد دلار که زمینه ایجاد بازاری ۱۷ میلیارد دلاری را فراهم آورده، توسعه ناوگان هوایی کشور متناسب با میانگین جهانی، می تواند زمینه ساز ایجاد ۳۴۱ هزار شغل شود.


منبع:

1401/07/15
14:31:00
5.0 / 5
160
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , پروژه , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog