پرتو بلاگ
دكتر طهرانچی:

دانشگاه آزاد در خودسازی و نگاه به زن باید پرچمدار باشد

دانشگاه آزاد در خودسازی و نگاه به زن باید پرچمدار باشد

به گزارش پرتوبلاگ، دکتر طهرانچی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در امر خودسازی و نگاه به زن، باید پرچمدار باشد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست مسؤلان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استانها که به میزبانی واحد قم برگزار شد، با تسلیت شهادت امام موسی بن جعفر (ع) گفت: اعتقاد ما این است که در مهندسی الهی هیچ اتفاقی تصادفی نیست و اینکه امام رضا (ع) به ایران می آید، تمدن علمی جهان اسلام مرهون سه سال حضور ایشان و فضایی است که خلق کرد. همچنین این اتفاق که خواهر بزرگوار ایشان حضرت معصومه (س) به قم می آید و در 19 روز حضور در این شهر، محوری برای خلق حوزه و فکرمی شود، بدون حکمت نیست و باید قدردان آن باشیم.
وی اضافه کرد: انتخاب امروز برای برگزاری این جلسه را به فال نیک می گیریم و امیدواریم سرمایه ای برای فهم جدیدمان از مباحث و آغاز نگاهی نو باشد.
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه این جلسات و نشست ها فرصت مناسبی است برای پرداختن به آنچه که در چارچوب مفهومی که تحت عنوان تحول در علم در دانشگاه دنبال می نماییم، با اشاره به مسئله دانشگاه و زن و خانواده، گفت: حقیقت این است که مبحث زن و خانواده مسئله ای است که در کشور ما تحت عنوان معاونت امور زنان و خانواده در ریاست جمهوری و در دیگر ادارات و دستگاهها وجود دارد اما سؤالی که مطرح می شود، این است که آیا مبحث زنان و خانواده در دانشگاه هم از همان جنس است یا از ابعاد دیگری به این مقوله نگاه می نماییم. این مسئله نیازمند مقدمه و واکاوی است که به آن خواهیم پرداخت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: انسان هرچه انجام می دهد، در محضر باری تعالی است و علم، شنوایی، بینایی و... قدرت ذات لایزال الهی قبل از آن است که معلولی آفریده و مصنوعی وجود داشته باشد. خداوند زمانی که عالم را آفرید و معلول محقق شد، به ما اجازه داد تا با بهره بردن از ابزار سمع و ابصار و افئده، علم بیاموزیم چون که خداوند علیم است و هرکدام از این صفات مفهومی متفاوت دارد. بشر بواسطه اذن الهی که سمع و ابصار و افئده است، می تواند علم داشته باشد و عالم هم مُسخر او شده است؛ بدین ترتیب هم می توانیم نسبت به عالم شناخت داشته باشیم و هم بهره برداری کرده و حتی دست ورزی نماییم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در این زیست انسان، تاریخی به وجود آمد که فراز و فرود دارد و مفهومی به نام تمدن شکل گرفت که این مفهوم بلاشک همراه با تاریخ علم است و اساسا علم دال مرکزی فراز و فرود تاریخ تمدن است.
وی با اشاره به شکل گیری تمدن اسلامی در قرن دوم تا هفتم هجری قمری، گفت: همانطور که غربی ها هم تاکید دارند، ایران ما در این دوران نقش محوری داشت و رهبری علمی جهان که در این مقطع به وجود آمده بود، در چگونه اندیشیدن و چگونه یافتن متفاوت بود بطوریکه در آن دوران ما با علوم مختلف یکپارچگی و انسجام کامل بین عالم طبیعت قائل بودیم و برخلاف پیشینیان، روش های تجربی، تفقه، تعقل و عرفان را برای نشان دادن یکپارچگی عالم و فهم آن به کارمی بردیم. بنا بر این عالمانی داشتیم که هم در علوم الهی و هم در علوم طبیعی سرآمد بودند. وقتی فارابی کتاب احصاء العلوم رامی نویسد و علوم را در فصول مختلف دسته بندی می کند، علم الهی و علم طبیعی را در یک فصل می آورد که این دسته بندی حکایت از درهم تنیدگی خالق و خلقت دارد.
دکتر طهرانچی با اشاره به سوره انبیاء و نحوه شکل گیری زمین، اظهار داشت: کره زمین بعد از انفجار بزرگ که به صورت یک کره داغ و مذاب بود، سیری را طی کرد که منجر به ایجاد راه هایی در کوه ها شد که در آن گازهایی متصاعد و جو ساخته شد. بر اثر این فعل و انفعالات، بارش باران صورت گرفت و اقیانوس ها به وجود آمد. در اقیانوس ها باکتری ها به وجود آمدند و با سنتز، اکسیژن ایجاد کردند و بدین ترتیب اکسیژن فضای عالم را گرفت. باتوجه به اینکه در بطن کره زمین چهارهزار کیلومتر آهن وجود دارد، وقتی سقفی محبوس برای این عالم به وجود آمد که این سقف سبب شد بمباران های یونی و ذراتی که خورشید درست می کند، به زمین نتابد و بدین ترتیب حیات در کره ما شکل گرفت.
وی افزود: فاصله ای که پس از انفجار اولیه به وجود آمد، به قدری دقیق بود که فاصله کره زمین تا خورشید و ماه و گردش آنها تنظیم شده است و طی آن شمس و قمر و روز و شب خلق شد که مدارها با نظم خاص و فاصله دقیق حرکت می کنند و این جریان خلقت است.
دکتر طهرانچی گفت: وقتی قرآن کریم به خلقت نگاه می کند، خطاب اول « أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا»، «أَفَلَا یُؤْمِنُونَ» و « لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ» است که نشان از درهم تنیدگی علم و ایمان دارد. این درهم تنیدگی رابطه عالم هستی، از خصوصیت های قرن دوم تا هفتم هجری است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کتاب تاریخ علم نوشته جرج سارتون اظهار داشت: نویسنده در این کتاب می نویسد که مسلمانان حکمفرمایی بلامنازع بر جهان علم داشتند و در وصف قرآن کریم می گوید پیامبر اسلام قرآنی را آورد که 17 سال در حضور کاسبان وحی نوشته شد و 200 سال بعد هیچ جمله و متن علمی وجود نداشت مگر اینکه به زبان قرآن باشد و چیزی حدود 350 سال حاکم بلامنازع و 250 سال هم مرکز شکوفایی علمی بود چون که چگونه اندیشیدن و چگونه یافتن ما متفاوت بود. این واقعیتی است که در ارتباط با تمدن اسلامی وجود دارد، به این دلیل نباید درمقابل تمدن ها کم آورده و سر تعظیم فرود آوریم همانطور که خداوند متعال می فرماید «وَلَایَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ».
دکتر طهرانچی با اشاره به افول علم در شرق و ظهور آن در غرب گفت: در زمان خواجه نظام الملک تصمیمی گرفته شد و مدارس نظامیه به وجود آمد که برپایه آن، نظام دانشگاهی در کشور ما خلق شد. در آن دوران مکتب فقه شافعی و در کنار آن، خانقاه وجود داشت. تصمیم گرفته شد فلسفه و علوم طبیعی دیگر در مدرسه نباشد بدین ترتیبت مدارسی که دوره ای عالم طبیعی و عالم الهی، متکلم، فقیه و ریاضیدان در آن وجود داشت، گرفتار تغییر و از یکدیگر جدا شد. این تصمیم در شیوه حکمرانی مدارس سبب افول بساط علم شد اما از آنجائیکه علم سیال است و راکد نمی ماند، از طریق آندلوس به غرب راه پیدا کرد.
وی با اشاره به ظهور پنج مرحله تمدنی در غرب از سال 1780 تاکنون، اشاره کرد: حقیقت این است که غرب در مراحل تمدنی خود بسیار زن ستیز بوده است و بنا بر این جنبش های عمده فرهنگی و اجتماعی درون غرب زاییده شد که یکی از این جنبش ها، نهضت فمینیسم است که از سال 1930 تا 1989 و دوره جنگ سرد شکل گرفت. بنا بر این جریان علم بشدت فمینیسم زده شده است. اساساً نگاه به علم، دانشگاه و زن ماحصل جنبش هایی همچون حقوق مدنی، جنبش سبز اروپا، پست مدرنیسم و... است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه بنیان هر مکتب فکری را انسان شناسی تشکیل می دهد، گفت: مبحث مهمی که در انسان شناسی باید بدان پرداخت، جنسیت و زن و مرد است. ما نمی توانیم مدعی انقلاب اسلامی باشیم مگر آنکه مدل خودمان را در این عرصه خلق نماییم. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوممی فرمایند «دانش، آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم آورد و با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.»
وی اشاره کرد: غرب بدنبال این است که سبک زندگی خود را به دیگر جوامع تحمیل کند به این دلیل هر آنچه از آن سخن می گوییم، ازجمله کسب و کار، اشتغال، چالش های اجتماعی، حضور دختران و زنان در اجتماع و... متأثر از سبک غرب است و چه بخواهیم و چه نخواهیم، این سبک زندگی در مقابل ما وجود دارد و سؤال این است که آیا دانشگاه متأثر از نگاه غرب به زن می خواهد حل مسئله کند یا با نگاه انقلابی و همان باورهایی که منجر به خلق تجربه تمدنی شد. بنا بر اینست که می گوییم مبحث زن و خانواده در دانشگاه با دیگر دستگاهها و ادارات متفاوت می باشد و حوزه امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی قرار است یک اتفاق و انقلاب در نگاه را پیگیری کند.
دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر لزوم بازگشت به نگاهی نو به علم گفت: خداوند در آیه شریفه سوره روم « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»می فرماید به سبب آنچه به دست انسان اتفاق می افتد، خرابی در زمین و دریا آشکار می شود. بعنوان نمونه ما دو مدل برای کسب انرژی در مواد داریم که یکی مدل شکافت و دیگری مدل گداخت است. خورشید با گداخت حرارت به وجود می آورد که این روش هیچ لطمه ای برای عالم ندارد اما بشر روش شکافت را برگزیده و این در حالیست که شکافت ذره، رادیواکتیو ساخته و به تبع آن محیط را آلوده می کند. بشر چون بدنبال سلاح هسته ای بود، مدل شکافت را انتخاب نمود.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: این چگونه اندیشیدن و چگونه یافتن بشر مبتنی بر روشی است که منجر به خلق 14 هزار سلاح هسته ای شد و هربار که رآکتورها کارمی کنند، موادی به وجودمی آورند که دفع آن عامل خرابی در زمین می شود. خداوند در این آیه شریفه اشاره می کند که بعضی از دسته گل هایی که بشر به آب می دهد را به خودش می چشانیم و این قاعده خلقت است. اما چاره چیست؟ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ.
وی افزود: برای « لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» تحول لازم داریم و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند؛ باید به دارایی های معنوی خودمان که همان قرآن و مکتب خاندان است، برگردیم. قرآن سرمایه عظیمی است و مسلماً گلایه پیامبر (ص) در آن دنیا این است که « یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا». در جای دیگری حضرتمی فرماید «إنَّ هذا القرآنَ مأدبةُ اللهِ فاقبَلوا مأدُبتَه ما استطعتَم » که مرحوم علامه حسن زاده دراین زمینه می فرماید مأدُبتَه یعنی فرهنگستان نه سفره و قرآن فرهنگستان است. حضرت علی (ع) هم در ارتباط با قرآن می فرماید « ألا إنَّ فیهِ عِلمَ ما یَأتِی و الحَدیثَ عنِ الماضِی و دَواءَ دائکُم و نَظمَ ما بینَکُم».
دکتر طهرانچی با اشاره به لزوم توجه به تحول و خودسازی در دانشگاه، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند وارد تحول شوید و انقلاب اسلامی منشأ یک تحول تمدنی است و بحث آن خودسازی، جامعه پردازی، تمدن سازی و نگاه نو است. باید در دانشگاه این مؤلفه ها وجود داشته باشد و اگر نگاه زنان وخانواده تصحیح نشود و در جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد و... نگاه به زن مبتنی بر نگاه اصیل نباشد، جامعه پردازی ما همان چیزی خواهد بود که در غرب زاییده شده است چون که عمل و عکس العمل با یکدیگر عجین است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در خودسازی و نگاه به زن باید پرچمدار یک نگاه نو شود، اظهار داشت: مسؤلان امور زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی باید در این مقوله مهم مشارکت داشته باشند تا بتوانیم در مسئله جامعه پردازی تغییرات مثبت ایجاد نماییم. اگر این کار صورت گیرد، تمدن سازی رخ می دهد. دانشگاه هم باید برنامه های خودسازی داشته باشد و هم برنامه جامعه پردازی؛ چون که اگر در دانشگاه خودسازی وجود نداشته باشد، منجر به جامعه پردازی نمی شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه نگاه جاهلی به زن همچنان در غرب وجود دارد، اشاره کرد: پاسخ به خستگان از تمدن مردسالار و بهره کش غرب و تضییع کننده حقوق زنان، فمینیسم نیست. بلکه پاسخ آن نگاه توحیدی و اسلامی است و بنا بر این زنان در غرب نگاه بیشتری به سمت اسلام دارند چون که آنها با همه وجود، نظام بهره کش و ظالمانه غرب را نسبت به انسان بخصوص زنان می بینند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: غرب انسان، طبیعت و جامعه را بدون ارتباط با خدای رب العالمینمی بیند. خداوند متعال می فرماید شما می توانید راجع به من بشنوید و اندیشه ورزی کنید اما نمی توانید من را ببینید (لَا تُدْرِکُهُ الْأَبْصَارُ) اما خدا بر انسان « قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ» را فرستاده است که به آن «وَمِنْ آیَاتِهِ»می گویند. خداوند عالم را که آفرید، انسان می تواند جلوه های وی را ببیند که دراین زمینه آیه شریفه «وَ کَذلِکَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ» نازل شده است. یکی دیگر از این آیات «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا» است.
وی با اشاره به اینکه شیرازه اجتماعی انسان با مودت بین جامعه شکل می گیرد، گفت: همه پیامبران برای رسالت خود اجری نخواستند اما نبی مکرم اسلام (ص) فرمود که اجرمی خواهد و اجر ایشان مودت فی القربی است. این مطالبه بنا بر این بود که جامعه اسلامی بعد از رحلت پیامبر (ص) گرفتار گستت نشود و مودت بعنوان شیرازه اجتماعی بین جامعه مسلمانان عنوان شد.
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه زوجیت یکی از جلوه های الهی است، اظهار داشت: زوجیت انسان یکی از آیات الهی است که از آنمی توان به خدا رسید و این نگاهی است که با نگاه کنونی در جهان متفاوت می باشد. خداوندمی فرماید «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً» که نشان میدهد زوجیت برمبنای نفس واحده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوره روم گفت: این سوره در ارتباط با تمدنی است که در کنار اسلام بود و فراز و فرودهایی داشت و اشاره دارد که گمان نکنید این تمدن ها همیشگی هستند اما یک خصوصیت دارند که « یعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ». حقیقت این است که علم غرب به جهت آنکه نگاه رب العالمین ندارد، کامل نیست. البته خالقیت در علم آنها وجود دارد اما اعتقادی به ربوبیت ندارند چون که اگر ربوبیت را بپذیرند، باید اَجَل مُسَمَّی و آخرت را هم بپذیرند. این در حالیست که در علم جامعه شناسی، روان شناسی، انسان شناسی و... غرب خالقیت وجود دارد اما خبری از آخرت گرایی نیست. در مقابل این، خداوند می فرماید کسانی هستند که أُوتُوا الْعِلْمَ والایمان هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نگاه افراطی به زنان، اشاره کرد: در سوره مبارکه نجم اشاره شده که برخی اسم الهه های خود را بر زنان می گذاشتند و در دفاع از زن کارشان این است که تنها اسم الهه ها را از بین زنان انتخاب کنند. چاره را گم کرده اند و می خواهند خود را نجات دهند و چون آخرت ندارند، اسم الهه را از زنان انتخاب می کنند؛ یعنی یک راه افراط گرایانه و غیرواقعی دارند و علت این است که اینها «ذَلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» هستند و چون مصداق « یعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» هستند، علمشان سقف دارد. بنا بر این science راهی به خدا ندارد. درست است که علم آنها مسئله حلمی کند اما حدد و سقف دارد. وقتی این گونه می شود، علم ظاهری است که بخشی از آن ظن و گمان است که راهی به بالاتر ندارد چون همه ارتباطات عالم را نمی بینند و خدای آنها رب العالمین نیست بلکه خدای ساعت ساز است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: نگاه غرب به مقوله زن و مرد است و زوجیت در آنها وجود ندارد. اینکه از دل غرب فمینیسم بیرون می آید، مبحث جدیدی نیست و پیش از آنها زن گرایی مفرط وجود داشته بطوریکه نام الهه های خود را زن می گذاشتند. در سوره نساء این مسئله مطرح گردیده است که انسان طوری پیشمی رود که به دستکاری خلقت الهی روی می آورد و هم اکنون شاهدیم که بیوتکنولوژی غرب دنبال این مسئله است که زوجیت را قبول ندارند ومی خواهند کاری کنند که در ازدواج همجنسگرایان مردان آبستن شوند. به این دلیل است که آنها اساساً مفهوم زوجیت را نفهمیده اند و بنا بر این در راه خلقت دست ورزی می کنند. مسیر شتابانی که غرب طی می کند، زن را از چرخه بیرون می اندازد.
وی افزود: هبوط انسان که صورت گرفت، آدم با نیازهای مادی مواجه گردید و اولین موضوعی که پیش آمد، پوشش بود. خداوند در سوره طه می فرماید « إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیها وَ لا تَعْری » بدین مفهوم که شما آنجا عریان و گرسنه نبودید و « فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدم هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلی». آدم وقتی به این عالم آمد، به پوشش نیاز پیدا کرد و مفهوم لباس عنوان شد. در آن عالم، لباس ها از حریر بود و در این قیاس جلوه های مادی مطرح نیست و قیاس ذهنی برای بهترین لباس عالم است. خداوند نسبت زن و شوهر و زوجیت را « هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» قرار داد که نشان از اوج زیبایی زوجیت است.
دکتر طهرانچی اشاره کرد: برپایه آیه شریفه «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَی» سه خصوصیت برای لباس مطرح است. همه اراده جریان تمدن بر این است که اول لباس تقوا را بیرون بیاورد و بعد وَرِیشًا را تعریف جدید کند. به این دلیل برهنگی جریان مخالف با این نگاه قرآنی است.
وی اضافه کرد: برخیدمی گویند چرا به مبحث پوشش می پردازید؟ این در حالیست که اساساً لباس محوری ترین چیزی است که در این بحث ها مطرح می شود و پوشش در نگاه ما امر ساده نیست. بعنوان مثال لباسی که آتش نشانان می پوشند، آنها را درمقابل آتش مصونمی دارد. پس لباس هایی هست که اگر بپوشیم، مصون می مانیم و برای مصون سازی لباس تقوا لازم است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً».
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه جریان غرب در دانشگاه ساخته و پرداخته و نظریه پردازی می شود، گفت: امور زنان و خانواده باید این نگاه ها را اصلاح کرده و در دانشگاه به این مقوله مهم پرداخته شود؛ در غیر این صورت صرفاً با داشتن معاونت زنان و خانواده به جایی نخواهیم رسید.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: جریان برهنگی غرب یک جریان جدید نیست و هزار و 400 سال پیش قرآن آن را تحلیل کرده و موضوعی بود که وجود داشته است. به این دلیل تبلیغ برهنگی یک جریان است و وظیفه حاکمیت هم «تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» است. اینکه بعضی می گویند چیزی نگویید و بگذارید برهنگی کنند، برخلاف این آیه الهی است که خداوندمی فرماید « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ».
دکتر طهرانچی اشاره کرد: دانشگاه باید آیه شناسی کند و معتقدیم علم به تنهایی راهبر نیست و حکمت باید در کنار آن قرار گیرد.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری سال 1381 فرمودند « برای علاج بیماریها و هتاکی ها و مهار هرج و مرج فرهنگی هم بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود... باید «تولید نظریه و فکر»، تبدیل به یک ارزش عمومی در زمینه و دانشگاه شود...»
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی در آخر اشاره کرد: حقیقت این است که در هر حوزه بویژه حوزه زنان و خانواده مسئله حل نخواهد شد مگر اینکه به سراغ نظریه پردازی برویم. ما نیاز به نظریه و فکر در عرصه زن و خانواده داریم و بیشتر از هر چیز در قلمروهای مختلف عقل نظری و عملی نیاز به نگاه بار دیگر ای به حوزه زنان داریم. از این روی نظریه سازان این حوزه باید تشویق شوند. اگر ریل را درست بگذاریم، اتفاقات خوبی شکل خواهد گرفت.


 

1401/11/28
13:21:41
5.0 / 5
354
تگهای خبر: اقتصاد , تكنولوژی , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog