پرتو بلاگ
معاون وزیر علوم با حضور در پرتوبلاگ تشریح كرد؛

سیاست وزارت علوم برای از سرگیری آموزش حضوری از ترم آتی

سیاست وزارت علوم برای از سرگیری آموزش حضوری از ترم آتی

به گزارش پرتوبلاگ معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر این که سیاست کلی وزارت علوم برای نوع آموزش از ترم اینده ادامه آموزش ترکیبی(حضوری و مجازی) است، اظهار داشت: ما حدودا بر طبق سیاستی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها بحث کردیم و قرار شد ترکیب حضوری و مجازی در دانشگاه ها همچنان وجود داشته باشد و تلاش ما و سیاست کلان مان این است که ترم آینده شرایط حضور حداکثری را فراهم نماییم و به سمت بازگشایی کامل دانشگاه ها حرکت نماییم.


دکتر هاشم داداش پور با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ضمن بازدید از بخش های مختلف این خبرگزاری، به سئوالات خبرنگاران سرویس دانشگاهی ایسنا، پاسخ گفت و ضمن اشاره به نگرانی ها و دغدغه های دانشگاه ها برای بازگشایی آموزش حضوری دانشجویان اشاره نمود و اظهار داشت: به صورت کلی دانشگاه ها تنوعی از مشکلات در حوزه های مختلف بخصوص حوزه های رفاهی و دانشجویی را دارند و با عنایت به این که حدود دو سال از آموزش غیرحضوری و انجام فعالیتهایی که به صورت حضوری اتفاق نمی افتاد، می گذرد، دانشگاه ها دنبال این هستند که به نحوی بتوانند کمبودهایی که در گذشته برای از سرگیری آموزش حضوری داشتند را به نحوی جبران کنند و شرایط را برای حضور کامل دانشجویان فراهم نمایند. در این رابطه مدتی است که ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها تشکیل شده است.


نگرانی دانشگاه ها برای از سرگیری آموزش حضوری
وی در ادامه خاطرنشان کرد: حدودا هم اکنون تمامی دانشگاه ها نیازها و نگرانی های خویش را برای بازگشایی حضوری دانشجویان اعلام نموده اند که بخش مهمی از این نگرانی ها به سه مبحث "خوابگاه ها"، "تغذیه" و "حوزه رفاهی" برمی گردد. به صورت کلی ما سه سطح دانشگاه ها در کشور داریم. سطح اول دانشگاه های بزرگ و قدیمی نظیر دانشگاه تهران، شیراز، تبریز، مشهد و... هستند که خوابگاه های این مراکز اغلب قدیمی بوده و احتیاج به بازسازی دارند.
معاون وزیر علوم افزود: بخشی از خوابگاه های این دانشگاه ها را که از نزدیک بازدید کردم شرایط خوبی نداشتند، ازاین رو وزارت علوم با کمک دولت دنبال این است که به نحوی این خوابگاه ها را شناسایی و در صورت ممکن به بازسازی یا بهسازی آنها کمک کنند. هم اکنون آماری در مورد این که کدام خوابگاه ها در کدام دانشگاه ها نیازمند بازسازی هستند، در اختیار داریم. در این دسته از دانشگاه ها، اغلب خوابگاه ها نیازمند بازسازی اند.


دانشگاه ها برای آموزش حضوری شرایط یکسانی ندارند
رئیس سازمان امور دانشجویان همینطور با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور برای بازگشت به آموزش کامل حضوری شرایط یکسانی ندارند، تصریح کرد: بخشی از دانشگاه ها هم در سطح سطح متوسط قرار دارند و خوابگاه های این دانشگاه ها نسبتا جوان بوده و امکان دارد نیازمند بازسازی کامل نباشند، اما عمده آنها نیازمند بهسازی اند.
وی افزود: بخش دیگری از دانشگاه ها، دانشگاه های کوچک و یا درحال توسعه هستند که این دانشگاه ها عموما فاقد خوابگاه هستند و قبلا از راه خوابگاه های استیجاری یا خودگردان نیازهای خویش را رفع می کردند. اما بعد از دو سال شرایط کرونایی یعنی بمحض این که دانشجویان از دانشگاه ها دور شدند عملا خوابگاه داران این خوابگاه ها را تغییر کاربری دادند و هم اکنون برگشت به شرایط قبلی برای این دانشگاه ها سخت شده است بخصوص این که ما در شهرستان های کوچک و متوسط ساختمان های بزرگ زیادی نداریم گه قابلیت تبدیل به خوابگاه را داشته باشند و خوابگاه های پراکنده کوچک هم هزینه زیادی را به این دانشگاه ها تحمیل می کنند که گاهی قابل جبران از جانب این دانشگاه ها نیست.
رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: بخش دوم نیازهای دانشگاه ها برای آموزش حضوری باردیگر به بحث زیرساخت های رفاهی و سلف سرویسهای دانشجویان برمی گردد. در واقع پس از مدت ها دانشگاه ها آغاز به تعمیر و تجهیز رستوران ها کردند. با عنایت به این که بخشی از این رستوران ها مکمل هستند و در گذشته توسط بخش خصوصی در دانشگاه ها راه اندازی شده بودند، اما بمحض این که دانشگاه ها شرایط جدید دوران کرونا را تجربه کردند عملا این رستوران های مکمل تعطیل شدند و بازگشت مجدد این رستوران ها به شرایط قبل "مبهم" هست.
وی اضافه کرد: بخش دیگری از نیاز امروز دانشگاه ها برای آموزش حضوری به بخش تغذیه برمی گردد یعنی پیمانکاران قابل توجهی با دانشگاه های ما قرارداد داشتند که هم اکنون به علت این که هنوز دانشگاه ها به شرایط عادی برنگشته اند. چونکه یا این پیمانکاران تغییر شغل داده اند و یا این که به این سادگی ها حاضر نیستند قراردادی را امضا کنند، یکی از علل این مسئله افزایش قیمت ها است و اینکه پیمانکاران با شرایط قبلی حاضر به کار نیستند؛ مبحث دوم عدم ثبات قیمت هاست و با عنایت به نوسان هایی که در قیمت ها اتفاق می افتد پیمانکاران حاضر نیستند در این شرایط قراردادهای یک ساله تنظیم کنند و سوم این که تعداد دانشجویان است و معمولاً و در یک آستانه ای نیاز است که پیمانکاران ورود کنند و قراردادی را امضا کنندکه در این حوزه هم ما با چالش مواجه هستیم. البته این موارد قابل حل هستند اما نیازمند زمان هستند تا خویش را با شرایط جدید تطبیق دهند.


نیاز به بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای بازسازی خوابگاه ها
دکتر داداش پور افزود: محاسبات ما نشان داده است که برای بازسازی و بهسازی خوابگاه ها یا خوابگاه های استیجاری، تعمیر و تجهیز سلف سرویس ها، و هم بخش تغذیه به حدد۳۵۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم تا بتوانیم دانشگاه ها را برای شرایط حضوری کامل برگردانیم. تأمین این مبالغ با عنایت به شرایطی که داریم به این سادگی نیست. اما با این حال، تمام دانشگاه ها درحال تلاش هستند تا از منابع محدود دولتی تا منابعی که توسط خیرین تأمین می شود بتوانند شرایط حضوری کامل و بازگشت دانشجویان را فراهم نمایند. این مورد نیازمند یک بازه زمانی است که تا از یک طرف این منابع تأمین شوند و از سوی دیگر واکسیناسیون دانشجویان هم به یک آستانه مطلوب لازم برسد تا از سلامت آنها اطمینان پیدا نماییم و این که پروتکلهای بهداشتی که اعلام شده بود به مرور زمان حذف شود و در نهایت بازسازی و بهسازی خوابگاه ها و تغذیه دانشجویان در شرایطی قرار بگیرد که دغدغه کمتری وجود داشته باشد.


وضعیت نامناسب بودجه دانشگاه ها
رئیس سازمان امور دانشجویان همینطور خاطرنشان کرد: امر بودجه دانشگاه ها یکی از موضوعات مهمی است که می تواند در رفع نگرانی آنها در حوزه های رفاهی و دانشجویی تأثیرگذار باشد. در واقع اجرای قانون همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی امروزه بخشی از اعتبار دانشگاه ها را به خود مختص کرده است و ما دارای شرایطی در دانشگاه ها هستیم که کمبود منابع به چشم می خورد و این کمبود منابع گاهی تصمیم گیری را برای حضور کامل دانشجویان با مشکل مواجه می کند.


وضعیت دانشگاه ها از نظر امکانات خوابگاهی
وی همینطور تصریح کرد: بخشی از دانشگاه ها، دانشگاه های بزرگ و معتبری هستند و دسترسی های بیشتری به خیرین و منابع مالی دارند و بخشی از دانشگاه ها هم این شرایط را ندارند و امکان دارد به غیر از منابع مالی دولتی به منابع دیگر دسترسی نداشته باشند. ما در سازمان امور دانشجویان منابع خودمان را بین دانشگاه هایی که نیاز داشته باشند توزیع می نماییم و سفارش کردیم صندوق رفاه دانشجویان هم خویش را برای شرایط حمایتی بیشتر دانشگاه ها آماده کند اما به هر حال منابع سازمان و صندوق محدود و تقاضا هم بسیار زیاد است و ضمن این که طی ۸ سال قبل بحث بازسازی خوابگاه ها به علل مختلف مورد توجه مسؤلان قرار نگرفته و امروز با شرایطی مواجه هستیم که همه این نیازها در یک بازه زمانی متراکم شده است.





سیاست وزارت علوم برای نوع آموزش دانشجویان از ترم آینده
دکتر داداش پور به تهیه چشم انداز وزارت علوم برای نوع آموزش از ترم آینده اشاره نمود و اظهار داشت: ما حدودا برپایه سیاستی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نمود در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها بحث کردیم و قرار شد ترکیب حضوری و مجازی در دانشگاه ها همچنان وجود داشته باشد و تلاش ما این است که ترم آینده شرایط حداکثری حضور را فراهم نماییم و سیاست کلان ما این است که به سمت بازگشایی کامل حرکت نماییم. ضمن این که امکان دارد دانشگاه هایی وجود داشته باشند که بر مبنای تصمیمات ستادهای استانی کرونا شرایط کامل آموزش حضوری نداشته باشند. بنابراین، در سطح ملی ما از سیاست های ستاد مقابله با کرونا تبعیت می نماییم قاعده این است که بتوانیم زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه ها را فراهم نماییم. و در سطح استانی، دانشگاه ها تابع وضعیت کرونایی و تصمیمات ستاد کرونای استانی هستند.


تخصیص ۶۵ درصدی بودجه عمومی دانشگاه ها
وی در مورد آخرین وضعیت تخصیص بودجه ۱۴۰۰ سازمان امور دانشجویان هم اظهار داشت: بخشی از بودجه سازمان امور دانشجویان از راه منابع اختصاصی این سازمان تأمین می شود و بخش عمده دیگری از این منابع هم در ارتباط با دانشگاه ها است؛از این میان بودجه عمومی دانشگاه ها تابحال حدودا ۶۵ درصد تخصیص پیدا کرده است یعنی عددی که در نظر گرفته شده است با هشت دوازدهم از بودجه عدد خوبی را نشان داده است. ازاین رو این روند مبین این است که دولت به دانشگاه ها توجه ویژه ای دارد اما بودجه در ارتباط با تعمیر و تجهیز دانشگاه ها که تخصیص آن از جانب سازمان برنامه و بودجه اعلام شده هنوز تأمین منابع نشده است و این مورد کمی شرایط را برای ما سخت کرده است. تأمین این بخش از بودجه سبب می شود بتوانیم با کمک این منابع وضعیت دانشگاه ها را بهتر نماییم.
وی همینطور تصریح کرد: ما برای بودجه سال آینده با معاون اول رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه جلساتی را داشتیم. در جلسه با معاون رئیس جمهور تاکید ایشان بر این بود که تأمین خوابگاه ها یکی از اولویت های جدی دولت باشد و مقرر شده که در سفرهای استانی مبحث خوابگاه های دانشجویی جزو اولویت های دولت قرار بگیرد و از این طریق دولت دست وزارت علوم را برای بهبود شرایط دانشجویان بگیرد و به وزارت کمک نماید تا بتوانیم شرایط بهتری برای دانشجویان عزیز کشور فراهم نماییم.


انتظارات بودجه ای ۱۴۰۱
داداش پور اضافه کرد: این که انتظار داشته باشیم تمامی مشکلات وزارت علوم با بودجه ۱۴۰۱ حل شود تبعا شدنی نیست اما نظر ما این است که این وزارت خانه را یکی از اولویت های اصلی در حوزه بودجه ریزی در نظر بگیرند.


تاسیس صندوق علمی، تحقیقاتی و فناوری
رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: شکل گیری و تأسیس صندوق علمی، تحقیقاتی و فناوری تصویب گردید و قرار شد که یک درصد سهم تحقیقاتی از بودجه دستگاههای اجرایی کشور با یکدیگر تجمیع شده و در آن صندوق قرار داده شود، این در شرایطی است که در گذشته دستگاه ها می توانستند خودشان آن یک درصد را در حوزه تحقیقاتی مورد نظرشان تخصیص بدهند و برای تخصیص آن مجبور بودند از شورایعالی عتف مجوز بگیرند. اما با تصمیم فعلی میتوان از منابع آن صندوق در حوزه تحقیقات بهره برد و دستگاه ها می توانند سهمی که دارند را از راه همان صندوق بردارند. این امر باعث می شود سهم بودجه تحقیقات از تولید ناخالص ملی تقویت شود ضمن این که کمک می نماید ما منابع متمرکزتری برای حوزه تحقیقات کشور داشته باشیم و از این طریق به مسئله های اولویت دار کشور بپردازیم.
دکتر داداش پور در مورد برنامه سازمان امور دانشجویان برای احیای فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری هم اظهار داشت: ما با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص رایزنی کرده ایم.
به گفته وی، یکی از اولویت های وزیر علوم، تقویت فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت است. سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی به تعداد دانشجویان دکتری کشور اضافه می شود و ما محاسبه کردیم اگر ۵۵۰۰ نفر از این دانشجویان را برای اعزام به فرصت های مطالعاتی پوشش دهیم، به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم؛ باآنکه اعلام کردم که در صورتی این برنامه قابل تحقق است که سازمان برنامه و بودجه با ما همراهی کند. تاکید می کنم درصورتیکه بودجه مورد نظر تامین گردد ما آمادگی اعزام دانشجویان به فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت را داریم.


اعزام ۲۲۰ دانشجوی دکتری به فرصت های مطالعاتی امسال
وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته آموزش مجازی، تعداد فرصت های مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان صفر نشد و امسال حدود ۲۲۰ دانشجو برای فرصت های مطالعاتی اعزام شدند و در نیمسال دوم یعنی همین تا چند روز آینده ابلاغ می نماییم که ۱۸۰ سهمیه برای فرصت های تحقیقاتی کوتاه مدت در نظر گرفته ایم که در مجموع و سال جاری حدود ۴۰۰ نفر برای فرصت مطالعاتی اعزام خواهند شد و اگر این آمار را به نسبت آمار دانشجویان هدف مقایسه نماییم حدود ۴ درصد دانشجویان متقاضی حائز شرایط اعزام شده اند که اصلا عدد قابل توجهی نیست.
رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم با تأمین بودجه لازم، حداقل به ۱۰ درصد از کل دانشجویان دکتری اضافه شده به نظام آموزش عالی کشور پاسخ گو باشیم.
به گفته وی، اگر قرار باشد وزارت علوم و دانشگاه های ما در سطح بین المللی عمل کنند، یکی از الزامات آن حضور دانشجویان در مجامع علمی جهانی است. از این جهت، باید تبادل دانشجویان و ایجاد فرصت های مطالعاتی را جدی بگیریم. این در حالیست که متاسفانه بودجه در نظر گرفته برای این امر بسیار محدود است. حداقل سال جاری ما انتظار داشتیم اتفاق خوبی در این حوزه بیفتد که هنوز نیفتاده است.
معاون وزیر علوم همینطور تصریح کرد: هم اکنون بخشی از منابع مالی برای فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت عملا توسط خود دانشجویان تأمین می شود، چونکه ما نمی توانیم همه منابع را تأمین نماییم. حدود ۶۵ درصد منابع از جانب وزارت علوم اختصاص می یابد و با عنایت به نوسانات ارزی امکان دارد بیشتر از ۳۵ درصد از ارز را خود دانشجویان تأمین کنند.
دکتر داداش پور تصریح کرد: سالیانه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکتری به دانشجویان کشور اضافه می شود که با احتساب ۱۱ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد سالیانه ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر به جمع دانشجویان دکتری کشور اضافه می شود.


افزایش چشمگیر دانشجویان خارجی
رئیس سازمان امور دانشجویان افزایش آمار دانشجویان خارجی از دانشگاه های ایران تصریح کرد: به تازگی کشور عراق اعلام نموده است با عنایت به کاهش روند مبتلا شدن به کرونا باید دانشجویان علاقه مند به صورت حضوری در کلاس های درس در ایران حضور خواهند داشت و تاکید این وزارت بر این است که دانشجویان چهار تا شش ماه در ایران آموزش حضوری داشته باشند تا مدارکشان مورد ارزیابی قرار بگیرد.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: بیشتر دانشجویان خارجی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در ایران تحصیل می کنند اما دانشجویان زیادی هم وجود دارند که علاقه مند هستند نخستین تجربه دانشگاهی خویش را در ایران سپری کنند.




سه اتفاق جدید در حوزه خوابگاهی
دکتر داداش پور در مورد لزوم خوابگاه سازی در کشور علیرغم کاهش جمعیت دانشجویی هم اظهار داشت: سه اتفاق در حوزه خوابگاه های دانشجویی درحال رخ دادن است. اول این که استانداردهای رفاهی برای قشر جدیدی که درحال ورود به کشور هستند متفاوت می باشد. چون که خانواده ها کوچک شده و افزایش رفاه در میان آنها سبب مطالبه بیشتری از جانب آنها شده است. به عبارت دیگر، استانداردهای نیاز تغییر پیدا کرده است.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: طبیعی است دانشجویی که به خوابگاه های ما منتقل می شود انتظار خوابگاه باکیفیت تر و بهتری را داشته باشد. دوم این که سهم تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور نسبت به کل دانشجویان افزوده شده است و این نوع دیگری از نیازها در حوزه خوابگاهی را رقم زده است. در واقع وقتی که بخشی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، یعنی دانشجویان این دوره به سطحی رسیده اند که در آستانه ازدواج قرار دارند و نیازهای آنها درباره خوابگاه تغییر پیدا کرده است و میل به اسکان در خوابگاه های متاهلی افزایش پیدا کرده است. بنابراین طبیعی است که با عنایت به افزایش سهم تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان کشور ما باید به سمت خوابگاه سازی متاهلی حرکت نماییم تا نیازهای جدید دانشجویان پاسخ بهتری بگیرد. البته این نیاز متعلق به امروز نیست اما پاسخ به مطالبات دانشجویان جزو اولویت های وزارت علوم و شخص وزیر در دوره جدید شده است.
وی اضافه کرد: ما حدود ۱۱۰۰ خوابگاه متاهلی در کل کشور داریم در حالیکه تقاضای موثر در این عرصه حدود ۶۰ هزار خوابگاه است و جالب است که این تعداد خوابگاه هم فقط در معدودی از دانشگاه های کشور وجود دارد.


مشکل دانشگاه ها برای اسکان دانشجویان متاهل
معاون وزیر علوم افزود: متاسفانه اکثریت دانشگاه های کشور فضا برای خوابگاه های متاهلی وجود ندارند علیرغم این که ما در ۱۵ سال قبل سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزوده شده است اما تقاضای موثر و غیر موثر دانشجویان در این عرصه گوش شنوایی پیدا نکرده است. حقیقت این است که اگر ما خوابگاه های متاهلی بیشتری بسازیم متقاضیان غیر موثر هم به این آمار اضافه می شوند. یعنی با ساخت این خوابگاه این انتظار وجود دارد که کسانی که تا بحال ازدواج نمی کردند تصمیم به ازدواج بگیرند. ازاین رو دانشجویانی که بخواهند در دوره تحصیلات تکمیلی کارهای تحقیقاتی را دنبال کنند نیازمند یک سری حداقل هایی از نظر امکانات رفاهی هستند که یکی از آنها در ارتباط با خوابگاه های متاهلی است که جزو اولویت های وزارت علوم می باشد. ضمن این که سهم دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر در حوزه خوابگاهی افزایش پیدا کرده است.


افزایش آمار دانشجویان دختر در خوابگاه ها
وی افزود: در این عرصه هم ما دو رویکرد مشخص را دنبال می نماییم. یکی این که خوابگاه هایی که برای دختران ایجاد می شود را افزایش دهیم. از طرفی برخی دیگر از خوابگاه ها به حوزه خوابگاه های دخترانه تبدیل شوند. ازاین رو هر چند ما با کاهش آمار دانشجویان در کشور مواجه بودیم اما مشاهده می نماییم جنس و نوع نیاز این دانشجویان فرق کرده است.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: آنچه که وجود دارد این است که همه دانشگاه های ما سهم خوبی از خوابگاه ها را ندارند، بخشی از دانشگاه های ما خوابگاه به اندازه نیاز دانشجویان دارند اما قسمتی دیگر بخصوص دانشگاه های تازه تاسیس و کوچک هنوز نیازهای خوابگاهی خویش را تأمین نکرده اند به همین جهت بخشی از نیازهای دانشگاه ها به خوابگاه از راه خوابگاه های استیجاری یا خودگردان تأمین می شود.


آیین نامه شورای صنفی دانشجویان اصلاح می شود
رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد آخرین وضعیت اصلاح شیوه نامه شوراهای صنفی دانشجویان هم اظهار داشت: ما به تازگی به این حوزه ورود کرده ایم تا آیین نامه شورای صنفی باردیگر بازبینی شده و به روز شود. قاعدتا در اصلاح این آئین نامه با ذینفعان هم و تشکل های شورای صنفی و فعالان دانشجویی هم مشورت خواهیم کرد تا آیین نامه مورد اصلاح، جامعیت داشته باشه و بتواند نیازهای دانشگاه ها و دانشجویان را به بهترین نحو پاسخگو باشد.


آسیب های روانی ۱۰ درصد دانشجویان
دکتر داداش پور همینطور در مورد آخرین وضعیت سلامت روان دانشجویان دانشگاه ها هم اظهار داشت: بر مبنای بررسی هایی که در اداره مشاوره و سلامت روان وزارت علوم انجام داده ایم، ۹۰ درصد دانشجویان مشکل خاصی در این حوزه ندارند و احتیاج به مداخلات خاصی نیست و تنها ۱۰ درصد دانشجویان امکان دارد با برخی صدمه های اجتماعی و روانی مانند افسردگی، غم دوری و روبرو شده باشند که این میزان طبیعی است. در این حوزه مراکز مشاوره وظیفه دارند تا به این نوع نیازها پاسخ دهند تا این صدمه ها به حداقل ممکن برسد. بطورکلی آمار صدمه های اجتماعی دانشجویان بیشتر از صدمه های موجود در سطح جامعه نیست و حتی اگر امکان دارد کمتر هم باشد.


تفاوت ها و تغییرات جشنواره دانشجویان نمونه ۱۴۰۰
وی اضافه کرد: در جشنواره سال ۱۴۰۰ که بیست و نهمین و سی امین دوره انتخاب دانشجویان نمونه است، فرایند جشنواره بر مبنای زمان بندی های پیشبینی شده در هفته سوم آذر آغاز و در اسفندماه با برگزاری مراسم تجلیل به پایان خواهد رسید.
رئیس سازمان امور دانشجویان ضمن اشاره به این که همانند سالهای گذشته کلیه مراحل ثبت نام و مرحله داوری دانشگاهی و داوری مرحله کشوری در سامانه الکترونیکی انجام می پذیرد، اظهار داشت: فرآیند داوری جشنواره دانشجوی نمونه در دو مرحله دانشگاهی و کشوری برگزار می شود؛ نخست دانشجویان در سطح دانشگاه به رقابت می پردازند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر مبنای آئین نامه و صرف نظر از حد نصاب های آن کسب نموده اند بعنوان برگزیدگان، مورد تقدیر دانشگاه مربوطه قرار می گیرند و آن تعداد از متقاضیان که شرایط معرفی به مرحله دوم را کسب نموده اند به دبیرخانه مرکزی معرفی می گردند.
وی در مورد تعییرات آخرین دوره از جشنواره نسبت به سال قبل اظهار داشت: برای نخستین بار دانشجویان بین المللی هم به عنوان دانشجوی نمونه مورد تقدیر خواهند گرفت. علاوه بر این، امکان شرکت به دانشجویانی که پس از فراخوان سال ۹۸ فارغ التحصیل شده اند هم داده خواهد شد. همچنانکه قبلا حداکثر سن دانشجویان شرکت کننده در این فراخوان ۴۰ سال بود که به علت شرایط کرونایی این عدد به ۴۱ سال سن افزوده شده است. همینطور کسب ۳ امتیاز به صورت افزوده در بخش فرهنگی ویژه فعالیتهای داوطلبانه در زمان کرونا از خصوصیت های این دوره از جشنواره نسبت به دوره های گذشته است.




منبع:

1400/09/20
15:23:39
5.0 / 5
370
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog