پرتو بلاگ
مدیركل ارتباط با صنعت وزارت علوم:

تیم های مشترک ارتباط با صنعت در دانشگاه ها ایجاد شود

تیم های مشترک ارتباط با صنعت در دانشگاه ها ایجاد شود

به گزارش پرتوبلاگ مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهان تشکیل تیم های مشترک ارتباط با صنعت در بین دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه های علوم پزشکی شد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، محمدسعید سیف در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که امروز ۱۵ شهریور به صورت مجازی برگزار شد، اضافه کرد: دانشگاه ها معمولاً وزارت بهداشت را بعنوان یک صنعت نگاه می کنند و لازم است ارتباط اساتید و کارآموزی دانشجویان بهتر شکل بگیرد. وی ادامه داد: بهتر است میان دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تیم های مشترک شکل بگیرد تا بتوانیم خدمات ارتباط با صنعت را در دانشگاه ها هم افزاتر نماییم. سیف ضمن اشاره به ارتباط با صنعت و جامعه بعنوان یک لزوم، اظهار داشت: همه بحران ها و فرصت هایی که در کشور داریم ریشه در بحث علم و فناوری و دستاوردهای جدید علمی دارد. اگر می خواهیم محیط زیست را حفظ نماییم و یا آلودگی های زیست محیطی برطرف نماییم و یا مصرف برق و آب را کاهش دهیم به شکلی ریشه در مسائل علمی دارد. وی ادامه داد: اگر نتوانیم چاره بحران ها را را در اختیار صنعت و جامعه قرار دهیم این بحران ها حادتر می شود و به مشکلات بیشتری می انجامد پس این وظیفه و مسئولیت جدی جامعه علمی کشور است. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم ضمن اشاره به دهه های اخیر و روند تغییرات مسئولیت های دانشگاه ها اظهار داشت: در دهه ۶۰ به شکلی در آموزش متمرکز بودیم. نیروی متخصص نداشتیم و پزشکان خارجی در کشور کار می کردند و دانشگاه ها نیروی انسانی کشور را تأمین کردند. در دهه ۷۰ هم به شکلی تحصیلات تکمیلی و دانشگاه ها ارتقاء پیدا کردند و پژوهش به دانشگاه ها افزوده شد. وی ادامه داد: دهه ۸۰ و ۹۰ هم بحث دانشگاه های کارآفرین و یا نسل سوم عنوان شد. اما در سالهای اخیر دانشگاه نسل چهارم مطرح گردیده است که تنها بحث آموزش و پژوهش مطرح نیست و مقرر است دانشگاه هم در اقدامات مشارکت کند و جهت دهی و اثربخشی داشته باشد. البته دانشگاه های علوم پزشکی خودبخود در سلامت جهت گیری و اثربخشی دارند. سیف اضافه کرد: ما در وزارت علوم برای دانشگاه جامعه محور و اثربخشی آنها درحال برنامه ریزی هستیم. برای یک دانشگاه جامعه محور چند عامل همچون برنامه ریزی، تجربه و دانش انباشته، کیفیت نیروی انسانی، حمایت مالی اهمیت دارند. وی ضمن اشاره به وضعیت دانشگاه ها در عوامل مختلف ایجاد دانشگاه جامعه محور عنوان کرد: یکی از این عوامل کیفیت نیروی انسانی است که یکی از شاخصهای آن سواد عمومی است. باوجود این که ما نخبگان و دانشجویان زیادی داریم اما در زمینه سواد عمومی در حد متوسط دنیا در حد ۸۶ درصد هستیم به عبارت دیگر از لحاظ کیفیت نیروی انسانی با وجود نخبگان اما در سطح متوسط هستیم. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم ضمن اشاره به ناچیز بودن بودجه تحقیقاتی کشور اظهار داشت: سهم بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است اما این میزان در ژاپن ۳.۵ درصد است ضمن این که تولید ناخالص ملی آنها چندین برابر تولید ناخالص ملی ما است. در واقع بودجه ما قابل قیاس نیست و نمی توانیم متکی به آن باشیم. وی اظهار داشت: از نظر تعداد محققان، آمار کشور ما یک هزار نفر در یک میلیون نفر است که این میزان در سنگاپور ۶ هزار نفر و فنلاند ۷ هزار نفر در یک میلیون هستند. همینطور از منظر تجارب و داشته ها هم قدمت دانشگاه های ما بسیار کمتر از دانشگاه های کشورهای پیشرفته صنعتی است. سیف تصریح کرد: ما تنها می توانیم با داشته های خود هم افزایی داشته باشیم. در واقع یک دانشگاه علوم پزشکی با یک دانشگاه صنعتی و یک دانشگاه با صنعت می توانند تعامل داشته و داشته های علمی و فناوری و اجرایی خویش را هم افزایی کنند. وی اظهار داشت: به صورت ها و روش های مختلف می توانی این تعامل را گسترش دهیم و همه چیز قرارداد نیست. در کشورهای پیشرفته که صاحب صنعت و تجربه بیشتری از ما هستند ارتباط ارگانیک بین دانشگاه و صنعت و جامعه شکل گرفته است. ما هم اینجا همان اجزا همچون آزمایشگاه، نشریات، قطب علمی و عضو هیات علمی را داریم اما این ها جزایر متفرق هستند و ارتباط هنوز کامل نشده است. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم خاطرنشان کرد: ما باید بعد ارتباطی و تعاملی را تقویت نماییم و هنوز نتوانسته ایم مانند کشورهای پیشرفته این زنجیره را کامل نماییم. ضمن این که در پرداختن به حلقه های این زنجیر گرفتار افراط و تفریط هستیم و برخی را فراموش و برخی را بیش از اندازه مورد توجه قرار می دهیم. وی ادامه داد: این مجموعه پازل تکه های مختلف دارد. از این که کارآموزی ها و رساله ها را چطور اثربخش باشند و یا دانشگاه ها چگونه در بعضی از بحران ها مسئولت قبول کنند و مأموریت گرا شوند تا این که دانشگاه ها می توانند نسخه های گوناگونی داشته باشد. همه این مسائل را در طرح تحول در همکاری دانشگاهها با صنعت و جامعه دو سال پیش مصوب کردیم و در مهر ۱۳۹۸ ابلاغ گردید. سیف اظهار داشت: بدین سان دانشگاه ها شریک راهبردی جامعه و صنعت در تدوین و اجرای برنامه های توسعه پایدار هستند و نباید منتظر باشند که جایی به مشکل بخورند و بعد به آنها رجوع کنند بلکه باید خود پیشقدم شوند و مشکل را حل کنند. در این طرح تحول ۴۴ برنامه و اقدام دیده شد. وی ادامه داد: یکی از آنها رصد اشتعال دانش آموختگان است. دانشگاه ها با فارغ التحصیلان ارتباط برقرار می کنند چونکه جامعه فارغ التحصیلان نخستین کلونی است که می تواند با آنها ارتباط داشت. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم اظهار داشت: دوره های مهارت افزایی و هدایت شغلی در دانشگاه ها افتتاح شد و ۹۳ دوره به صورت متوسط در هر دانشگاه برگزار شد و دانشجویان با مهارت های گزارش نویسی، اصول مذاکره و مهارت های شغلی آشنا شدند. این موضوعات خارج از درس به دانشجویان آموزش داده می شود و سال قبل ۲۰۰ هزار نفر از دانشجویان در این دوره ها شرکت کردند. وی از طریق اندازی مراکز هدایت شغلی در دانشگاه ها اطلاع داد و اظهار داشت: دانشجو احتیاج به کارآموزی و مهارت های شغلی و کاریابی دارد و این مراکز در ۳۹ دانشگاه راه افتاده است. سیف اظهار داشت: فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی هم یکی از قطعات پازل بود. متوجه شدیم بعضی از اعضای هیات علمی جوان تجربه کاری ندارند و الان برای اعضای هیات علمی جوان فرصت مطالعات الزامی شده است و فرد در آن صنعت بویژه مامور می شود و مشکلات را حل می کند. بر مبنای آخرین آمار حدود ۱۱۴ نفر از این فرصت بهره برده اند. وی ادامه داد: پایش و ساماندهی قراردادها را انجام داده ایم که به شکلی شاخص بدل شده است و برای مقایسه دانشگاه ها تنها مقاله ملاک نیست بلکه اشتغال فارغ التحصیلان، فرصت مطالعاتی و قرارداد هم مدنظر است. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم عنوان کرد: ۸ هزار و ۴۰۰ قرارداد پژوهشی در دانشگاه ها بسته شده که ۲۴ هزار عضو هیات علمی در آن نقش دارند و به صورت متوسط از هر سه عضو هیات علمی یک نفر قرارداد پژوهشی دارد که این آمار باید به میزان هر عضو هیات علمی یک قرارداد پژوهشی برسد. وی اظهار داشت: در بحث امریه ها جذب خوبی داشته ایم و ضمن این که سال قبل مبحث اجرای طرح مزیت استانی را راه اندازی کردیم و حدود ۲۶ طرح رسید. بدین سان هر دانشگاهی می تواند وضع منطقه خویش را متحول کند. سیف خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ تعداد ۱۴۱ دانشمند برتر در ارتباط با صنعت عرضه شدند و سال جاری هم محققان برتر در این حوزه معرفی می گردند. وی از تهیه کارنامه عملکرد دانشگاه ها در ارتباط با صنعت و جامعه اطلاع داد و اظهار داشت: در سال ۹۹ این کارنامه به صورت محرمانه به دانشگاه ها فرستاده شد. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم عنوان کرد: در آینده قراردادهای پژوهشی، مبلغ قرارداد، نسبت آن به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی وارد نظام های ارزیابی می شوند. وی ضمن اشاره به سامانه ساجد بعنوان پل ارتباطی صنعت و دانشگاه اظهار داشت: بعنوان مثال اگر یک شهرک صنعتی دور افتاده نیاز علمی داشته باشد می تواند از راه سامانه ساجد نیاز خویش را اعلام نماید و همه دانشگاه ها آنرا می بینند و شفافیت در اطلاعات ایجاد می شود.


منبع:

1400/06/17
12:03:43
5.0 / 5
102
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog