پرتو بلاگ

بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل دی ان ای های موجود در هوا

بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل دی ان ای های موجود در هوا

پژوهشگران با بهره گیری از یک دستگاه مکش هوا و چرخاندن هوای جمع آوری شده در آب با هدف جذب ذرات دی ان ای توانستند اطلاعات منحصر به فردی در مورد حشرات جمع آوری کنند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از نیواطلس، قبل از این با تجزیه و تحلیل دی ان ای های موجود در آب، مشخص شده بود چه گونه های جانوری و زیستی در مایعات زندگی می کنند. حالا برای نخستین بار یک گروه علمی با تجزیه و تحلیل DNA یافت شده در هوا، بررسی حشرات را به روشی منحصر به فرد انجام داده است.
دی ان ای های زیست محیطی یا ای دی ان ای ها بوسیله مدفوع، پوست جداشده از بدن یا سایر مواد بیولوژیکی قابل دسترسی هستند و بطور مداوم در محیط اطراف پراکنده می شوند.
محققان انگلیسی در سالهای اخیر ای دی ان ای های آبزیان را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده اند تا ببینند چه نوع مرجان هایی در اطراف صخره ها وجود دارند و آیا کوسه های سفید بزرگ در بعضی مناطق هستند یا نه.. آنها همین طور eDNA انسان های اولیه را در خاک جمع آوری شده از غارهای اروپا پیدا کرده اند.
در آخرین مطالعه، تیمی از دانشگاه لوند به سرپرستی دکتر فابیان راجر به جستجوی eDNA حشرات در نمونه های هوای جمع آوری شده در سه مکان در سوئد پرداختند. بطور کلی، دانشمندان موفق شدند ۸۵ گونه مختلف حشره را شناسایی کنند که شامل انواع مختلف پروانه، زنبور عسل، سوسک، مگس، مورچه و زنبور بودند.
eDNA تعدادی از حیوانات مهره دار، مانند پرندگان و پستانداران، نیز در هوا وجود داشت. با این وجود، بااینکه تجزیه و تحلیل eDNA منجر به شناسایی تعدادی از گونه های حشرات شد که در سایر تکنیک های پیمایش سنتی نادیده گرفته شده بودند، اما تعدادی از آنها نیز بدین شیوه شناسایی نشدند که همچون آنها می توان به ده ها گونه پروانه اشاره نمود. از همین رو مکش هوا و انتقال آن به آب بعنوان یک روش بهتر به کار گرفته شد و انتظار می رود با ارتقای این روش در آینده گونه های جانوری و زیستی بیشتری شناسایی شوند.

1400/09/27
11:31:32
5.0 / 5
629
تگهای خبر: اطلاعات , دانشگاه , دانشمند , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog