پرتو بلاگ

پروژه مدرن سازی آموزش عالی در چین

پروژه مدرن سازی آموزش عالی در چین

پرتوبلاگ: در دومین سالی که از همه گیری کرونا در دنیا می گذرد، دانشگاه ها همچنان با ویروس کرونا دست به گریبان هستند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: پس از یک سال پرتنش در سال ۲۰۲۰ که دانشگاه ها را کامل به تعطیلی کشاند، سال جاری با وجود تزریق واکسن کرونا و واکسینه شدن جمعیت زیادی از دانشجویان و استادان و دانشگاهیان، برخی دانشگاه های دنیا بصورت حضوری و برخی نیز بصورت ترکیبی آنلاین و حضوری به فعالیت خود ادامه دادند. باتوجه به بازشدن مرزها و پذیرش باردیگر دانشجویان بین المللی در بعضی دانشگاه ها، وضعیت مالی آموزش عالی تا حدودی بهتر شده و بعضی دانشگاه ها از وضعیت رکود خارج شده اند. در آستانه اختتام سال۲۰۲۱، به بررسی وضعیت دانشگاه های دنیا پرداخته ایم تا از چگونگی عملکرد آنها در سالی که به انتها آن رسیدیم، اطلاع کسب نماییم.

تا سال ها آمریکا سردمدار تولید علم در جهان بود و بواسطه دراختیار داشتن دانشمندان و محققانی توانمند از سراسر جهان رتبه نخست را دراین زمینه کسب کرده بود. در این میان، چین با توجه به این که پرجمعیت ترین کشور جهان است و بالاترین شمار دانشجویان بین المللی را در کشورهای دیگر دراختیار دارد، سال هاست برای برتر شدن در تولی علم تلاش می کند تا این که سال قبل این کشور توانست گوی سبقت را از آمریکا برباید و در جایگاه اول بالاترین کشورها در تولید علم دنیا بنشیند؛ جایگاهی که چینی ها برای آن برنامه ریزی درازمدتی انجام داده و سال ها تلاش نموده اند و ماحصل آن تا به امروز کسب رتبه نخست دنیا و جلو افتادن از آمریکا بوده است. در این راه بطور قطع نمی توان نقش دانشگاه ها را در تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان و تولید پژوهشگران و دانشمندان فعال در عرصه های علمی این کشور نادیده گرفت.

نقش دانشگاه های چین در مدرن سازی کشور

به گزارشcgtn، دانشگاه های برتر چین نقش بزرگی در توسعه و رشد این کشور طی ۵سال آینده و بعد از آن خواهند داشت؛ چونکه دومین اقتصاد بزرگ جهان وعده تبدیل شدن به یک نیروگاه نوآوری را در سال های آتی داده که سنگ بنای آن از همین روزها گذاشته شده است. دانشگاه «سینگهوآ» بدون شک یکی از برجسته ترین دانشگاه های چین از مهم ترین مراکز آموزش عالی در این راه است. رییس جمهور چین بتازگی طی بازدید از این دانشگاه، خواهان ساخت دانشگاه هایی در سطح جهانی با خاصیت های چینی شده تا در خدمت نوسازی ملی باشند. بگفته او، سال۲۰۲۱ شروع مسیر حرکت چین به سمت مدرن سازی سوسیالیستی است. درواقع، توسعه چین و حزب حاکم بیش از هر زمان دیگری به آموزش عالی، دانش علمی و استعدادهای عالی نیاز دارد. طی برنامه ای که چین برای مدرن سازی در نظر گرفته، این کشور توسعه مبتنی بر نوآوری را در پیش خواهد گرفت و تلاش می کند پیشرفت های بزرگی در فناوری های کلیدی و اصلی بوجود آورد. نوآوری در مرکز حرکت مدرن سازی چین قرار دارد. دولت چین متعهد شده است در این راه از توسعه دانشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی باکیفیت بالا حمایت کند و استعدادهای درجه یک بیشتری را در علم وفناوری پرورش دهد.

توسعه آموزش مهندسی

با توجه به این که دولت چین اولین گام ها را برای ورود به طرحی طولانی مدت برای مدرن سازی این کشور برداشته و مقرر است با توسعه آموزش مهندسی بعنوان یکی از زمینه های کلیدی مرحله میانی، راه خودرا برای پیشرفت بیشتر در فناوری هموار کرده است. آموزش های جدید حوزه مهندسی نقشی حیاتی برای دانشگاه ها ایفا می کنند که به دنبال تولید تحقیقات آکادمیک پیشرو و فناوری های کلیدی است. دانشگاه های چین قصد دارند طی ۵سال آینده رشد استعدادها و توسعه تحقق و توسعه را با تقویت آموزش مهندســـــی سرعت بخشند. این کشــــــور ایده ارتقای آموزش مهندسی را در سال۲۰۱۶ بررسی کرد و برنامه خـــود را در سال پس از آن اعلام نمود. در سال۲۰۱۸، وزارت آموزش عالی طرحی را برای تقویت آموزش آکادمیک در چهار زمینه مهندسی، کشاورزی، پزشکی و هنرهای آزاد منتشر نمود. در این راه، دانشگاه «پکین» بعنوان یکی از برجسته ترین دانشگاه های چین موسسه ای را برای مطالعات هوش مصنوعی در سال۲۰۱۹ افتتاح نمود و در سال۲۰۲۰ هم موسسه هایی برای علوم مواد و مهندسی افتتاح شد. فناوری های آینده و مدارهای یکپارچه هم در سال۲۰۲۱ راه اندازی شد و مقرر است در سال های آتی مدارس جدیدی برای علوم کامپیوتر و الکترونیک هم در دستورکار قرار گیرند تا پرورش استعدادهای نوآورانه و دستیابی به پیشرفت های فناوری را دوچندان کنند. درقالب این موسسه های فناورانه دانشگاهی مقرر است حدود ۵میلیون استعداد برتر در زمینه هوش مصنوعی پرورش یابند.

بزرگ ترین آموزش عالی دنیا

چین با توجه به این که پرجمعیت ترین کشور جهان محسوب می شود، بزرگ ترین آموزش عالی را نیز از آن خود کرده است. تا سپتامبر۲۰۲۱، حدود ۳۰۱۲کالج و دانشگاه در کشور چین وجود داشته اند که در مقایسه با ۲۷۳۸دانشگاه چینی در سال۲۰۲۰، روند روبه رشدی داشته است. تعداد کالج ها و دانشگاه های این کشور طی یک دهه اخیر در حال افزایش است.

حدود ۴۰میلیون دانشجو تنها در چین و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ثبت نام کرده اند و همین طور پذیرای شماری از دانشجویان خارجی از کشورهای دیگر است. چین پس از آمریکا دومین کشوری است که بالاترین تعداد دانشگاه ها را در خود دارد. علاوه بر این، «سینگهوآ» و «پکینگ» چین در کل منطقه آسیا-اقیانوسیه و کشورهای نوظهور بعنوان دو دانشگاه برتر شناخته می شوند که بر طبق رتبه بندی دانشگاه های جهانی آموزش عالی تایمز، در جایگاه۱۶ جهان قرار دارند. در رتبه بندی های دانشگاه های برتر دنیا که ازسوی پایگاهQS پخش شده، چین در رتبه اول جای گرفته و بیشترین دانشگاه ها را معرفی کرده بود. همین طور چین در صدر رتبه بندی QSدانشگاه های برتر آسیا قرار گرفته است. در این رتبه بندی بیش از ۱۲۰دانشگاه حضور داشتند و ۵دانشگاه چینی نیز در صدر بالاترین دانشگاه های آسیا قرار دارند که بیشترین تعداد را نسبت به دانشگاه های کشورهای دیگر ازآن خود کرده است.

تــوسعه بیشتـر دانشگاه هــای چین از سال۲۰۱۵ با اجــــرای طرح دانشگاه هایــــی در کلاس جهانی آغــــاز شد و دولت این کشور در نظر دارد بخش های آموزشی را تا سال۲۰۵۰ در سطح کلاس جهانی توسعه دهد. لیست کامل این طرح در سال۲۰۱۷ منتشر گردید که شامل معرفی ۱۴۰دانشگاه بود که باید در این طرح توسعه یافته و در سطح کلاس جهانی رشد کنند. این تعداد دانشگاه کمتر از ۵درصد کل ۳۰۱۲دانشگاه و کالج چینی را تشکیل می داد. در رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۱QS، دانشگاه های چین بین ۵۰دانشگاه برتر جهان در ۵حوزه رشته شامل هنر و علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت، مهندسی و فناوری و علوم زیستی و پزشکی رکورددار بوده اند.

۵۰۰ هزار دانشجوی بین المللی در چین

به گزارش statista، طبق آخرین آمار ارائه شده از آموزش عالی چین، حدود ۳۳میلیون دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته های تحصیلی در کالج ها و دانشگاه های دولتی چین ثبت نام کرده اند. ۱۸.۳میلیون نفر از آنها در برنامه های کارشناسی تحصیل می کردند درحالی که ۱۴.۶میلیون دانشجوی دیگر هم در برنامه های کوتاه مدت مشغول به تحصیل بوده اند. تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی چین به حدود ۸میلیون نفر می رسد. همین طور بیش از ۲.۸۶میلیون دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ثبت نام کرده و تحصیل می کنند. قبل از همه گیری کرونا، بطور تقریبی ۵۰۰هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های چین تحصیل می کردند، اما نرخ کلی ثبت نام در آموزش عالی چین از کمتر از ۱۰درصد در اواخر دهه۹۰ به بالای ۵۴درصد در سال۲۰۲۰ بالا رفته است. در این میان، تعداد استادان دانشگاهی نیز به همین نسبت رشد داشته و نسبت متوسط دانشجو به استاد دانشگاه در حدود ۱۸ به یک بوده است. به گزارش universityworldnews، باتوجه به سرمایه گذاری هایی که روی آموزش عالی چین انجام شده تا قبل از همه گیری کرونا این کشور در آستانه تبدیل شدن به بالاترین مقصد دانشجویان دنیا برای تحصیلات دانشگاهی بود، اما با از راه رسیدن کرونا خیلی از معادلات به هم خورد. تا سال۲۰۱۸ بیش از ۴۹۲هزار دانشجوی بین المللی از ۱۹۶کشور در دانشگاه های چین تحصیل می کردند و در ۱۰۰۴موسسه آموزش عالی درس می خواندند. بطور کلی، شمار دانشجویان بین المللی در چین از سال۲۰۰۹ دوبرابر شده و چین برنامه درازمدتی برای چندبرابر کردن آن دارد. حدود ۴۰درصد دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در دانشگاه های چین اهل آمریکا و ۶۰درصد نیز متعلق به کشورهای دیگر هستند. تنها حدود ۵۰درصد از دانشجویان دانشگاه نیویورک شانگهای را دانشجویان خارجی می سازند. به دنبال همه گیری کرونا، قریب به نیم میلیون دانشجوی بین المللی از مارس۲۰۲۰ از این کشور خارج شدند.

بودجه بندی برحسب رتبه دانشگاه ها

وبسایت رسمی وزارت آموزش عالی در مارس۲۰۲۱ بودجه این سال را اعلام نمود. برنامه ریزی بودجه برای سال۲۰۲۱ از دانشگاه های پیشرو در چین نشان میدهد دانشگاه «سینگهوآ» در پکن با توجه به این که بالاترین دانشگاه این کشور هم محسوب می شود، بیشترین بودجه را ازآن خود کرده است بطوریکه بودجه ای بیش از حدود ۵میلیارد دلار تخمین زده شده است. در سال۲۰۲۱، بودجه ای بیش از ۷۸۵۰میلیون دلار به ۳۴دانشگاه در چین تعلق گرفته است. دانشگاه «ژجیانگ» دومین دانشگاه چینی از نظر دریافت بودجه است که در سال۲۰۲۱ حدود ۳.۵میلیارد دلار به آن تعلق گرفته است. دانشگاه «پکینگ» هم بودجه ای بیش از ۳میلیارد دلار را به خود مختص کرده است.

روابط چین و آمریکا

از مهم ترین اخباری که در سال۲۰۲۱ درباره آموزش عالی چین مطرح بود، روابط چین و آمریکا در زمینه های آموزشی بود. روابط این دو کشور که مدت هاست دو قدرت برتر دنیا را از نظر تولید علم دراختیار دارند، از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تیره وتار شد. اتهاماتی که رییس جمهور آمریکا به پژوهشگران و دانشمندان و دانشجویان چینی در خصوص جاسوسی علمی وارد کرد، موجب شد آمریکا خیلی از دانشمندان و دانشجویان چینی را از این کشور اخراج و تحریم کند. این روند تا آخر دوره ریاست جمهوری ترامپ هم ادامه داشت و شرایط هر روز وخیم تر می شد. با روی کار آمدن جو بایدن بر قدرت، نگاه به روابط با چین اصلاح گردید و آمریکا تمایل خودرا به برقراری باردیگر روابط با چین نشان داد. ازسوی دیگر، پس از به هم خوردن روابط چین و آمریکا، اروپایی ها تمایل زیادی به همکاری با پژوهشگران چینی نشان دادند و اهتمام کردند استعدادهای برتر چینی را به سمت خود جلب کنند اما بعد از مدتی روابط چین با کشورهای اروپایی هم به سبب اتهامات وارده در خصوص جاسوسی برهم خورد. کارشناسان آمریکایی براین باورند که اخراج دانشمندان و استعدادهای چینی از آمریکا روند تحقیقات را کند کرده که این امر می تواند به نفع چین تمام شود. شواهد هم حاکی از آنست که در مدت زمانی که روابط چین و آمریکا برهم خورده بود، چین توانست با تلاش مستمر خود رتبه نخست جهان را در تولید علم ازآن خود کند بدین سبب می توان اذعان کرد این حرکت نسنجیده آمریکا دقیقا تیری بود که به سمت خود شلیک کرد و بیشتر از آنکه به ضرر چین تمام شود، سیستم آموزش عالی و تحقیقاتی خودرا نشانه رفته است.





منبع:

1400/10/14
13:05:39
5.0 / 5
613
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , الكترونیك , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog