پرتو بلاگ
با حضور شخصیت های علمی و دانشگاهی؛

نشان ویژه استاد ممتازی دانشگاه تهران به 9 استاد اعطا شد

نشان ویژه استاد ممتازی دانشگاه تهران به 9 استاد اعطا شد

پرتوبلاگ: دانشگاه تهران نشان ویژه استاد ممتازی را به 9 استاد برجسته این دانشگاه اعطا کرد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، نشان ویژه استاد ممتازی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه تهران و برخی دیگر از چهره های علمی و دانشگاهی به ۹ استاد این دانشگاه اعطا شد.

محمدرضا مخبر دزفولی، محمدرضا شفیعی کدکنی، علی اکبر موسوی موحدی، علی اکبر صبوری، غلامعلی افروز، مهدی اخوان بهابادی، محمود کمره ای، جواد فیض و عباس مصلی نژاد از اساتیدی بودند که موفق به دریافت این نشان شدند.

دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۶ برنامه اعطای نشان استاد ممتاز را شروع کرد. در حقیقت تصویب بخشنامه استاد ممتاز و آخرین بازبینی در شیوه انتخاب و معرفی استاد ممتاز در سال ۱۳۹۷ توسط هیات امنای دانشگاه تهران، استادان ممتاز طبق این بخشنامه معرفی و انتخاب می شوند.

در انتخاب استاد ممتاز، فرد نمی تواند خودرا به عنوان نامزد استاد ممتازی معرفی نماید و پروسه انتخاب استاد ممتاز مثل دانشیاری و استاد تمامی نیست که عضو هیات علمی خودرا برای احراز رتبه استاد ممتازی ارائه کند، بلکه باید افراد دیگری که استاد تمام هستند، فردی را که بیش از ۱۰ سال رتبه استاد تمامی داشته است، به دبیرخانه معرفی کنند البته این پروسه بطورکامل محرمانه است.

بعد از دریافت اسامی نامزدهای دریافت درجه استاد ممتازی، بررسی صلاحیت نامزدها برای دریافت این درجه، در سه کمیته جداگانه صورت می گیرد.

برمبنای مصوبه هیات امنای دانشگاه تهران مصوب ۱۳۹۷، امتیازدهی پرونده در دبیرخانه توسط کمیسیون تخصصی انتخاب استاد ممتاز متشکل از رییس کمیسیون تخصصی مربوطه هیات ممیزه، نماینده یا نمایندگان دانشکدگان/دانشکده در هیات ممیزه و سه استاد صاحب نظر و سرآمد به انجام می رسد.

بعد از بررسی در کمیته تخصصی، انتخاب استاد ممتاز در شورای انتخاب استاد ممتاز که متشکل از رییس دانشگاه، معاون پژوهشی، معاون آموزشی، معاون بین الملل و معاون فرهنگی و دبیر هیات ممیزه و سه نفر از شخصیت های، فرهنگی، علمی و پژوهشی برجسته کشور است، بررسی و استادی که حائز دریافت استاد ممتازی است، معرفی می شود و بعد از معرفی حکم استاد ممتازی توسط رییس دانشگاه تهران صادر و در مراسم ویژه ای اعطا می شود.

در این شورا بیشتر روی شخصیت و برجستگی استاد تاکید می شود تا آن زمان که نام استادی به عنوان استاد ممتاز عرضه شد، مورد تایید همگان باشد.
هم اکنون دانشگاه تهران دارای ۹ استاد با درجه ممتازی است که برمبنای بخشنامه مصوب ۳۰ مردادماه ۱۳۹۷ چهار استاد از طرف دبیرخانه استاد ممتازی که در معاونت پژوهشی تشکیل شده است، به عنوان استاد ممتاز عرضه شدند که اخوان بهابادی در سال ۱۴۰۱ و کمره ای، مخبر، فیض و مصلی نژاد نیز برای سال ۱۴۰۲ عرضه شدند.

اعطای پایه تشویقی، پذیرش دو دانشجوی دکترا در هر سال، تعویق بازنشستگی و اعطای گرنت های ویژه به دارندگان عنوان استاد ممتازی همچون تسهیلات اعطایی ذیل این نشان است.

در بخشنامه استاد ممتازی علاوه بر فاکتورهای کمی و کیفی، اشاره کوتاهی هم به اثر بخشی اجتماعی شده است، ولی در بازبینی بخشنامه آن چه که مد نظر و مورد تاکید ریاست دانشگاه بوده اثربخشی اجتماعی باید اصل باشد و اثر بخشی اجتماعی به عنوان اصلی ترین شاخصی در نظر گرفته شده است.





منبع:

1402/12/08
12:17:48
5.0 / 5
252
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog