پرتو بلاگ
معاون علمی رئیس جمهور:

انجمن خبرنگاران علم و فناوری تاسیس می شود

انجمن خبرنگاران علم و فناوری تاسیس می شود

به گزارش پرتوبلاگ، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری اظهار داشت: ایده تأسیس انجمن خبرنگاران علم و فناوری با جدیت از طرف معاونت علمی  دنبال می شود.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، همزمان با فرارسیدن ۱۷ مردادماه سالگرد شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرنا و دیپلمات های ایرانی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف و روز گرامیداشت مقام خبرنگار، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری و تعدادی از اصحاب رسانه دیدار داشت.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در جمع خبرنگاران حوزه علم و فناوری با اشاره به نقش کلیدی و راهبردی رسانه ها در ایجاد باورها گفت: حوزه خبر با روح و ذهن افراد ارتباط دارد؛ پس اگر بیش از حوزه سلامت اهمیت نداشته باشد به همان اندازه اهمیت دارد. مسائل علوم و فناوری های شناختی به یکی از دغدغه های صاحبان قدرت تبدیل گشته و فهمیده اند آنچه که می توانند با آن تغییر ایجاد کنند چیزی جز باور و شناخت نیست.
وی اضافه کرد: در عرصه ای فعالیت می نماییم که تقدس و جدیت دارد و از نقش تمامی فعالان این عرصه قدردانی می کنم که کاری دشوار و بدون مزایای خاص را با عشق و جدیت دنبال می کنند. معتقدم رسانه در عرصه علم و تکنولوژِی، پیشرو و نوک پیکان است و آنچه که پیش قراول ترویج و توسعه فناوری است، رسانه است.
دهقانی با اعلان اینکه ایده تأسیس انجمن خبرنگاران علم و فناوری با جدیت از طرف معاونت علمی دنبال می شود گفت: در تلاشیم زمینه ای را فراهم نماییم تا علاوه بر خبرنگاران این حوزه افراد علاقمند در عرصه تولید محتوا هم آموزش دیده و تشویق شوند تا تولید محتوای غنی و باارزش در عرصه علم و فناوری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه مردم نسبت به اخبار هوشمندانه برخورد می کنند و دستاوردهای واقعی را از تبلیغات و شعارها تشخیص می دهند اشاره کرد: پیشنهاد من این است که یک پلت فرم اشتراک محتوا توسط روابط عمومی معاونت ایجاد شود تا خبرنگاران بتوانند در صورت تمایل از انواع محتوای خام که در اختیار آنها قرار می گیرد در تولید محتوا بهره گیرند. همین طور در سفرهای استانی معاون علمی و معاونان و مدیران معاونت هم هر بار برخی از خبرنگاران حضور داشته باشند تا ضمن آشنایی با فضای سفرها، تولیدات خبری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه انتقاد رسانه ها خصوصاً در عرصه علم و فناوری به مفهوم سازندگی است، گفت: بیان انتقادات و مطالبات مردم از طرف رسانه ها به بهبود امور منجر می شود و معتقدم نقدی که خبرنگار در عرصه علم و فناوری دارد باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
دهقانی اضافه کرد: باتوجه به اقتضائات خاص حوزه علم و فناوری طبعاً انتظار نمی رود که اخبار این حوزه به اندازه برخی حوزه های دیگر مخاطب بسیار عمومی و گستره داشته باشد. انتظار از رسانه های حوزه علم و تکنولوژِی، انتقال و انتشار کیفی و دقیق مفاهیم و واقعیات این حوزه است و اگر اخبار با محتوای مناسب به دست مخاطب هدفش برسد و او بهره لازم را ببرد، رسانه رسالت خودرا به خوبی انجام داده است. بطورمثال اگر جزییات و چند و چون نظام جدید ارزیابی و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان توسط رسانه ها به خوبی تبیین شود بطوریکه شرکت دانش بنیان بداند چه حمایت هایی شامل حالش می شود و چه کارهایی باید انجام دهد، رسانه به نقش خود در توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان عمل کرده است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، حوزه علم و فناوری را عرصه ای مظلوم و آماج حملات تعدادی از جریان های لطمه رسان دانست و اضافه کرد: حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان عرصه ای به مفهوم واقعی کلمه مظلوم است و جریان هایی که به این حوزه علاقه ندارند و با پیشرفت کشور در این حوزه مخالفند، به شکل های مختلف با بهره گیری از انواع و اقسام فضاسازی ها و بهتان ها بدنبال این هستند که به مسیر پیشرفت لطمه زده و این جریان سالم را به آلودگی هایی گرفتار کنند.
وی اضافه کرد: بطورمثال درباره ی حجم معافیت های مالیاتی و حمایتهای مالی از شرکتهای دانش بنیان بزرگنمایی می شود در صورتیکه کل معافیت مالی که شرکتهای دانش بنیان دریافت کرده اند یک درصد معافیت های مالیاتی که به عناوین مختلف در کشور اعمال می شود، نیست. اینجا است که جریان هم دل و هم افزای رسانه ای علم و فناوری با دانش، تجربه و توانمندی خود در مقابل این جریان هوشمندانه می ایستد و واقعیات عرصه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور را به آگاهی مردم می رساند.
دهقانی اضافه کرد: در امتداد انتشار خبر دقیق و صحیح و کمک به فعالان رسانه ای انگیزه مند و پرتلاش، وظیفه خود و معاونانم می دانم که از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم و آنچه را که لازم است از اطلاعات و محتوای دقیق تا حمایت و همراهی با جریان رسانه ای علم و فناوری در اختیار فعالان این عرصه قرار دهیم. نباید فراموش نماییم که امروز، صیانت و حفظ حریم علم و فناوری کشور یک ضرورت است که البته این امر به مفهوم پوشاندن خطاها و کمبودها نیست اما نباید فقط برای ایجاد فضا و داغ کردن یک موضوع، یک جریان انگیزه مند و آینده ساز را دلسرد نماییم.


منبع:

1402/05/20
02:19:54
5.0 / 5
232
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , تبلیغات , دستاورد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog