پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه تبریز:

موظف هستیم پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشیم

موظف هستیم پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشیم

پرتوبلاگ: آذربایجان شرقی رییس دانشگاه تبریز بر ضرورت پاسخگویی به مطالبات دانشجویان تاکید نمود.



صفر نصراله زاده در آئین بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو در دانشگاه تبریز، اظهار داشت: امروز دانشگاه تبریز به گواه آمار و تصدیق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از مجامع و نظام های رتبه بندی، در ایران و جهان می درخشد. بطوری که سال قبل و سال جاری برپایه ارزیابی وزارت کشور، به عنوان دانشگاه مهم و نمونه ی حامی پژوهش و فناوری کشور انتخاب شدیم.

وی اضافه کرد: انتخاب به عنوان دومین دانشگاه برتر در زیست بوم فناوری برپایه ارزیابی وزارت کشور، انتخاب به عنوان مهم ترین دانشگاه در جذب دانشجویان بین المللی، کسب چهار آیتم از پنج آیتم در بحث دیپلماسی علمی، کسب عنوان پنجم کشوری در بحث ارتباط با جامعه و صنعت، کسب عنوان دومین دانشگاه برتر در بین دانشگاه های جامع بعد از دانشگاه تهران، صعود ۲۰۰ پله ای در رتبه بندی شانگهای، صعود ۳۵۰ پله ای در رتبه بندی پژوهش و فناوری و قرارگیری در رتبه ی ۳۱۸ جهان، کسب رتبه ی اول پژوهش در کشور همه و همه افتخارات بزرگ دانشگاه تبریز است که در طول یک سال قبل کسب شده است.

نصراله زاده ضمن اشاره به انتخاب ۲۵ استاد دانشگاه تبریز به عنوان اساتید برتر یک و دو درصد دانشمندان جهان، اشاره کرد: دانشگاه تهران با ۲ هزار و ۱۰۰ استاد، ۴۶ استاد یک درصد دارد در صورتیکه دانشگاه تبریز با یک سوم این تعداد، ۲۵ استاد یک درصد دارد.

وی در واکنش به برخی از موضوعات و حواشی مطرح شده در فضای مجازی در مورد دانشگاه تبریز گفت: متأسفانه برخی ها بجای اینکه قدردان اساتید نخبه و دانشمند دانشگاه باشند، قصد تخریب این اساتید را دارند. عربستان سعودی به یکی از اساتید یک درصد ما پیشنهاد حقوق ماهیانه ی ۷۲ هزار دلاری را داده بود که این مورد ارزش بالای اساتید دانشگاه تبریز را نشان داده است.

توضیحات در مورد فیش حقوقی منتشر شده در فضای مجازی

رئیس دانشگاه تبریز در قسمت دیگری از سخنان خود در مورد فیش حقوقی یکی از اساتید این دانشگاه اظهار داشت: تمامی حق التدریس ها، حق التحقیق ها و پاداش های این استاد همراه با حقوق اسفندماه واریز شده بود. ما سال قبل ۴۰ درصد افزایش درآمد اختصاصی داشتیم و برپایه قانون می توانیم ۳۰ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه را به کسانی که در تحقق درآمد اختصاصی دخیل بودند، پرداخت نماییم. اصلا وظیفه ی ما این است که به اساتید، کارکنان و دانشجویانی که در راستای رشد دانشگاه تلاش می کنند و زحمت می کشند، پاداش دهیم.

جزئیات انحلال مبحث تشکل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز

وی در ادامه در رابطه با مبحث تشکل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز اشاره کرد: برخلاف آنچه که در مورد عدم شفافیت دانشگاه تبریز مطرح می شود، تشکل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز وابسته به تهران است و برپایه اعلام اتحادیه ی تهران و به سبب انحراف از اساسنامه، منحل شد و ما هیچ اطلاعی از این مورد نداشتیم و تنها کاری که می توانستیم انجام دهیم، این بود که به دانشجویان این تشکل گفتیم که می توانند تحت عنوان یک نام دیگر، فعالیت خویش را انجام دهند ولی قبول نکردند. ما رسما اعلام می نماییم هر تشکلی که درخواست خویش را در چهارچوب قانون و اساسنامه اعلام و شرایط و ضوابط را قبول کند، می تواند فعالیت کند.

علت عدم حضور استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم

نصراله زاده در واکنش به انتقادات در مورد عدم حضور مسؤلان کشوری و حتی استانی در روز دانشجو در دانشگاه تبریز گفت: برخلاف ادعای برخی از عزیزان درباب عدم دعوت مسؤلان برای حضور در دانشگاه، قرار بود استاندار ولایی و خدوم آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز حاضر شود و حتی با وجود سرماخوردگی شدیدی که داشت، طی تماس تلفنی، برای حضور در دانشگاه مصرّ بود که من راضی نشدم با آن وضعیت در دانشگاه حاضر شود. استاندار آذربایجان شرقی دوست و برادر صمیمی ما است و هرموقع که درخواست نماییم، حتما در دانشگاه حضور پیدا می کند.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود در مورد خوابگاه دانشجویان دانشگاه تبریز هم گفت: منابع بودجه ای برای تکیمل خوابگاه متأهلی با ظرفیت ۸۵۰ دانشجو فراهم گشته است و بزودی شاهد تکمیل این پروژه خواهیم شد.

ماجرای افزایش شهریه دانشجویان شبانه

رئیس دانشگاه تبریز هم چنین در رابطه با بحث افزایش شهریه ی دانشجویان شبانه اظهار داشت: متأسفانه دانشگاه های ما وابسته به منابع دولتی هستند و اگر در گذشته منابع دانشگاهی به خوبی اداره می شد، ما مجبور نمی شدیم شهریه ی دانشجویان شبانه را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: من هم با فقر و سختی بزرگ شده ام و همه ی شما دانشجویان را درک می کنم. متأسفانه ۸۰ درصد بودجه ی دانشگاه صرف پرداخت حقوق و مزایا می ‍ شود و ما با این وضعیت به سختی می توانیم با دانشگاه های تهران رقابت نماییم. ما برای افزایش شهریه ی شبانه، میانگین شهریه های دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی را حساب کردیم ولی بازهم کمتر از آن رقم را حساب کردیم.

وی با اشاره به این که شهریه ی شبانه ی سال ۱۴۰۲ کمتر از دانشگاه های تهران و شهید بهشتی است، افزود: مجموع هزینه های یک دانشجوی شبانه حدود ۴۰ میلیون تومان می شود در صورتیکه ما از این دانشجو ۲.۵ میلیون تومان شهریه دریافت می نماییم و سازمان برنامه و بودجه هم برپایه این شهریه ی ۲.۵ میلیون تومانی، اعتبار و بودجه ی دانشجویان روزانه را اختصاص می دهد.

ما نیازی به پنهان کاری نداریم و در کنار نقاط قوت، نقاط ضعف را هم می گوییم

رئیس دانشگاه تبریز اضافه کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در جریان سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی به دانشگاه تبریز اختصاص یافته است که مقداری از این اعتبار جذب شده و باید مابقی را هم جذب نماییم. ما نیازی به پنهان کاری نداریم و در کنار نقاط قوت، نقاط ضعف را هم می گوییم.

نصراله زاده در ادامه با اشاره به این که ما برای بین المللی شدن باید به اندازه ی ۲۰ درصد از تعداد دانشجویان دانشگاه، دانشجوی بین المللی جذب نماییم، اشاره کرد: قبول داریم که تمامی استانداردهای لازم در سطح بین المللی فراهم نشده است ولی بیکار هم ننشسته ایم و کارگروه بین المللی سازی دانشگاه در حال احصاء استانداردهای لازم برای بین المللی سازی می باشد.

از هیچ نماینده ی مجلسی دستور نمی گیریم

وی در واکنش به بحث دخالت نمایندگان مجلس در جذب اعضای جدید هیأت علمی هم گفت: ما فقط و فقط مدیون شهدا هستیم و از هیچ نماینده ی مجلسی دستور نمی گیریم. کسانی که می‎گویند ما در جذب اعضای هیات علمی و حتی استخدام نیرو از کسی دستور می گیریم، باید استغفار کنند و از دانشجویان عزیز می خواهم وارد بازی برخی از آقایان نشوند. جذب اعضای هیأت علمی پروسه خاص خویش را دارد و باید مرکز جذب تأیید کند.

حرمت اساتید باید حفظ شود

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: اساتید مایه ی افتخار دانشگاه هستند و ما در مجامع ملی و بین المللی با افتخار و سربلندی می گوییم که دانشگاه تبریز بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. از شما دانشجویان عزیز می خواهم که حرمت اساتید خویش را حفظ کنید چراکه همه ی افتخارات کسب شده توسط دانشگاه تبریز به پاس تلاش و زحمات اساتید فرهیخته ی این دانشگاه رقم خورده است.

به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، رییس دانشگاه تبریز در مورد اقدامات انجام شده در بحث اشتغال هم اظهار داشت: مبحث اشتغال تنها توسط دانشگاه حل نمی شود و اشتغال در کشور واقعا با مشکل مواجه می باشد. با این وجود راه اندازی مدرسه ی اشتغال، طرح دستیار فناوری، بروسیه ی صنعتی و... همچون اقدامات انجام شده در بحث اشتغال است و ما امیدواریم دانشجویان بصورت هدفدار وارد دانشگاه شوند.

ضرورت عدالت خواهی و استکبارستیزی دانشجویان

وی در خاتمه با تاکید بر لزوم عدالت خواهی و استکبارستیزی دانشجویان، گفت: من به عنوان رییس دانشگاه تبریز و خادم همه ی دانشجویان، از شما می خواهم که مطالبه گری کنید و ما موظف هستیم پاسخگوی شما باشیم.



مطالبه گری حق دانشجویان است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ‎های آذربایجان شرقی هم گفت: مدیران دانشگاه تبریز بصورت شبانه روزی در حال تلاش برای حل مشکلات دانشگاه هستند ولی مشکلات زیاد است و دانشجویان هم حق دارند مطالبه گری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری اضافه کرد: قسمتی از وظیفه ی من این است که در کنار شما دانشجویان قرار بگیرم و به نظرم در این امر کم کاری کرده ام و باید بیش از این حامی و پشتیبان دانشجویان باشم.

وی در مورد حواشی در رابطه با تشکل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: ملاک و حجت شرعی همه ی ما قانون و مقررات است و من شخصا قوانین را حجت شرعی می دانم. ولی هرکس این احتمال را می دهد که در برخی از تصمیم ها برخلاف قوانین عمل شده است، میتوان با گفتگو این موارد را حل کرد. قصد ما این نبود که برپایه نظر شخصی یک تشکل را منحل نماییم ولی بازهم حاضر هستیم با دانشجویان عزیز گفتگو نماییم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ‎های آذربایجان شرقی اشاره کرد: اتاق من به روی همه ی شما دانشجویان باز است و با تمام وجود در خدمت شما هستیم.

براساس این گزارش، ۱۰ نفر از دانشجویان که برپایه فراخوان اعلام شده از جانب معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نام نویسی کرده بودند، در این مراسم سخنرانی کردند.

اشتغال، فیش های حقوقی برخی از مسؤلان دانشگاه، افزایش شهریه ی دانشجویان شبانه، لزوم وجود صداهای مخالف و تشکل های شناسنامه دار در دانشگاه، شائبه برانگیز بودن و دخالت برخی از نمایندگان مجلس در جذب اعضای هیأت علمی و استخدام نیروهای جدید، عدم خروجی مناسب تفاهمنامه های امضا شده، تدریس اساتید بازنشسته با وجود فارغ التحصیلانی که در انتظار جذب در دانشگاه هستند، افزایش شهریه ی خوابگاه دانشجویان بین المللی و پایین بودن امکانات دانشگاه برای این دانشجویان، لزوم استفاده از ظرفیت علمی دانشکده ها برای حل مشکلات جامعه و... همچون موضوعات مطرح شده از جانب دانشجویان در این مراسم بود.

به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، در آخر این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «تشکل های دانشجویی در اندیشه های مقام معظم رهبری» گردآوری شده توسط مدیریت امور فرهنگی دانشگاه تبریز از دانشجویان نمونه در قسمت های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و... تجلیل به عمل آمد.
















 


منبع:

1402/09/19
16:31:11
5.0 / 5
284
تگهای خبر: بازی , پروژه , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog