پرتو بلاگ
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

88 موسسه آموزش عالی در چارچوب 40 موسسه تجمیع شدند

88 موسسه آموزش عالی در چارچوب 40 موسسه تجمیع شدند

به گزارش پرتوبلاگ قائم مقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی ذبا بیان این که وزارت علوم می تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند، اظهار داشت: از ۱۱۹ موسسه ای که بررسی گردید، ۸۸ موسسه مشمول این طرح قرار گرفته است که ما به گزارش دادند. از آن تعداد ۸۸ موسسه، در فازهای بعد به ۴۰ موسسه تجمیع شدند


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در جلسه ۱۴۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: در بحث های اولیه و قبل از دستور تذکر درستی در رابطه با مطالعات اولیه تدوین برنامه هفتم توسعه داده شد و همه اعضا تاکید داشتند که بخش علم و فناوری با هماهنگی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور باشد. همین طور یک بخش خاصی را پیشنهاد کردیم که مسؤولین خود ستاد از دستگاه های علمی در تدوین احکام علمی و فناورانه برنامه هفتم دعوت کنند و این کار را باید بصورت عمیق و دقیق جلو ببریم.
وی به بحث دیگر قبل از دستور اشاره نمود و اظهار داشت: طرح های کلان ملی و فناورانه توسط رییس جهاد دانشگاهی پیشنهاد شد تا وارد احکام برنامه هفتم شود تا طبق اولویت هایی که در نقشه جامع علمی کشور داریم این طرح های کلان هم تعریف شوند؛ قرار شد در کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همه دستگاه های ذی ربط دعوت شوند و این طرح ها بررسی شود و از آن طرف با همکاری و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی علوم تحقیقات و فناو ی، این بحث جلو برود.
دکتر کبگانیان به دستور اصلی جلسه که گزارش و هماهنگی ساماندهی موسسات آموزش عالی بود، اشاره نمود و بیان داشت: موضوع بسیار مهمی است که توجه جامعه علمی و حتی مجلس را به خود جلب کرد است و احیاناً مخالفان و موافقان و منتقدانی هم داشته است؛ البته از بدو کار در جریان بودیم ولیکن به جهت اینکه جمع بندی خوبی داشته باشیم چند جلسه کمیسیون علم و آموزش ستاد نقشه جامع علمی کشور را به این مساله تخصیص دادیم که نتیجه کار را بعنوان گزارش اول امروز مطرح کردیم.
وی ادامه داد: در ماده ۳ سندی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مربوط به آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بمنظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی می تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند به نحوی که باید ۳ معیار کلان که در طرح مصوبه قید شده است را رعایت کند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: این اقدام باید پاسخگوی نیازهای منطقه ای و منجر به کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود. برای اینکه تعدادی از دانشگاه های ما رشته هایی دارند که اصلاً در رابطه با نیازهای آن منطقه خاص نبوده و در تاسیس آنها مقداری افراط بوده است؛ بعضی دانشگاه ها هزینه های سربار بالا دارند و تعداد صندلی های خالی تعدادی از آنها در چند سال اخیر بالا رفته و تعداد دانشجوها مکفی نیست و همچنین کیفیت پایین است که ما انتظار داریم دانشگاه ها به تدریج ارتقای کیفیت پیدا کنند.
وی افزود: این مصوبه ای بود که وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اواخر سال گذشته، کلیت موضوع را ارائه داد و ما هم اعلام کریم که کلیت موضوع مورد تأیید ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت. البته ما شاخص ها و معیارهای این مساله را طی چند مکاتبه در زمان معاون سابق آموزش وزیر علوم درخواست کردیم ولی متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم؛ شاید این خلاء موجب شد که بسیاری از مسؤولان کشور و نمایندگان مجلس سوال داشند که باید به این پرسش ها جواب های دقیق و منطقی داده می شد.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: خوشبختانه دکتر غلامی وزیر علوم، معاونین خودرا مسؤول کرد تا معاون محترم آموزشی و همکاران شان بصورت جدی به این کار بپردازند و در کمیسیون ها چندین جلسه این مساله بررسی گردید.
وی افزود: از ۱۱۹ موسسه ای که بررسی گردید، ۸۸ موسسه مشمول این طرح قرار گرفته است که ما به گزارش دادند. از آن تعداد ۸۸ موسسه، در فازهای بعد به ۴۰ موسسه تجمیع شدند؛ نکاتی که وجود دارد این است که تعدادی از این موسسات با در نظر گرفتن فاصله شهرها، نیاز منطقه و تعداد اعضای هیأت علمی و نسبت دانشجو به هیأت علمی و فاکتورهای مختلفی که ما بطور مفصل بررسی کردیم، تجمیع شود که گزارش خوبی داده شد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: در مجموع اعضای جلسه حمایت و تشکر خودشان را از این کاری که وزارت علوم و تحقیقات و فناوری انجام داده اعلام نمودند ولی به جهت اینکه این مساله به تصویب نهایی ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور برسد، درخواست و تاکید شد که دو موضوع را وزارت علوم در جلسه بعد بیاورد؛ موضوع اول شاخص ها و معیارهای این سامان دهی هاست.
وی تاکید کرد: فعلا در این گزارش که ارائه شد، انحلال دانشگاه و موسسه ای را شاهد نبودیم. الحاق و برخی جاها ادغام بوده است یعنی ردیف بودجه حفظ شده است و برخی جاها نیز الحاق هست یعنی دانشگاه حتی در محل خودش باقی خواهد ماند. بطور مثال دانشگاه هایی که تک جنسیتی هستند و حساسیت خاصی برای حفظ آنها بود، بااینکه امکانات آموزشی آنها پایین بود ولی قرار شد که در محل خودشان حفظ شوند و انحلالی در کار نباشد.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: به جهت اینکه این طرح تصویب نهایی بشود و بتوانیم مستدل تصمیم بگریم، قرار شد شاخص ها و معیارها در وزارت علوم تحقیقات و فناوری آماده شود که البته گفتند تقریباً آماده است تا در جلسه بعد ستاد راهبری بررسی و تصویب شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: درباره بخشنامه و پروسه کار نیز عنوان شد که در شورای گسترش و شورای برنامه ریزی وزارت علوم یا ستاد آمایش آموزش عالی به تصویب رسیده است که قرار بر این شد که به ستاد بیاورند و ارائه شود که ان شاءالله بتوانیم بصورت دقیق رسیدگی کنیم؛ البته شکایاتی هم به ما رسیده است که دقیق و با وسواس خاص تک تک آنها در معاونت نظارت ارزیابی درحال بررسی است. امروز برخی از این شکایات ارائه شد ولی در جلسه بعد باز هم با دقت بیشتر مبتنی بر فاکتورهای مشخص قرار شد این کار صورت گیرد تا از کار سلیقه ای پرهیز شود.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: چون تعداد موسسات زیاد هستند، قبول نماییم که در دورانی هم شاید یک مقدار افراط و سرعت غیر منطقی در ایجاد برخی واحدها بوده است همین طور شاید امکانات خوبی به این واحدها تخصیص داده نشده بوده و نتوانستند فاکتورهای خودشان را به حد استاندارد که مورد تایید ما هست، برسانند. بنا بر این ساماندهی را در سند آمایش در اسفند ۱۳۹۴ پیش بینی کرده بودیم و بر اساسی این بند جلو رفتیم. هیچ کاری هم بدون اشکال نیست بطور قطع اشکالات را بررسی می نماییم و اگر جایی نیاز به اصلاح باشد، اصلاح می نماییم و کلیت موضوع مورد تایید قرار گرفته است.




منبع:

1400/03/14
13:25:41
5.0 / 5
561
تگهای خبر: اقتصاد , تحقیقات , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog