پرتو بلاگ

كرونا، تقلب و آلارم هایی كه در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است!

كرونا، تقلب و آلارم هایی كه در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است!

پرتوبلاگ: مرکزی تاریخ امتحاناتش را به دیوار چسبانده بود ولی به قول خودش ˮحس درس خواندن نداشتˮ در حقیقت تلاش نکرده بود از کلاس های آنلاین بهره چندانی ببرد چونکه حس اینکار را نداشت و حالا نگران بود که چطور این ترم را پاس کند!


با دوستانش صحبت کرد و آنها گفتند بازار تقلب کمی بهم ریخته فقط باید اهتمام کنی از روی کتاب سوالات را جواب بدهی. سوال جواب دادن از روی کتاب هم نیازمند پیش زمینه مطالعه است که او این پیش زمینه را هم نداشت.
مثل همیشه مشغول بالا پایین کردن گروه ها و کانال ها در تلگرام بود که خیلی شانسی در تلگرام جمله "امتحان آنلاین" را سرچ کرد و تعداد زیادی گروه و کانال با این اسم برایش نمایان شد.
یکی یکی کانال ها را جستجو کرد و چیزی دستگیرش نشد ولی برخی آگهی های یک کانال توجهش را جلب کرد.
گویی در این کانال افراد درخواست کمک یار برای برخی دروس داشتند. به ادمین کانال پیام داد و حدودا متوجه ماجرا شد. آگهی ها در این گروه با مضمون هایی از این دست است: انجام آزمون کلیه دروس عمومی و معارف، میانگین نمره بالا و تحویل در کمترین زمان یا هرکسی تو درس فیزیک مسلطه بیاد پی وی امتحان دارم!
اول برای درج آگهی باید ۶ هزارتومان پرداخت می کرد، از طرفی به این کانال ها هم اعتمادی نداشت، ولی خوب ۶ هزارتومان مبلغی نیست، یا شانس یا اقبال، هرچه شد باداباد!
آگهی اش در کانال درج شد. روز بعد یک نفر این پیام را برایش فرستاد: سلام، من بجای شما امتحان می دهم، تضمینی نمره از ۱۷ تا۲۰. اگر سوالات تستی باشد به ازای هر سوال عمومی۱۰ هزار تومان، به ازای هر سوال تخصصی ۲۰ هزار تومان و اگر تشریحی باشد دروس عمومی ۱۰۰ هزار تومان و تخصصی بسته به نوع سوال ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان، در صورت تمایل هرچه سریعتر هماهنگ کنید چون وقتم پر است!
بعد از کمی فکر و چت کردن در مورد نحوه انجام کار و پرداخت و... قبول کرد و اظهار داشت:
- فقط نگرانم که به امتحان نرسید، باید سر ساعت وارد امتحان بشی که سایت قفل نشه!
- شما به هیچ وجه نگرانی به دلت راه نده. مشخصات و نام کاربریت رو بده و به هیچی هم کارنداشته باش.
شاید اگر علی خودش کمی تلاش می کرد و این مدت را درس می خواند می توانست بدون پرداخت هزینه نمره خوبی را کسب کند اما خب دیگر وقتی نمانده و مجبور است برای پاس کردن درس ها این ریسک را انجام دهد.
البته در این بین افرادی نیز هستند که بعد از دریافت وجه آی دی خودرا از بین می برند و کمکی هم نمی کنند و دانشجو می ماند و یک آی دی حذف شده و یک درس پاس نشده!
همیار تقلب!
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، قبل از ورود آزمون ها به عرصه فضای مجازی، تقلب ها بیشتر سنتی بود و کسی نمی توانست فرد دیگری را مامور کند تا بجای او امتحان بدهد، محمل تقلب ها هم اکثرا کف دست، روی پول، روی پاک کن، لوله خودکار، کفش و... بود، اما روی کار آمدن آموزش مجازی و عدم ضرورت حضور فیزیکی در جلسه امتحان، تقلب ها را به روش دیگری تغییر داد به شکلی در این زمان شغل جدیدی بعنوان "همیار تقلب" پدیدار شد.
در "همیار تقلب" دانشجو با پرداخت هزینه، دانشجو یا شخص دیگری را بجای خود مامور می کند تا در امتحان شرکت نماید و در ازای این کار به او هزینه پرداخت می کند.
از طرفی محدودیت های کرونائی و مجازی شدن آموزش ها، فرصت سوءاستفاده را برای سودجویان فراهم نموده تا از این راه نیز بتوانند کسب درآمد کنند.
حالا حدود یکسال از ورود کرونا و رونق گرفتن آموزش مجازی می گذرد، برخی اساتید راهکارهایی را برای جلوگیری از تقلب و همین طور افزایش کیفیت آموزش بکار می گیرند، برای مثال یکی از اساتید، برگزاری امتحان را به نیمه های شب موکول کرده یا اینکه در قالب ارتباط تصویری از دانشجویان امتحان می گیرد تا درصد احتمال تقلب را کم کند و به قول خودش وجدان کاری اش آسوده باشد. استاد دیگری به صورت کاملا نامحسوس در گروه تقلب دانشجویان ورود کرده و در پایان، برای همه دانشجویانی که در این گروه برای تقلب نقشه می کشیدند صفر رد کرده است. از این روش ها در میان اساتید زیاد است، اما، اینکارها نمی تواند از رونق بازار تقلب بکاهد.
البته پلیس فتا می گوید که در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده و درصدد یافتن و مسدود کردن این قبیل کانال ها و گروه ها و صفحات مجازی است.
انگیزه دانشجو و استاد، موثر در کیفیت آموزش
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک در اینباره می گوید: به نظر می آید بعد از اتمام کرونا نیز، نباید آموزش مجازی را رها کرد و در کنار فضای فیزیکی باید از فرصت فضای مجازی هم استفاده نمود. در بعضی دانشگاه ها همچون دانشگاه پیام نور سالیان سال است که سیستم آموزش الکترونیکی و مجازی برقرار بوده، اما در کنار آن، دانشجویان می توانند از آموزش حضوری نیز استفاده کنند.
مهدی ثامنی درباب برگزاری آزمون و سنجش های علمی واقعی و به دور از تقلب در میان دانشجویان و دانش آموزان بیان کرد: در قدم نخست در آموزش ها، انگیزه ارائه دروس از طرف استاد مطرح بوده و سپس انگیزه یادگیری از طرف دانشجو مطرح می شود که متاسفانه همیشه یکی از این دو پارامتر ایراد دارد و البته همیشه نمی توان تمام تقصیر و کوتاهی را از طرف دانشجو دانست. باید استاد یا معلم نیز تمایل به آموزش داشته باشد و از تدریس در کلاس مجازی لذت ببرد و فقط بمنظور دریافت حقوق و مطالبه گری مالی تدریس را انجام ندهد. اگر در این پازل یکی از پارامترها ضعیف باشد تنظیم بودن پارامتر دیگر نتیجه چندان مناسبی نخواهد داشت.
وی افزود: در اصل، آموزش و رفتار بین دانشجو و استاد باید به شکلی باشد که نیازی به استفاده از مراقب در جلسه امتحان نباشد، چونکه در حقیقت این روش، توهین به دانشجوست، البته دانشجوی واقعی!
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشجو نیز باید ابتدا هدف خودرا از ادامه تحصیل مشخص نماید، تصریح کرد: در صورتیکه دانشجو تنها با هدف دریافت مدرک یا اجبار خانواده به تحصیل بپردازد، اساسا از علاقه شخصی و ذاتی خود فاصله گرفته و برای رسیدن به یک هدف از هر روشی استفاده می نماید. در این شرایط نمی توان از او انتظار داشت که از تقلب استفاده نکند.
وی بر لزوم توجه جامعه و مسئولان به جایگاه اساتید و حفظ شان آنان در ابعاد مادی و معنوی تاکید و افزود: نتیجه آرامش استاد و معلم، دانش آموز و دانشجوی کارآمدی است که مقرر است آینده کشور را دست بگیرد.
ثامنی با ارائه یک چاره بیان کرد: اگر بخواهیم آموزش ها موثرتر باشند، نیاز است از مهدکودک و ابتدایی تا مقطع ششم و هفتم، آموزش به صورت پانسیونی مد نظر قرار گیرد به این شکل که معلم با دانش آموز زندگی کند و اموری همچون سفر، کشاورزی و تجربه آزمایشگاهی علوم را در کنار یکدیگر تجربه کنند، در عوض در طول این مدت استفاده از فرمول و کتاب نیز حذف شود. با کمی تامل درمی یابیم که در این روش جایی برای تقلب از طرف دانش آموز و بی انگیزگی در آموزش از طرف معلم باقی نخواهد ماند.
وی افزود: بعد از گذشت ۵ سال از این مدل آموزشی، دانش آموزان رصد می شوند و مشخص می شود دانش آموز به کدام گرایش علاقه بیشتری نشان داده است و همان گرایش بعنوان تخصص از طرف دانش آموز دنبال می شود، در این شرایط دانشجو با رسیدن به سن ۲۰ سالگی معادل یک مدرک تحصیلی لیسانس تخصص علمی دارد و در این صورت دیگر کسی نمی تواند از عملکرد جهان سومی ها ایراد بگیرد.
ثامنی با اشاره به اینکه اجرای این راهکار به هیچ زیرساختی هم نیاز ندارد، اضافه کرد: هم اکنون برخی دانشجویان از سن ۲۵ سالگی به بعد تازه به فکر کسب مهارت و تخصص هستند که در نهایت بدنبال گرفتار شدن با درگیری های زندگی از این مساله هم عقب می مانند.
همسایه ها یاری کنید... !
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، متاسفانه به اذعان خیلی از مسئولان و دست اندرکاران، دانشجویان بسیاری در نظام آموزش عالی کشور ما به امید کسب مدرک در حال هدر دادن اوقات باارزش عمر خود هستند، دانشجویانی که به هیچوجه علاقه ای به درس ندارند و حالا آموزش مجازی این فرصت را برایشان فراهم نموده که در قالب کار گروهی به کمک دوستان و آشنایان نمره اختتام ترم را به هر قیمتی که شده کسب کنند!
برخی از آنها که باید آرزو کرد تعدادشان خیلی زیاد نباشد، حتی تعداد واحدهای پاس شده و دروس ترم جاری را هم نمی دانند، جالب تر از همه اینها این است که حتی کتاب و جزوه هم ندارند.
محمد، یک دانشجوی رشته تربیت بدنی است و می گوید: من اصلا تمایلی به درس خواندن ندارم حس می کنم برای درس خواندن آفریده نشده ام. دوست دارم کار کنم و حرفه ای را یاد بگیرم، اما به اصرار مادرم مجبور شدم یک مدرک لیسانس بگیرم. خداراشکر که آموزش ها مجازی شد، دیگر نه نیاز هست به کلاس بروم، نه اینکه درس بخوانم. مادرم که می خواهد من لیسانس بگیرم، خودش همه این کارها را انجام دهد.
محمد بعنوان یک دانشجو اصلا نمی داند در این دو ترم چه دروسی را پاس کرده و با چه اساتیدی کلاس داشته! در تمام این دو ترم مادر و خواهرش در کلاس ها آنلاین شده و بجای او حاضری زده اند، جزوه تمام درس ها هم بوسیله مادرش مکتوب شده و تمامی تحقیقات و طرح درس های میان ترم را هم خواهرش آماده کرده است و حالا که فصل امتحانات فرا رسیده، اجماعی فامیلی برای پاس شدن وی در امتحاناتش ایجاد شده، گویی همه نگران درس هایش هستند، جز خودش!
- الو خواهرجان، محمد امروز امتحان داره، یک گروه تو واتساپ ساختم همه رو عضو می کنم، جزوه امتحان رو بخونید به محض اینکه سوال ها اومد ارسال می کنم هرکدوم چندتا سوال رو جواب بدید!
-بیاید خونه ما، دخترها هم هستن همه با هم می شینیم امتحان می دیم یه ناهار هم با هم می خوریم. هرکس ناهار نیومد تو گروه جواب سوالارو بفرسته!
- باشه پس برای این امتحان ناهار میایم خونه شما، امتحان بعدی بیاید خونه ما...
محمد ۱۰ امتحان دارد و در ۱۰ روز مختلف تمامی امتحانات بدون حضور خودش به همین ترتیب برگزار می شود، البته بی انصافی است اگر نگویم که گهگاه خودش نظارتی بر نحوه برگزاری امتحانات می کند و یک خداقوت حواله مادر و باقی دست اندرکاران کرده است.
شاید آنچه توصیف شد اغراق آمیز به نظر برسد ولی اینطور نیست، این اتفاقات واقعا رخ داده است.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، قبل از شیوع ویروس کرونا و در ایام آموزش حضوری، برای یک تقلب باید هزار جور استرس را تحمل می کردی تا بتوانی یک کلمه را از روی برگه بغل دستی ببینی، اما امروز برخی دانش آموزان و دانشجویان که تعدادشان هم کم نیست، به برکت تقلب نه فقط درس ها را یکی بعد از دیگری پاس می کنند که با بهبود معدل هم رو به رو شده اند.
از سر گذراندن امتحانات و ورود به ترم های بالاتر تحصیلی به مدد تقلب های گسترده در حالی رقم می خورد که در حوزه نظام آموزشی ایران همیشه موضوع کیفیت نه چندان بالای مهارت های عملی و نظری دانشجویان مطرح بوده است و تعدد دانشگاه ها و فارغ التحصیلان فاقد مهارت همیشه یک دغدغه و سوال بوده که اتفاقا درمانی هم برای آن در نظر گرفته نشده و امروز آنچه به تقلب گسترده در عرصه امتحانات دانشگاهی و مدارس توسط دانش آموزان و دانشجویان و البته با همکاری عجیب خانواده ها اتفاق می افتد اوضاع را ترسناک تر هم می کند.
گروه های تقلب و اساتید باهوش/۲۰ سوال و ۳۰ پاسخ!
مجتبی خانسوز از اساتید دانشگاه پیام نور است. او به صورت نامحسوس در یکی از گروه های تقلبی دانشجویان حضور پیدا کرده بود و دانشجویان، تازه بعد از اختتام امتحان متوجه حضور وی در گروه شده بودند و تاوان اینکار را هم پرداختند.
وی درباب مشکل تقلب اظهار داشت: در این راستا تابع تصمیمات دانشگاه هستیم تا برخورد لازم با دانشجو صورت گیرد. البته بنده تمامی تقلب ها را متوجه نمی شوم، اما مسلم است که در امتحانات آنلاین اکثریت دانشجویان یا در کنار یکدیگر هستند یا اینکه بوسیله گروه جواب سوالات را رد و بدل می کنند، حتی برخی دانشجویان اصلا از تعداد سوالات هم بی خبرند بطور مثال برای امتحانی با۲۰ سوال، پاسخنامه ای با ۳۰ جواب ارسال شده بود.
وی اضافه کرد: با این روش ها نمی توان یک سنجش واقعی از دانشجویان داشت چونکه راهکارهای زیادی برای تقلب بین دانشجویان وجود دارد.
سنجش آنلاین معتبر نیست
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه سختگیری ها به جهت افزایش کیفیت آموزش و به نفع دانشجوست، افزود: به هیچ وجه نمی دانیم پاسخنامه توسط چه کسی نوشته می شود و ممکنست گاها یک نفر برای چندین نفر پاسخنامه را پر کند و اساسا نمی توانیم بطور ۱۰۰ درصد مانع از این کار شویم. از طرفی باتوجه به زیرساخت های موجود، سنجش آنلاین سنجش معتبری نیست.
خانسوز افزود: امتحان به صورت صوتی و تصویری و روش هایی از این قبیل می تواند به کیفیت آموزش کمک نماید. میانگین نمرات دانشجویان در ترم جاری با ترم گذشته فاصله زیادتری داشت، در حقیقت با استفاده از اینطور روش ها نمره دانشجویان نیز تغییر نمود و حدودا مشخص شد که چه برخی از آنها درس را مطالعه کرده اند.
دانشجوسالاری معضل امروز
وی ضمن اشاره به موضوع دانشجوسالاری اضافه کرد: در سنوات گذشته دانشجوسالاری معنایی نداشت، اما هم اکنون دانشگاه ها به سمت دانشجوسالاری حرکت کرده اند و به صورتی زور دانشجو بر استاد غلبه می کند.
خانسوز افزود: اساسا با تداوم این روش در آینده لطمه های زیادی پیش روی ما قرار خواهد داشت، اما در نهایت باید گفت اگر دانشجو انگیزه درس خواندن داشته باشد اساسا در هر شرایطی درس می خواند و دانشجویی که علاقه ای به کسب علم نداشته باشد در روش آنلاین و حضوری هم رویه خودرا پیش می گیرد.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، اما دانشجویان هم نظراتی دارند که شنیدنی است.
خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است
علی دانشجوی رشته شیمی یکی از دانشگاه های اراک در مقطع کارشناسی است. او نظرات جالبی در این خصوص دارد و در عین حال که وجود انواع مختلف تقلب را در آزمون های مجازی تایید می کند، معتقد می باشد که تقلب در آزمون های مجازی آنگونه هم که در موردش صحبت می شود، موجب کاهش کیفیت یادگیری نمی شود!
وی در این زمینه اظهار نمود: در باب آموزش مجازی دانشجویان و مسائل پیرامون آن، هم اکنون کلیشه های ذهنی و موضع گیری های از پیش تعیین شده ای در جامعه ایران وجود دارد و تصور بر این است که دانشجویان همیشه در حال تقلب هستند و هیچکس چیزی یاد نمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه یک فیزیکدان قرن ۱۷ گفته است "هیچ چیز صحیح نیست، مگر در جزیی از خود و هیچ چیز اشتباه نیست مگر در آن قسمتی از خود که درست و نادرست مخلوط شود"، اظهار داشت: اینجا نیز چنین مسئله ای مطرح است، چیزهایی که می شنویم فقط قسمتی از ماجراست و تماما صحیح نیست.
علی با طرح این سوال که آیا واقعا تقلب موجب کاهش کیفیت آموزش می شود، افزود: مردم بطور پیش فرض فکر می کنند تقلب ویژه افرادی است که درس را یاد نگرفته اند، اما نمی توان بدون استدلال منطقی درباره این مساله نظر داد. برخی دانشجویان بطور کل از مرحله امتحان خارج شده اند و شخص دیگری را مامور این کار می کنند که مسلما این نوع تقلب موجب کاهش یادگیری می شود و در میان دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور مرسوم می باشد.
وی افزود: تقلب در میان دانشجویان دانشگاه های سراسری، بیشتر در قالب تقلب از روی کتاب یا تشکیل گروه و نشر پاسخ ها بین یکدیگر انجام می شود، برای این نوع تقلب دانشجو باید قبل از امتحان نگاهی به سرفصل ها انداخته باشد تا متوجه نوع سوال شود، پس به صورتی مطالعه ای بر درس داشته و نمی توان پذیرفت تقلب از روی کتاب موجب کاهش یادگیری شود.
علی بیان کرد: درباب گروه های تلگرامی و فضای مجازی نیز پاسخ ها به صورت کتبی ارسال می شود و دانشجویان این پاسخ ها را مطالعه کرده و به حافظه می سپارند، پس اساسا برای مشابه نبودن پاسخ ها باز هم یک پیش زمینه لازم است. اصولا نسل های گذشته یک نگاه تحقیرآمیز به نسل جوان تر دارند و معتقدند که این نسل درس خوان نیستند و توجهی به مباحث علمی ندارند که این طرز فکر اشتباه است، چونکه فعالیت ذهنی این نسل بمراتب بیشتر از نسل قدیمی است. نسل امروز جرئت تغییر مسیر پیدا کرده و می تواند مسیر خودرا بشکافد.
وی با اشاره به اینکه "خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است" افزود: این ضرب المثل حکایت حال نظام آموزشی ایران است که مسئولان از صدر تا ذیل، بر اشتباه بودن این نظام اعتقاد دارند. در حقیقت قبل از شیوع ویروس کرونا، آن دسته از دانشجویان که بواقع به دنبال کسب علم بودند تا به بشریت خدمت کنند، خودشان به دنبال علم می رفتند و دانشگاه سهم چندانی در ترغیب آنها به این عرصه بازی نمی کرد و امروز هم اوضاع همین است، این دسته همچنان به دنبال تحصیل علمند و افرادی که به هر علتی بدون هدف وارد دانشگاه شده اند، همچنان در راه فرار از علم و یادگیری!
علی اضافه کرد: سال هاست واحد آموزش مجازی در دانشگاه ها راه اندازی شده، ولی استفاده ای از آن نمی گردد و باوجود دریافت بودجه هیچ محتوای الکترونیکی در این واحدها تولید نشده است که در چنین روزهایی بتوان از آن بهره برد و در این خصوص حتی جا دارد برخی مسئولان همچون دادستان به مسئله ورود کنند.
بر اساس این گزارش، نظرات یکی از اساتید دانشگاه فرهنگیان اراک نیز دراین باره شنیدنی است.
نظام آموزشی باید از روزمرگی خلاص شود
الحسینی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه هم اکنون کرونا فقط سبب پدیدارشدن دم خروس شده است، توضیح داد: نظام آموزشی ما یک نظام از بالا به پایین است به این مفهوم که رویکرد معلم بر این مبناست که افراد آموخته ها و تجربه های زیسته خودرا به کناری گذاشته و تنها آنچه او می گوید را بپذیرند، یعنی ذهن افراد حاضر در کلاس را بدون اختیار به یک نقطه معطوف می کند و این روالی است که در کلاس های آموزشی مدارس و دانشگاه ها رواج دارد و مخالف فطرت و ذات هستی شناسانه انسان است. در منابع مذهبی و فرهنگی اعتقاد و تاکید داریم که انسان جانشین خدا در زمین و یک موجود خلاق، کنشکر، آفریننده، فکور و صاحب فهم است ولی در سیستم آموزشی ما این خاصیت کنار گذاشته شده و از دانش آموز یا دانشجو می خواهیم که درک و فهم خودرا کنار گذاشته و فقط برمبنای تجربه و دید استاد به مسائل نگاه کند و اساسا این آموزش منجر به خلق یک معنای جدید نخواهد شد.
الحسینی بیان کرد: در چنین شرایطی آدم ها چون برمبنای فطرت شان آموزش ندیده اند، احساس می کنند که این آموزش چیزی را در زندگی آنها تغییر نمی دهد. در صورتیکه در حقیقت قرار است؛ انسان جانشین خدا بر زمین باشد و به صورتی خالق باشد، پس وقتی چیزی خلق نکند احساس نیاز هم به آن نخواهد کرد، در نتیجه به دنبال راه هایی می رود که بسیار سریع تر از شر چیزی مثل آموزش درس های مدرسه و دانشگاه که در آن موجود خالقی نبوده و احساس نیازی هم به آن پیدا نمی کند، خلاص شود.
تقلب آئینه ایرادات نظام آموزشی ماست
وی تصرح کرد: در فضای مجازی حقیقت آدم ها مخفی است و در عین حال این فضا ابزاری را برای ارتباط به وجود آورده است و وقتی مشکلاتی همچون تقلب به شکلهای گوناگون و گسترده با استفاده از این ابزار در رویدادهایی همچون امتحانات تحصیلی خودرا نشان می دهد، در نهایت بدین معناست که ایرادات موجود در نظام آموزشی در حال خودنمایی است و درگیری های ذهنی در این خصوص بیشتر شده است.
وی افزود: متاسفانه نظام آموزشی ما برمبنای رویکردهای تحصیلی، هم کنشی و هم فهمی به وجود نیامده، بدین سبب همیشه دل نگران تقلب از طرف دانشجویان و دانش آموزان هستیم، حال این سوال مطرح می شود که با انجام تقلب خصوصا در علوم انسانی چه اتفاقی می افتد، جز اینکه معمولا ساختار، حق را به حق دار نمی رساند و اگر هم برساند در پست های مدیریتی برمبنای سلیقه شخصی تصمیم گیری می شود و تصمیم گیری ها برمبنای هم فهمی و پژوهش نیست.
اشکال جای دیگری است
الحسینی اظهار داشت: در نظام آموزشی ما چنین ایراداتی وجود دارد و از گفت و گو و تسهیلگری در این نظام خبری نیست. کشف کردن و خلق کردن در آن وجود ندارد و در این شرایط ما توجه خودرا به این مسئله معطوف کرده ایم که دانش آموزان یا دانشجویان تقلب و تخلف می کنند یا خیر، در صورتیکه اصل مشکل جای دیگری است که اگر حل شود، تخلف این چنینی دیگر موضوعیتی نخواهد داشت.
وی افزود: هم اکنون بیشتر از تقلب، باید نگران نظام آموزشی مان باشیم، نظام آموزشی که در عرض چند ماه، مخالفت و مقاومت شدید چندین ساله خود با فضای مجازی را به موافقت شیفت داد. در حقیقت، مسئله فضای مجازی نیست، در نظام آموزشی ما نرم افزار شاد به وجود آمده و ما نیز به آن می بالیم، اما بیشتر آموزش ها در بستر سایر پیام رسان ها ارائه می شوند و این تعارض است. در نظام فرهنگی نیز به فرهنگ ایرانی اسلامی می بالیم، اما در عمل، قابلیت فرهنگ های دیگر را به نمایش می گذاریم، این تعارض و دوگانگی در فضای آموزشی باید رفع گردد چونکه اگر رفع گردد خیلی از مسائل نیز رفع خواهد شد، تنها زدن برچسب تقلب و تخلف و تمرکز کردن بر این مساله که تخلف می تواند به نظام آموزشی ضربه وارد کند، اشتباه است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: گاها تقلب و تخلف می تواند زمینه ای برای آموزش باشد چونکه برمبنای این نیاز، کنشگری و خلاقیت در دانشجو و دانش آموز بکار گرفته می شود و او تلاش می کند نیاز خودرا از راه های مختلف تامین کند.
الحسینی در پاسخ به این سؤال که آیا در وضعیت فعلی نگرانی درباره امتحانات مجازی اساسا محلی از اعراب دارد، اظهار داشت: جای نگرانی در این حوزه هست، اما این نگرانی مربوط به مراحل آخر است و باید هرچه زودتر از همین جایی که هستیم کنترل کار را به دست بگیریم تا نتیجه بهتری داشته باشد. خیلی از موارد در سیستم آموزشی ما باید بازبینی شوند نظام آموزشی باید از روزمرگی خلاص شود.
وی اظهار نمود: هر فناوری که در دنیا می بینیم از وسایل حمل و نقل عمومی تا رسانه ای و روابط سازمانی تا شبکه های اجتماعی و نظام سیاسی و اقتصادی، همه در حال متحول شدن هستند ولی نظام آموزشی ما چند سال است که هیچ تحولی نداشته یا اگر تحولی در این نظام رخ داده در مقابل سرعت تحولاتی که در اطراف ما رخ می دهد، بسیار کند است و بر این اساس، این نظام هیچ گاه نمی تواند این ادعا را داشته باشد که فرزندان ما را جهت زندگی اجتماعی امروز آماده می کند.
آژیر هایی که تقلب در نظام آموزشی ایران به صدا درآورده است!
وی ضمن اشاره به فرمایش امام علی(ع) در خصوص اینکه "فرزندانتان را برای زمانی غیر از زمان خودتان آماده کنید" افزود: بر خلاف این سفارش هم اکنون ما فرزندانمان را برای زمان خودمان و مشابه خودمان پرورش می دهیم در صورتیکه در وضعیت موجود که مشکلات این نظام آموزشی در حال نمایان شدن هستند، باید بجای نگرانی صرف درباب تقلب از طرف دانشجو و دانش آموز و راهکار پیدا کردن برای کاهش تقلب به این فکر نماییم که چه بلایی بر سر ویترین نظام آموزشی مان آمده که دائما باید به دنبال رفع لطمه هایی همچون تقلب باشیم.
این تلویزیون، سونی نمی شود
الحسینی درباب سند تحول بنیادین نیز افزود: حدود یک دهه از عمر این سند می گذرد اما جز اینکه نظام ۴-۳-۵ به ۳-۳-۶ تبدیل شد و یکسری کتاب ها تغییرات جزئی داشتند هیچ اتفاق دیگری در قالب اجرای این سند رخ نداده و الان نیز که با یک چالش جدی روبه رو شده ایم باردیگر به دنبال این هستیم که ظاهر ماجرا را تغییر دهیم گویی تلاش می نماییم تلویزیونی که مارک پیش پاافتاده ای دارد را بکنیم و مارک سونی به آن بزنیم، در صورتیکه با اینکار این تلویزیون سونی نمی گردد. در مجموع این اقدامات درست نیست و رفع مشکلات ساختار آموزشی کشور ما نیازمند یک تفکر جدی و سیاستگذاری عمیق است، چونکه در حقیقت مشکل خیلی بزرگتر از تقلب و این حرف هاست.
وی معتقد می باشد که اتفاقا در وضعیت موجود و برمبنای آنچه تشریح شد، شاید تقلب نه فقط لطمه ایجاد نکند، بلکه با عنایت به این که دانش آموز یا دانشجو را به کنکاش وادار می کند، ناکارآمدی آموزشی که برمبنای آن بچه ها میل به آموختن نداشتند اینجا جبران شود و زمینه کاوش و جستجو ایجاد شود.
الحسینی اشاره کرد: من با تقلب موافق نیستم، ولی از این مورد استفاده می کنم که بگویم لطمه هایی همچون تخلف یا تقلب معلول اشکال در ساختار آموزشی است که فاقد راهبرد و راهکار است.
سیاست زدگی در وزارت آموزش و پرورش موج می زند
وی ضمن اشاره به اینکه سیاست زدگی در وزارت آموزش و پرورش موج می زند، بیان کرد: با تغییر دولت ها، تمام مسئولین از بالا به پایین بدون در نظر گرفتن کارایی و تفکر تغییر می کنند که این وضعیت، سیاست زدگی را به وضوح نشان داده است.
الحسینی درباب راهکار رفع مشکلی همچون تقلب اظهار داشت: در این شرایط نیاز است آزمون ها از حالت معمول موجود خارج شده و بیشتر به فعالیتهای عملی نوشتاری تحت نظر استاد یا معلم تبدیل شوند تا در نهایت دانشجو یا دانش آموز در این پروسه زمانبر تولید محتوا داشته باشند و در قالب یک پروسه زمانبر، زمینه مشارکت بین دانشجو و استاد ایجاد و یک پروژه تعریف و تولید شود. همین طور می طلبد که از فضای پیام رسان ها برای ایجاد گفتمان ها به صورت هدفمند استفاده کرد، ترویج این گفتمان ها می تواند تاثیر بالایی در بعضی آزمون ها به ویژه آزمون های شفاهی داشته باشد.
در حالی که به نکاتی که الحسینی می گوید فکر می کردم و خاطراتم را از نظامی که در آن تحصیل کرده ام مرور می کردم، یاد یکی از همکارانم افتادم که حدود یکماه پیش گوشی موبایل به دست، سراسیمه وارد اتاق شد و از من و همکارم پرسید "فلان جمله چند فعل دارد" و وقتی با بهت و حیرت ما روبرو شد اظهار داشت: "پسرم امتحان فارسی داره" و اینطور بود که پای امتحان فارسی پسر آقای... به محل کار پدرش باز شد، هرچند سروصدایی که روز پیش از راهروی اداره به گوش می رسید نشان داه بود که او روز قبل هم امتحان اجتماعی داشته است، در حقیقت شما هم اگر کمی دقت کرده بودید می توانستید در فصل امتحانات برنامه امتحانی فرزندان همکارانتان را از سرو صدایی که در راهروی اداره به گوش می رسید؛ متوجه شوید و بعید نیست که شما هم مجبور شده باشید در فصل امتحانات چند نمره ای برای فرزند همکارتان دشت کنید.




منبع:

1399/11/19
20:48:04
0.0 / 5
179
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog