معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد
اعلام نتایج ارزیابی آموزش مجازی دانشگاه ها تا چند ماه آتی
به گزارش پرتوبلاگ معاون آموزشی وزارت علوم از اعلام نتایج ارزیابی آموزش مجازی دانشگاه ها تا چند ماه آتی آگاهی داد و اظهار داشت: در آینده باید آموزش چهره به چهره در كنار آموزش الكترونیكی قرار بگیرد. معتقدیم كه با بهره بردن از مزایای هر دو روش آموزش، چهره به چهره و الكترونیكی بازدهی بهتری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانیم داشته باشیم.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا؛ دکتر علی خاکی صدیق ضمن بیان این مطلب درباب سیاست های این وزارتخانه در آموزش های برخط و یادگیری سیار بیان کرد: سیاست کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با آموزش در این مقطع کنونی، تقویت، استمرار و استقرار یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی است. طی ۹ ماه گذشته، شاهد بحران شیوع کرونا و همه گیری بیماری کووید -۱۹ بودیم که به تبع آن برچسب ضرورت آموزش به صورت حضوری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی متوقف گردید.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه تصریح کرد: این وزارتخانه، بمنظور آنکه آموزش حتی در یک روز، یک هفته و یک ترم تعطیل نشود به سمت آموزش های غیرحضوری با محدودیت آموزش یادگیری الکترونیکی حرکت کرد. خوشبختانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در طول چند ماه گذشته خصوصاً در اوایل و تا اواخر ترم گذشته کارهای خیلی خوبی برای آماده سازی زیرساخت ها و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و فرهنگ سازی مناسب درباب یادگیری الکترونیکی داشتند.
دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه هم اکنون در نیمسال دومی هستیم که با این پدیده روبرو شده ایم و شاهد آن هستیم که کیفیت آموزش و یادگیری الکترونیکی در بیشتر موسسه ها و دانشگاه ها بهبود پیدا کرده، اشاره کرد: این وضعیت نسبت به گذشته باتوجه به تجربیات کسب شده و با کیفیت قابل قبول تری پیش می رود و به صورتی در نظام آموزش عالی جا افتاده است.
وی اشاره کرد: این پدیده به ما این مسئله را متذکر شد که آموزش سنتی و چهره به چهره، با وجود تمام توانمندی ها، خصوصیات و خاصیت های منحصر به فردی که دارد در وضعیت بحران، نمی تواند جوابگوی نظام آموزشی باشد. ما مجبوریم به جهت اینکه آموزش در کشور، وقفه ای در آن ایجاد نشود از روش های نوین خصوصاً یادگیری های الکترونیکی استفاده نماییم. همین طور این تجربه را به ما داد که کیفیت آموزش می تواند نسبت به آموزش چهره به چهره ارتقاء پیدا کند.
دکتر خاکی صدیق در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در آینده به سمت آموزش ترکیبی برویم، اظهار داشت: در آینده باید آموزش چهره به چهره در کنار آموزش الکترونیکی قرار بگیرد. معتقدیم که با بهره بردن از مزایای هر دو روش آموزش، چهره به چهره و الکترونیکی بازدهی بهتری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانیم داشته باشیم. در واقع فناوری به کمک استادان می آید و کمک می نماید تا کیفیت آموزش را در دوره های آموزش عالی ارتقاء دهند.
وی اشاره کرد: یکی از موارد خیلی مهم در پیرامون آموزش های الکترونیکی، فرهنگ سازی آن و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کاربران است. به جهت اینکه فرهنگ سازی و آموزش داده شود، باید توانمندسازی صورت بگیرد. از سال گذشته، مجموعه ای از همایش ها در دانشگاه های مختلف تدارک دیده شده که به جنبه های مختلف این نوع از آموزش پرداخته می ود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر خاکی صدیق در ادامه با اعلان اینکه نخستین همایش ملی یادگیری سیار، از نظر تا عمل به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود، اظهار نمود: همایش کنونی که در رابطه با موبایل لرنینگ هست یکی از جنبه های خیلی مهم این حوزه از روش های نوین آموزشی در نظام آموزش عالی است که می تواند با گرد هم آوردن متخصصان در این عرصه و بررسی چالش ها، لطمه ها و در عین حال مزایای این کار، به استادان و دانشجویان در جهت بهره برداری بهتر از موبایل لرینگ در نظام آموزشی کمک می نماید.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: اگر به بهمن ماه ۱۳۹۸ برگردیم تعداد بسیار کمی از دانشگاه های ما آموزش الکترونیکی را جزو برنامهی رسمی شان داشتند. یعنی دانشجو تحت عنوان دانشجوی الکترونیکی می گرفت و به صورت الکترونیکی هم آموزش می دادند. پس از شیوع ویروس کرونا و در اسفند ۱۳۹۸، طبیعتاً این دانشگاه ها خیلی زود توانستند خودشان را تجهیز کنند و برای تمام جامعه دانشگاهی این خدمات را ارایه کنند. دانشگاه های دیگر و موسسات آموزش عالی دیگر هم در بعضی از زمینه های خوب IT برخوردار بودند. آنها هم خیلی سریع توانستند تجهیز کنند و به پشتیبانی های فنی IT که داشتند خیلی زود به سمت آموزش الکترونیکی حرکت کردند و مقدمات و زیرساخت های خودرا فراهم کردند.
دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه، دانشگاه ها و موسسات دیگری هم بودند که متاسفانه از نظر زیرساخت های IT خیلی قوی نبودند، اشاره کرد: در آن دانشگاه ها و موسسه ها با کمک گروه آموزشی الکترونیکی که در ستاد وزارت علوم تشکیل شده بود بعنوان یک هاب کمک به این دسته از موسسه ها و دانشگاه ها وارد عمل شدیم. طبیعتاً برای آنها ورود به حوزهی آموزش های الکترونیکی دشوار بود که توسط این کارگروه از دانشگاه های بزرگ برخوردارتر مشاوره هایی نیز گرفتند.
وی بیان کرد: خوشبختانه هم اکنون می توان گفت در دانشگاه های دولتی، بیشتر دانشگاه هایی که ما در آن نظارت کردیم و اطلاعات گرفته شده است، این زیرساخت های حداقلی را در حوزه یادگیری الکترونیکی دارند. البته خیلی از دانشگاه های خوب ما خیلی فراتر از حداقل ها کار می کنند که می توانیم بگوییم در حد دانشگاه های خیلی خوب دنیا آموزش الکترونیکی را ارائه می دهند. البته این به این معنا نیست که ما مشکلی در این عرصه نداریم، یعنی حتی دانشگاه های خیلی برخوردار و باسابقه هم در حوزه آموزش الکترونیکی چون خیلی از استادان با این مبحث آشنا نبودند گرفتار مشکلاتی شدند.
معاون آموزشی وزارت علوم اشاره کرد: همین طور نکته خیلی مهم آن، زیرساخت های ارتباطی و شبکه اینترنت است که در بعضی از موارد به خاطر بار زیادی که در کل کشور در استفاده از اینترنت وجود دارد، اختلال ها و مشکلاتی را به وجود می آورد. از این جنبه، خیلی از کارشناسان در دانشگاه ها باید این سامانه ها را مدیریت کنند.
دکتر خاکی صدیق اظهار نمود: در بُعد کلان می شود اظهار داشت که وضعیت ما در حوزه آموزش الکترونیکی وضعیت قابل قبولی است. طیف های دانشگاهی از برخورداری های متفاوتی از این آموزش، استفاده می نمایند. بعضی ها با کیفیت های بسیار عالی این خدمات را ارائه می کنند و در بعضی موارد نیز کیفیت در حد قابل قبول است.
وی با اعلان اینکه به سمت یک نظام ارزش ارزشیابی و نظام دسته بندی و یا رتبه بندی مراکز آموزش الکترونیکی پیش می رویم، تصریح کرد: در همین زمینه شاخص ها استخراج شده اند، امیدواریم در چند ماه آتی بتوانیم نخستین نتایج این ارزیابی ها را ارائه نماییم. آنجا می شود با دقت بیشتر و برمبنای فاکتورهای علمی بیان بکنیم که چه موسسه ها و دانشگاه هایی از چه سطحی و توان آموزش الکترونیکی برخوردار می باشند.
منبع: partoblog.ir
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب